Παρασκευή 19 Μαρτίου 2021

Ο Φίλιππος και ο Ναθαναήλ

ΚΥΡΙΑΚΗ 21 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021

 Πρώτη Κυριακή των Νηστειών

Κυριακή της Ορθοδοξίας

Κατά τήν Κυριακήν ταύτην, πρώτην τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ἡ Ἐκκλησία ἑορτάζει τόν θρίαμβον τῆς ἀναστηλώσεως τῶν ἁγίων εἰκόνων ἐπὶ τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαήλ καί τῆς μητρός αὐτοῦ ἁγίας Θεοδώρας καὶ ἐπί τῆς Πατριαρχίας τοῦ ἁγίου καί ὁμολογητοῦ Μεθοδίου τό ἔτος 842 μ.Χ. κατόπιν ἑνός καί ἡμίσεως αἰῶνος καταδιώξεως καί καταστροφῆς αὐτῶν ὑπό τῶν εἰκονομάχων.

Ἐκ τοῦ κατά Ἰωάννην Κεφ. 1: 44-52

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, 

ἠθέλησεν ὁ ᾿Ιησοῦς ἐξελθεῖν εἰς τὴν Γαλιλαίαν·

καὶ εὑρίσκει Φίλιππον καὶ λέγει αὐτῷ·

Ἀκολούθει μοι.

Ἦν δὲ ὁ Φίλιππος ἀπὸ Βηθσαῑδά, ἐκ τῆς πόλεως ᾿Ανδρέου καὶ Πέτρου.

Εὑρίσκει Φίλιππος τὸν Ναθαναὴλ, καὶ λέγει αὐτῷ·

Ὅν ἔγραψε Μωσῆς ἐν τῷ νόμῳ καὶ οἱ Προφῆται, εὑρήκαμεν, ᾿Ιησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ ᾿Ιωσὴφ, τὸν ἀπὸ Ναζαρέτ.

Καὶ εἶπεν αὐτῷ Ναθαναήλ·

Ἐκ Ναζαρὲτ δύναταί τι ἀγαθὸν εἶναι;

Λέγει αὐτῷ Φίλιππος·

Ἔρχου καὶ ἴδε.

Εἶδεν ὁ ᾿Ιησοῦς τὸν Ναθαναὴλ ἐρχόμενον πρὸς αὐτὸν, καὶ λέγει περὶ αὐτοῦ·

Ἴδε ἀληθῶς ᾿Ισραηλίτης, ἐν ᾧ δόλος οὐκ ἔστι.

Λέγει αὐτῷ Ναθαναήλ·

Πόθεν μὲ γινώσκεις;

Ἀπεκρίθη ὁ ᾿Ιησοῦς, καὶ εἶπεν αὐτῷ·

Πρὸ τοῦ σε Φίλιππον φωνῆσαι, ὄντα ὑπὸ τὴν συκῆν, εἶδόν σε.

 Ἀπεκρίθη Ναθαναὴλ καὶ λέγει αὐτῷ·

Ῥαββί, σὺ εἶ ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ Βασιλεὺς τοῦ ᾿Ισραήλ.

 Ἀπεκρίθη ᾿Ιησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ·

Ὅτι εἶπόν σοι, εἶδόν σε ὑποκάτω τῆς συκῆς, πιστεύεις; μείζω τούτων ὄψει.

Καὶ λέγει αὐτῷ·

Ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἀπ᾿ ἄρτι ὄψεσθε τὸν οὐρανὸν ἀνεῳγότα, καὶ τοὺς Ἀγγέλους τοῦ Θεοῦ ἀναβαίνοντας, καὶ καταβαίνοντας ἐπὶ τὸν Υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου.

Τὸ Εὐαγγέλιον ἀπό christopherklitou.com


Ο Φίλιππος και ο Ναθαναήλ

«Μόλις ο Φίλιππος συνάντησε το Ναθαναήλ, του λέει: Βρήκαμε τον Ιησού, το γιό του Ιωσήφ από τη Ναζαρέτ, Εκείνον για τον οποίο έγραψαν ο Μωυσής στο νόμο κι οι προφήτες».

Πόσο απλά μίλησε ο Φίλιππος! Ο Φίλιππος κι ο Ναθαναήλ είναι δυό φλογερές ψυχές και συνομιλούν μεταξύ τους. Ο Φίλιππος δεν είπε «βρήκαμε το Μεσσία που περιμέναμε» ή το «γιό του Δαβίδ» ή «το βασιλιά του Ισραήλ» ή «το Χριστό, τον Κύριο». Τόνισε στο Ναθαναήλ μόνο πως βρήκαν Εκείνον για τον Οποίο έγραψαν οι προφήτες κι ο Μωυσής. Εδώ βλέπουμε πώς μιλάει μια ψυχή που πλημμυρίζει από θαυμασμό και χαρά. Τα βαθιά αισθήματα που νιώθει δεν χρειάζεται να ψάξει να βρει λέξεις για να τα διατυπώσει. Τα λόγια βγαίνουν από μόνα τους, αυθόρμητα, απλά, καμιά φορά κι απλοϊκά, σίγουρα πως η δύναμή τους μπορεί να φανεί ακόμα και μέσα από τ’ απλούστερα λόγια. Τ’ αδύναμα κι απατηλά αισθήματα χρειάζονται ασημένιες τρομπέτες, δυνατά και πομπώδη λόγια, για να φανούν πιο δυνατά και πιο αληθινά απ’ ό,τι είναι στην πραγματικότητα. Ο Φίλιππος κι ο Ναθαναήλ θα πρέπει να είχαν συζητήσει πολλές φορές για τον αναμενόμενο Μεσσία, για Εκείνον που είχαν προαναγγείλει οι προφήτες και τον ανέμεναν γενεές γενεών. Αυτό ήταν αγαπητό και κοινό θέμα συζητήσεων ανάμεσα στους αληθινούς ’Ισραηλίτες, ανάμεσα στις διψασμένες κι αγνές ψυχές.

«Ευρήκαμεν Ιησούν», είπε ο Φίλιππος. Βρήκαμε Εκείνον που δεν εμφανίστηκε σαν αστραπή που ξεσπάει μέσα από τα σύννεφα και κάνει τη γη να τρέμει, ούτε και έπεσε ξαφνικά στη γη σαν μετεωρίτης, ούτε ανέβηκε στον αυτοκρατορικό θρόνο της ‘Ιερουσαλήμ, εκεί όπου παρατηρούσαν οι κοντόφθαλμοι φαρισαίοι κι οι ανόητοι γραμματείς, καθώς κι άλλοι που περίμεναν τον Μεσσία. Μεγάλωσε κι έζησε εδώ και τριάντα χρόνια στη Γαλιλαία, ανάμεσά μας, μα δεν τον γνωρίσαμε. Μεγάλωσε σαν υγιές κλαδάκι αμπέλου που ξεφύτρωσε σε άγριο κορμό, μα ήταν δύσκολο να τον αναγνωρίσεις ωσότου αναπτυχθεί κι αρχίσει ν’ αποδίδει καρπούς. Ήταν σαν θησαυρός κρυμμένος στη γη. Σκάφτηκε η γη κι ο θησαυρός έλαμψε. Δεν βάδισε καμαρωτός, δεν φρόντισε να εντυπωσιάσει. Εμείς τον είδαμε και τον γνωρίσαμε ταπεινό σαν αρνί, καθαρό σαν τον ήλιο, γλυκό σαν την άνοιξη και δυνατό σαν Θεό.

Κατάγεται από τη Ναζαρέτ, είναι γιός του Ιωσήφ. Ποιός μπορεί να γνωρίζει όλα τα λόγια με τα οποία ο Φίλιππος περιέγραφε στο Ναθαναήλ τον Ιησού; Ποιός μπορεί να επαναλάβει ολόκληρη τη συνομιλία τους; Ο ευαγγελιστής καταγράφει με συντομία μόνο τα πιο αξιόλογα στοιχεία. Κι όλα όσα άκουσε από το Φίλιππο ο Ναθαναήλ, δεν μπορεί παρά να τον χαροποίησαν. Ήταν όμως και κάτι που τον δυσκόλευε, του ’φερνε σύγχυση και υπονόμευε την πίστη του. Πώς ήταν δυνατό ο Μεσσίας να προερχόταν από τη Ναζαρέτ; Ο Φίλιππος είπε πως ο Ιησούς ήταν γιός του Ιωσήφ, ίσως επειδή ακόμα κι ο ίδιος δεν γνώριζε το υπερφυές μυστήριο της σύλληψής Του από το Άγιο Πνεύμα. Ίσως ακόμα επειδή ήθελε η είδησή του να γίνει όσο γίνεται πιο σύντομη και κατανοητή για έναν άνθρωπο που τώρα οδηγούνταν βήμα-βήμα στην κατανόηση του μυστηρίου της ενσάρκωσης του Θεού. Φαίνεται πως εδώ ο Φίλιππος λειτουργούσε κιόλας σαν ιεραπόστολος, με τον αποστολικό τρόπο που εξήγησε αργότερα ο απόστολος Παύλος: «Κοντά στους άρρωστους κι αδύναμους στην πίστη, έγινα κι εγώ άρρωστος, για να τους κερδήσω. Σε όλους έγινα τα πάντα, για να κερδήσω όσο γίνεται περισσότερους. (Α΄Κορ. θ΄22) Ο Ναθαναήλ ήταν ακόμα αδύναμος, ακατήχητος, δεν είχε φωτιστεί. Γι’ αυτό κι ο απόστολος τον προσέγγισε σαν αδύναμο, προσεχτικά.

Ο Ναθαναήλ είπε στο Φίλιππο: «Είναι δυνατό να προκύψει κάτι καλό από τη Ναζαρέτ; Κι ο Φίλιππος του απάντησε: Έλα και θα δεις» (Ιωάν. α΄ 47)

Η ερώτηση του Ναθαναήλ δεν πρέπει να κατανοηθεί σαν κακεντρεχής παρατήρηση που βγαίνει από σκληρή και κακόβουλη καρδιά. Ήταν μάλλον το ενδιαφέρον μιας ειλικρινούς καρδιάς για το φίλο του, ώστε να μην πέσει θύμα απάτης. Η Σάρα γέλασε όταν ο Θεός της αποκάλυψε πως, στην προχωρημένη ηλικία της, θα γεννούσε γιό (βλ. Γέν. ιη΄12). Εδώ πρόκειται για χαρά, που απλά περιμένει επιβεβαίωση με την ερώτηση. Ο Ναθαναήλ δεν είχε ακούσει ποτέ στη ζωή του τόσο χαρούμενες ειδήσεις, σαν κι αυτές που του έφερε ο Φίλιππος. Αλλά όπως κάθε χαρά σκιάζεται καμιά φορά από την αμφιβολία, έτσι έγινε και με το Ναθαναήλ. Η χαρά του Ναθαναήλ μετριάστηκε λίγο στο άκουσμα της λέξης «Ναζαρέτ». Οι προφήτες δεν έγραψαν πως ο Μεσσίας θα γεννηθεί στη Βηθλεέμ; Γενεές γενεών δεν περίμεναν να δουν με ανυπομονησία στην πόλη του Δαβίδ τον αναμενόμενο Μεσσία και Βασιλιά; Ίσως ο Φίλιππος να κάνει λάθος.

Ο Φίλιππος δεν θέλει να προχωρήσει ο ίδιος σε εξηγήσεις και αποδείξεις. Δεν θέλει να δώσει ο ίδιος απάντηση στο σχόλιο του Ναθαναήλ. Γι’ αυτό και του είπε απλά. «Έλα και θα δεις μόνος σου». Πόσο θριαμβευτικά ηχούν τα λόγια αυτά: «Έλα, Ναθαναήλ, και θα δεις». Εγώ δεν μπορώ να σου αποδείξω αυτά που σου λέω, η παρουσία Του όμως είναι η καλλίτερη απόδειξη. Εγώ δεν μπορώ να σου δώσω απάντηση σ’ αυτήν ή σε κάποια άλλη ερώτηση ή απορία που ίσως έχεις, η παρουσία Του όμως είναι απάντηση στην οποία δεν μπορείς ν’ αντισταθείς. Εσύ, έλα απλά μαζί μου. «Έρχου και ίδε». Ο Ναθαναήλ συμφώνησε και ξεκίνησαν μαζί με το Φίλιππο για συνάντηση του Ιησού.

«Ο Ιησούς είδε τον Ναθαναήλ να έρχεται προς αυτόν και είπε: ορίστε, αυτός είναι γνήσιος Ισραηλίτης, που δεν έχει μέσα του δόλο και πονηριά.» (Ιωάν. α΄48).

Τί μέγιστος έπαινος! Κι από τί χείλη! Τί σημαίνει τώρα «αυτός είναι γνήσιος Ισραηλίτης, που δεν έχει μέσα του δόλο και πονηριά»; Αυτό δηλώνει τον άνθρωπο που είναι γεμάτος με το αντίθετο του δόλου και της πονηριάς, δηλαδή με το Θεό. Άνθρωπο με τις σκέψεις του Θεού, την επιθυμία για το Θεό, την αναζήτηση του Θεού, την προσδοκία του Θεού, την ελπίδα στο Θεό. Αυτός είναι ο άνθρωπος που έχει παραδοθεί στον ένα Κύριο και Δημιουργό – το Θεό. Δεν αναγνωρίζει κανέναν άλλο. Είναι ο άνθρωπος που «τα πνευματικά της πονηριάς» (Εφ. στ΄12) δεν βρίσκουν τρόπο να μπουν και να ριζώσουν μέσα του.

Η επισήμανση αυτή του Χριστού για το Ναθαναήλ πως είναι αληθινός Ισραηλίτης, είναι ταυτόχρονα και μια παρατήρηση για ένα θλιβερό γεγονός, πως αληθινοί Ισραηλίτες έχουν απομείνει πολύ λίγοι. Γι’ αυτό ο Κύριος αναφώνησε με χαρά, «αυτός είναι γνήσιος Ισραηλίτης»! Εδώ έχουμε έναν αληθινό άνθρωπο ανάμεσα σε άλλους, πονηρούς και δόλιους. Εδώ έχουμε κάποιον που Ισραηλίτης δεν είναι μόνο κατ’ όνομα, αλλ’ αληθινός. Μ’ όλο που ο Κύριος μπορούσε να διακρίνει από μακριά τις αμφιβολίες που διατύπωσε ο Ναθαναήλ στο Φίλιππο για τον Κύριο, ο Κύριος εγκωμίασε το Ναθαναήλ, τον ονόμασε αληθινό Ισραηλίτη, άδολο κι απονήρευτο.

Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, Καιρός Μετανοίας, Αθήνα 2010 σ.σ. 109-115


Πηγή: pemptousia.gr


Δείτε ακόμα:

Φωνή Κυρίου: Η κλίση του Φίλιππου και του Ναθαναήλ

apostoliki-diakonia.gr


Α΄ Κυριακή των Νηστειών - της Ορθοδοξίας

Η αγία αυτή ημέρα είναι ξεχωριστή, διότι παρά το κατανυκτικό κλίμα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, εορτάζει λαμπρά η Ορθοδοξία μας, η αληθινή Εκκλησία του Χριστού. Ποιούμε ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος της εκκλησιαστικής μας ιστορίας, της αναστηλώσεως των ιερών εικόνων, το οποίο επισυνέβη το 843 μ.Χ. στο Βυζάντιο, χάρις στην αποφασιστική συμβολή της βασιλίσσης και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας, συζύγου του αυτοκράτορα Θεοφίλου (840 - 843 μ.Χ.).

Αναφερόμαστε στη μεγάλη εικονομαχική έριδα, η οποία συντάραξε κυριολεκτικά την Εκκλησία μας για περισσότερα από εκατό χρόνια. Το 726 μ.Χ. ο αυτοκράτωρ Λέων ο Γ' ο Ίσαυρος (717 - 741 μ.Χ.) αποφάσισε να επιφέρει στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις. Μια από αυτές ήταν η απαγόρευση προσκύνησης των ιερών εικόνων, επειδή, παίρνοντας αφορμή από ορισμένα ακραία φαινόμενα εικονολατρίας, πίστευε πως η χριστιανική πίστη παρέκλινε στην ειδωλολατρία. Στην ουσία όμως εξέφραζε δικές του ανεικονικές απόψεις, οι οποίες ήταν βαθύτατα επηρεασμένες από την ανεικονική ιουδαϊκή και ισλαμική πίστη. Η αναταραχή ήταν αφάνταστη. Η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε δύο φοβερά αντιμαχόμενες ομάδες, τους εικονομάχους και τους εικονολάτρες. Οι διώξεις φοβερές. Μεγάλες πατερικές μορφές ανάλαβαν να υπερασπίσουν την ορθόδοξη πίστη. Στα 787 μ.Χ. συγκλήθηκε η Ζ' Οικουμενική Σύνοδος, η οποία διατύπωσε με ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή στις ιερές εικόνες. Σε αυτή επίσης διευκρινίστηκαν και άλλα δυσνόητα σημεία της χριστιανικής πίστεως, έτσι ώστε να έχουμε πλήρη αποκρυστάλλωση του ορθοδόξου δόγματος και να ομιλούμε για θρίαμβο της Ορθοδοξίας μας.

Η εικόνα στην Ορθοδοξία μας δεν αποτελεί αντικείμενο λατρείας, αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσον τιμής του εικονιζόμενου προσώπου. Ακόμα και ο Χριστός μπορεί να εικονισθεί, διότι έγινε άνθρωπος. Μάλιστα όποιος αρνείται τον εικονισμό του Χριστού αρνείται ουσιαστικά την ανθρώπινη φύση Του! Οι μεγάλοι Πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας μας, που αναδείχθηκαν μέσα από τη λαίλαπα της εικονομαχίας, διατύπωσαν το ορθόδοξο δόγμα με προσοχή και ευλάβεια. Η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και των άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού δεν είναι ειδωλολατρία, όπως κατηγορούνταν από τους εικονομάχους, διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη, αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο, καθότι «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει» (Μ.Βασίλειος P . G . 32,149) και «Προσκυνούμεν δε ταις εικόσιν ου τη ύλη προσφέροντες την προσκύνησιν, αλλά δι΄αυτών τοις εν αυταίς εικονιζομένοις» (Ι. Δαμασκ. P . G .94 1356). Η ευλογία και η χάρη που λαμβάνει ο πιστός από την προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ζωντανό ιερό πρόσωπο και όχι από την ύλη της εικόνας.

Η εικόνα έχει τεράστια ποιμαντική χρησιμότητα. Μια εικόνα, σύμφωνα με γλωσσική έκφραση, αξίζει περισσότερο από χίλιες λέξεις. Αυτό σημαίνει ότι μέσω της εκκλησιαστικής εικονογραφίας οι πιστοί βοηθούνται να αναχθούν στις υψηλές πνευματικές θεωρίες και στο θείον.

Βεβαίως η ηρεμία δεν αποκαταστάθηκε, διότι εξακολουθούσαν να βασιλεύουν εικονομάχοι αυτοκράτορες. Στα 843 η ευσεβής αυτοκράτειρα Θεοδώρα, επίτροπος του ανήλικου γιου της Μιχαήλ του Γ΄, έθεσε τέρμα στην εικονομαχική έριδα και συνετέλεσε στο θρίαμβο της Ορθοδοξίας.

Οι Πατέρες όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του ορθοδόξου δόγματος την πρώτη Κυριακή των Νηστειών για να δείξει στους πιστούς πως ο πνευματικός μας αγώνας θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να είναι πραγματικά αποτελεσματικός. Νηστεία και ασκητική ζωή έχουν και άλλες αιρέσεις ή θρησκείες, και μάλιστα με πολύ αυστηρότερους κανόνες άσκησης. Όμως αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να σωθούν και να ενωθούν με το Θεό. Η σωτηρία είναι συνώνυμη με την αλήθεια, αντίθετα η πλάνη και το ψεύδος οδηγούν σε αδιέξοδα και εν τέλει στην απώλεια.

Πηγή: saint.gr 

Πέμπτη 11 Μαρτίου 2021

Μή θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυρούς ἐπί τῆς γῆς

Κυριακή 14 Μαρτίου 2021

Κυριακὴ τῆς Τυρινῆς. Ἐν ᾗ μνείαν ποιούμεθα τῆς ἀπό τοῦ Παραδείσου τῆς τρυφῆς ἐξορίας τοῦ πρωτοπλάστου Ἀδάμ

κ τοῦ κατά Ματθαῖον  Κεφ. 6: 14-21

Εἶπεν ὁ Κύριος·

῞Εὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ Πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος·

ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ Πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν.

῞Οταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ, σκυθρωποί· ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν, ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες.

Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ἀπέχουσι τὸν μισθὸν αὐτῶν.

Σὺ δὲ νηστεύων, ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν, καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων, ἀλλὰ τῷ Πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ·

καὶ ὁ Πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ, ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ.

Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπί τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσι καὶ κλέπτουσι·

θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς, οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν, οὐδὲ κλέπτουσιν.

Ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρὸς ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.


Τὸ Εὐαγγέλιον ἀπό christopherklitou.com

Η ανάμνηση της εξόδου των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο

Ευαγγελικό Ανάγνωσμα: Μτθ. στ΄ 14-21

Πρωτότυπο Κείμενο

Εἶπεν ὁ Κύριος∙ Ἐὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ πατὴρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος· ἐὰν δὲ μὴ ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, οὐδὲ ὁ πατὴρ ὑμῶν ἀφήσει τὰ παραπτώματα ὑμῶν. Ὅταν δὲ νηστεύητε, μὴ γίνεσθε ὥσπερ οἱ ὑποκριταὶ σκυθρωποί· ἀφανίζουσι γὰρ τὰ πρόσωπα αὐτῶν ὅπως φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις νηστεύοντες· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ἀπέχουσι τὸν μισθὸν αὐτῶν. Σὺ δὲ νηστεύων ἄλειψαί σου τὴν κεφαλὴν καὶ τὸ πρόσωπόν σου νίψαι, ὅπως μὴ φανῇς τοῖς ἀνθρώποις νηστεύων, ἀλλὰ τῷ πατρί σου τῷ ἐν τῷ κρυπτῷ, καὶ ὁ πατήρ σου ὁ βλέπων ἐν τῷ κρυπτῷ ἀποδώσει σοι ἐν τῷ φανερῷ. Μὴ θησαυρίζετε ὑμῖν θησαυροὺς ἐπὶ τῆς γῆς, ὅπου σὴς καὶ βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται διορύσσουσι καὶ κλέπτουσι· θησαυρίζετε δὲ ὑμῖν θησαυροὺς ἐν οὐρανῷ, ὅπου οὔτε σὴς οὔτε βρῶσις ἀφανίζει, καὶ ὅπου κλέπται οὐ διορύσσουσιν οὐδὲ κλέπτουσιν· ὅπου γάρ ἐστιν ὁ θησαυρὸς ὑμῶν, ἐκεῖ ἔσται καὶ ἡ καρδία ὑμῶν.

Νεοελληνική Απόδοση

Είπε ο Κύριος: «Αν συγχωρήσετε τους ανθρώπους για τα παραπτώματά τους, θα σας συγχωρήσει κι εσάς ο ουράνιος Πατέρας σας. Αν όμως δε συγχωρήσετε στους ανθρώπους τα παραπτώματά τους, ούτε κι ο Πατέρας σας θα συγχωρήσει τα δικά σας παραπτώματα. Όταν νηστεύετε, να μη γίνεστε σκυθρωποί, όπως οι υποκριτές, που παραμορφώνουν την όψη τους για να δείξουν στους ανθρώπους πως νηστεύουν. Σας βεβαιώνω πως έτσι έχουν κιόλας λάβει την ανταμοιβή τους. Εσύ, αντίθετα, όταν νηστεύεις, περιποιήσου τα μαλλιά σου και νίψε το πρόσωπό σου, για να μη φανεί στους ανθρώπους η νηστεία σου, αλλά στον Πατέρα σου, που βλέπει τις κρυφές πράξεις· και ο Πατέρας σου, που βλέπει τις κρυφές πράξεις, θα σου το ανταποδώσει φανερά. Μη μαζεύετε θησαυρούς πάνω στη γη, όπου τους αφανίζει ο σκόρος και η σκουριά, κι όπου οι κλέφτες κάνουν διαρρήξεις και τους κλέβουν. Αντίθετα, να μαζεύετε θησαυρούς στον ουρανό, όπου δεν τους αφανίζουν ούτε ο σκόρος ούτε η σκουριά, κι όπου οι κλέφτες δεν κάνουν διαρρήξεις και δεν τους κλέβουν. Γιατί όπου είναι ο θησαυρός σας εκεί θα είναι και η καρδιά σας».

Σχολιασμός

Μεγάλη Τεσσαρακοστή, η ακρόπολη του εορτολογίου της Εκκλησίας. Ανοίγεται και πάλι μπροστά μας «το στάδιο των αρετών», στο οποίο ο υμνωδός της Εκκλησίας μας, μας καλεί να εισέλθουμε, «αναζωσάμενοι τον καλόν της νηστείας αγώνα». Νηστεία, με όλο το βάθος και το πλάτος και το ύψος, που της δίνουν ο λόγος του Θεού και οι ερμηνευτές του, οι θεοφόροι Πατέρες.

Σήμερα Κυριακή της Τυρινής, μια μέρα πριν την έναρξη της (Σαρακοστής), και η ευαγγελική περικοπή είναι παρμένη από την επί του Όρους ομιλία του Ιησού Χριστού (Ματθ. κεφ. 6). Η επιλογή της οφείλεται σε δύο κυρίως λόγους που σχετίζονται άμεσα μεταξύ τους: στο συναξάρι της ημέρας, που γίνεται αναφορά στην εξορία του Αδάμ από τον Παράδεισο της τρυφής, και στην εικόνα της Σαρακοστής ως πορείας της ανθρωπότητας από την πτώση στην ανάσταση. Τρία σημεία, τρείς κατευθυντήριες γραμμές θέτει μπροστά μας το ευαγγέλιο:

Πρώτον, τη συγχωρητικότητα ως προϋπόθεση της συγνώμης του Θεού προς τον άνθρωπο, δεύτερον την αληθινή νηστεία και τρίτον την αναζήτηση του αληθινού θησαυρού, της βασιλείας του Θεού.
Συν - χωρώντας με το Θεό και τους αδελφούς.

«Εὰν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τὰ παραπτώματα αὐτῶν, ἀφήσει καὶ ὑμῖν ὁ Πατὴρ ὑμῶν».

Δεν γίνεται να ζητούμε από τους άλλους να συγχωρέσουν τα σφάλματά μας, ενώ εμείς να φαινόμαστε σκληρόκαρδοι και να μην συγχωρούμε τους άλλους όταν διαπράξουν κάποιο σφάλμα. Όταν ο χριστιανός δεν αγαπά και δεν συγχωρά τον συνάνθρωπό του, είναι σαν να μην αγαπά τον εαυτό του – σαν να τον αποκλείει από την αγάπη και τη συγγνώμη του Θεού (Α΄ Ιω. 3,17). Όλοι οι χριστιανοί πρέπει να έχουμε μια καρδιά γεμάτη αμνησικακία και όλοι σαν τον ουράνιο Πατέρα μας πρώτοι να σπεύδουμε στη συμφιλίωση, στη συγχώρεση, στην αγάπη (Λουκ. 15,20).

Εξάλλου η συγχωρητικότητα αποτελεί ένα θέμα σημαντικό για εμάς τους χριστιανούς έτσι ώστε να το ενσωματώσουμε στην προσευχή μας. Η Κυριακή Προσευχή, που μας έχει παραδοθεί από τον ίδιο τον Χριστό, περικλείει αυτή την ανάγκη της συγχωρητικότητας στο στίχο που λέει «και άφες ημίν τα οφειλήματα ημών, ως και ημείς αφίεμεν τοις οφειλέταις ημών». Ο Χριστός εδώ μας το λέει ξεκάθαρα ότι αν δεν συγχωρήσουμε τους συνανθρώπους μας για τα δικά τους παραπτώματα, τότε δεν θα συγχωρέσει και ο Θεός τα δικά μας παραπτώματα. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε τη σημασία που έχει η συγχωρητικότητα. Όταν δηλαδή βάλουμε τον εαυτό μας στη θέση του άλλου, τότε αντιλαμβανόμαστε πόσο ανάγκη έχουμε την συγχώρεση από τους συνανθρώπους μας.

Η μνησικακία δεν οδηγεί στη βασιλεία του Θεού και στη θέα της δόξας Του. «Πάσης αμαρτίας, αυτή χαλεπότερα», υπογραμμίζει ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Μισεί και αποστρέφεται ο Θεός τον άνθρωπο που δεν συγχωρεί τον συνάνθρωπο του, αλλά συνέχεια θυμάται το κακό που του έγινε και έτσι χάνει την φιλανθρωπία του Θεού. Γενικά εκείνος που μισεί και δεν διαλύει την έχθρα, λιώνει, βρίσκεται σε συνεχιζόμενη εσωτερική ακαταστασία και πόλεμο. Η μνησικακία είναι μεγαλύτερη αμαρτία και από την πορνεία και τη μοιχεία. Ο δυνατός λόγος του ιερού Χρυσοστόμου και πάλι μας καθοδηγεί: «Έχεις αδικηθεί πολύ και στερήθηκες πολλά εξαιτίας κάποιου, κακολογήθηκες και ζημιώθηκες σε πολύ σοβαρά θέματα σου και γι αυτό θέλεις να δεις να τιμωρείται ο αδελφός σου; Και εδώ πάλι είναι χρήσιμο να τον συγχωρήσεις. Γιατί; Εάν θελήσεις ο ίδιος να εκδικηθείς και να επιτεθείς εναντίον του είτε με τα λόγια σου, είτε με κάποια ενέργεια σου, ή με την κατάρα σου, ο Θεός όχι μόνο δεν θα επέμβει κατ’ αυτού-εφόσον εσύ ανέλαβες την τιμωρία του-αλλά επιπλέον θα σε τιμωρήσει ως θεομάχο. Άφησε τα πράγματα στο Θεό. Αυτός θα τα τακτοποιήσει πολύ καλύτερα απ’ ότι εσύ θέλεις».

Η αληθής νηστεία ως μέσο και όχι ως σκοπός προβολής

Αρχικά καθιερώθηκε η νηστεία της Τετάρτης και της Παρασκευής σε ανάμνηση των γεγονότων της σύλληψης και της Σταύρωσης του Ιησού Χριστού που έγιναν αυτές τις δυο μέρες. Η αξία της νηστείας φαίνεται από το ότι την συνέστησε ο ίδιος ο Θεός όταν οι Πρωτόπλαστοι ήταν στον Παράδεισο, για να τους προστατέψει σαν μάνα από το κακό – «συνηλικιώτης» του ανθρώπου λέγει ο Μέγας Βασίλειος. ‘‘Από τον καρπό του δένδρου της γνώσεως του καλού και του κακού δεν θα φάγετε’’ είπε στον Αδάμ ο Θεός. Αυτό το ‘‘δεν θα φάγετε’’ αποτελεί νομοθεσία νηστείας και εγκράτειας. Η μη τήρηση της τόσο μικρής απαγόρευσης από τους Πρωτοπλάστους, ήταν και η αιτία της εξορίας τους από τον Παράδεισο.

Υπάρχουν δύο μορφές νηστείας. Η υλική (σωματική) που αναφέρετε στις τροφές και η πνευματική η οποία αναφέρετε στις αμαρτίες. Η σωματική νηστεία συνίσταται στην αποχή από ορισμένες τροφές και στη λήψη άλλων νηστήσιμων τροφών . Παράλληλα όμως πρέπει να γίνεται περιορισμός και λιτότητα στη διατροφή. Πνευματική νηστεία, είναι η νηστεία της ψυχής, η αλλοτρίωση των κακών αυτή είναι ευάρεστη στο Θεό νηστεία. Η αλλοτρίωση των κακών είναι η αποφυγή κάθε είδους αμαρτίας, η αποφυγή κακών λόγων, επιθυμιών, ακάθαρτων λογισμών, η καταπολέμηση του εγωισμού και των παθών, η καταλλαγή και συμφιλίωση με τους άλλους ανθρώπους.

«Συ δε νηστεύων, άλειψαί σου την κεφαλήν και το πρόσωπόν σου νίψαι, όπως μη φανής τοις ανθρώποις νηστεύων». Ο στίχος, εκτός από το προφανές νόημα που έχει το «άλειψαί σου την κεφαλήν και το πρόσωπόν σου νίψαι» που είναι η αποφυγή της επιδεικτικής εμφανίσεως του νηστεύοντος, έχει και κάποιο βαθύτερο νόημα. Το πρόσωπο που νίπτεται είναι «ο εσωτερικός άνθρωπος της καρδιάς», που νίπτεται με τα δάκρυα της μετανοίας, ενώ η κεφαλή που αλείφεται είναι ο νους, που με την προσευχή ελκύει την χάρη του Αγίου Πνεύματος και το έλεος του Θεού. Αυτά τα δύο εσωτερικά έργα (δηλ. η κρυφή εργασία για την κάθαρση της καρδιάς και η αναφορά της ψυχής, δια της προσευχής, προς τον Θεό) είναι εκείνα που κατακαίουν την υποκρισία στη ρίζα της, διότι γίνονται «εν τω κρυπτώ» και «ο Πατήρ ο ουράνιος» θα τα επιβραβεύση «εν τω φανερώ».

«Μη θησαυρίζετε επί της γης… Θησαυρίζετε εν ουρανώ»

Μια θέση και μια άρση. Όποιος άνθρωπος έχει πάρει την απόφαση του επί γης θησαυρισμού γίνεται ψυχρός σαν το μέταλλο, σκληρός σαν το γρανίτη. Γίνεται αδιάφορος για τα πνευματικά αγαθά, και έτσι κατεργάζεται την καταστροφή του. Ο Κύριος όμως προσθέτει: Εκεί στον ουρανό δεν θα υπάρχει σκόρος για να φάει τους θησαυρούς σας, ούτε κλέφτες για να σας τους κλέψουν και να τους εξαφανίσουν. Ο άνθρωπος ο οποίος αποφάσισε να θησαυρίσει «εν ουρανώ» θα αποκτά όλο και περισσότερη διάθεση πνευματικού θησαυρισμού, ο οποίος όχι μόνο δεν καταστρέφει το σώμα και την ψυχή, αλλ’ αντίθετα τα τονώνει και τα κατευθύνει σε μια αιώνια ευτυχία και μακαριότητα. Ο πνευματικός θησαυρισμός είναι ανώτερος, είναι εκείνος τον οποίο ζητά η ψυχή του καλού ανθρώπου και είναι εκείνος για τον οποίο δόθηκε από τον Θεό η επιθυμία του θησαυρισμού. Όσο πιο βαθιά κατανοούμε τις αλήθειες του Ευαγγελίου, μετέχουμε στα νοήματα της υμνογραφίας της Εκκλησίας μας και μετέχουμε στη λατρευτική ζωή, τόσο πιο σωστά θα θησαυρίζουμε «εν ουρανώ».

Επανερχόμαστε και πάλι στο δεύτερο κεντρικό θέμα της περικοπής εν’ όψει της ενάρξεως της Μ. Σαρακοστής. Ας μπούμε λοιπόν με χαρά στο στάδιο των αρετών, στη περίοδο της νηστείας. Η σημερινή κοινωνία της κατανάλωσης από τους ‘‘πλουσίους’’ και τα φαινόμενα των αδελφών μας που έχουν ανάγκη από ένα πιάτο φαΐ ταυτίζει την επιθυμία με την ανάγκη. Η αποφυγή της σπατάλης και του περιττού, η υπέρβαση της καταναλωτικής μας βουλιμίας, θα μπορούσε να αποτελέσει σήμερα το σκοπό της νηστείας. Δια μέσου της (σ.σ νηστείας) να βοηθήσουμε οι άνθρωποι όσους έχουν ανάγκη, αν δεν έχουμε άλλο τρόπο να βοηθήσουμε. «και περικεφαλαίαν την ελεημοσύνη» μας τονίζει ο ιερός υμνωδός. Να κόψουμε από το δικό μας στόμα για να δώσουμε σ’ αυτούς που στερούνται. Όσο η κοιλιά αδειάζει την περίοδο της νηστείας, τόσο το πνεύμα γεμίζει. Απολαμβάνει περισσότερη προσευχή, περισσότερη μελέτη του λόγου του Θεού-Μαζεύουμε θησαυρούς στο ουρανό! «Κατατρυφήσωμεν του Κυρίου» (Μ. Βασίλειος ΕΠΕ 6.72).

Πηγήorthodoxianewsagency.gr


Διαβάστε το βιβλίο του Σάββα Αγουρίδη:

Η επί του Όρους ομιλία του Ιησού kupdf.net


Δείτε την τηλεοπτική μετάδοση,    από ιστοσελίδα της Ι. Μ. Κύκκου:    imkykkou.wordpress.com


Θεία Λειτουργία Κυριακή της Τυρινής – Καθεδρικός Ναός Ιεράς Μητρόπολης Ταμασού και Ορεινής - Χοροστατούντος του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Κύκκου και Τηλλυρίας Νικηφόρου - Φεβρουάριος 2015

Κυριακή 7 Μαρτίου 2021

«200 Χρόνια παρελθόν· πόρος για το μέλλον»

Δελτίο Τύπου ανακοίνωσης αποτελεσμάτων διαγωνισμού αφίσας και λογότυπου

«200 Χρόνια παρελθόν· πόρος για το μέλλον»

Στο πλαίσιο του εορτασμού της Επετείου των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΔΕ) Θεσσαλίας, διοργάνωσε εγκεκριμένο από το Υ.ΠΑΙ.Θ. μαθητικό διαγωνισμό αφίσας και λογότυπου με θέμα «200 Χρόνια παρελθόν· πόρος για το μέλλον». Ο διαγωνισμός διενεργήθηκε από τις 15/01-19/02/2021 και είχε ως βασικό σκοπό την ευαισθητοποίηση, τον αναστοχασμό και τη δημιουργική εμπλοκή των μαθητών, μαθητριών όλων των τύπων σχολείων μέσω των έργων τους.
Η δημιουργική φαντασία, το ταλέντο των παιδιών αποτυπώθηκε μέσα από τα έργα τους (προσωπογραφίες, σύμβολα, σημαντικοί ιστορικοί σταθμοί, σύγχρονοι ήρωες στη μάχη κατά του κορονοϊού κ.ά)με έναν ιδιαίτερο τρόπο συνδέοντας τα γεγονότα του 1821 με το παρόν και το μέλλον της χώρας μεταφέροντας ποικίλα μηνύματα.
Για την αξιολόγηση του μαθητικού παραγόμενου συστάθηκε με ευθύνη του Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλίας άμισθη εννεαμελής Επιτροπή. Η Επιτροπή εργάστηκε από την Τρίτη 23/02/2021 μέχρι την Πέμπτη 25/02/2021 για την αξιολόγηση των έργων στο Χατζηγιάννειο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Λαρισαίων.

Από το σύνολο των τετρακοσίων έργων των μαθητών και μαθητριών όλων των τύπων Σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας που έλαβαν μέρος στο διαγωνισμό Αφίσας και Λογότυπου διακρίθηκαν ανά βαθμίδα εκπαίδευσης τα παρακάτω:

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
ΑΦΙΣΑ

1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: 2ο Νηπιαγωγείο Βόλου (συλλογικό έργο του πρωινού τμήματος 4)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Δημοτικό Σχολείο Χάλκης (συλλογικό έργο των μαθητών της Ε’ Τάξης)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Ειδικό Νηπιαγωγείο Γιάννουλης (συλλογικό έργο)








Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
ΑΦΙΣΑ

1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Λύκειο Εκπαιδευτηρίων Μπακογιάννη (ατομικό έργο μαθήτριας Α΄Λυκείου)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: 1ο Γυμνάσιο Σοφάδων (ατομικό έργο μαθήτριας του τμήματος Γ2)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: ΓΕΛ Προαστίου Καρδίτσας (συλλογικό έργο μαθητών της Α’ τάξης)












ΛΟΓΟΤΥΠΟ

1ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Δημοτικό Δαμασίου-Τυρνάβου (συλλογικό έργο της ΣΤ’ τάξης)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Δημοτικό Ροδιάς (συλλογικό έργο μαθητών τάξεων Γ’-Δ’-ΣΤ’)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: 7ο Γυμνάσιο Βόλου (ατομικό έργο μαθήτριας του τμήματος Γ3)












Τα βραβευμένα έργα μπορείτε να τα δείτε στον ιστότοπο της ΠΔΕ που δημιουργήθηκε με αφορμή της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 https://pdethessalias-1821.mysch.gr.

Ευχαριστούμε θερμά τους μαθητές και τις μαθήτριες καθώς και τους εκπαιδευτικούς όλων των σχολικών μονάδων που έλαβαν μέρος στο διαγωνισμό.

 ΧΡΉΣΤΟΣ ΠΡΑΣΣΆΣ 02/03/2021 - pdethess1821.sites.sch.gr

"Θεέ μου, κάνε ακόμη 30 δευτερόλεπτα να αντέξει το κτίριο"

Ο δάσκαλος που έσωσε 63 μαθητές, μιλάει στο «Πρακτορείο Fm»

«Εκείνη τη στιγμή του ισχυρού σεισμού το μόνο που παρακαλούσα κι έλεγα ήταν... "Θεέ μου, κάνε ακόμη 30 δευτερόλεπτα να αντέξει το κτίριο", να μην καταρρεύσει και μας καταπλακώσει... Και ο Θεός μας έκανε τη χάρη», είπε σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ - ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9Fm» ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου στο Δαμάσι Τυρνάβου, Γρηγόρης Λέτσιος, η άμεση παρέμβαση του οποίου (και των υπόλοιπων εκπαιδευτικών) υπήρξε καθοριστική για να βγουν με ασφάλεια οι 63 μαθητές του σχολικού συγκροτήματος που υπέστη σοβαρότατες ζημιές.

Ο κ. Λέτσιος εξιστορώντας αρχικά το πώς έζησε ο ίδιος, οι μαθητές και οι υπόλοιποι δάσκαλοι την ημέρα του καταστροφικού ισχυρού σεισμού των 6,3 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ ανέφερε πως τίποτα στο σχολείο δεν προμήνυε όσα θα ακολουθούσαν.

«Ήταν όλα όμορφα εκείνη την ημέρα. Ήμασταν χαρούμενοι γιατί μια μέρα νωρίτερα το σχολείο μας είχε κερδίσει το πρώτο βραβείο της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Θεσσαλίας σε διαγωνισμό λογοτύπου και αφίσας για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Με το έργο των μαθητών της ΣΤ' τάξης, το σχολείο μας πήρε την πρώτη θέση ανάμεσα σε όλα τα σχολεία της Θεσσαλίας και το λογότυπο και η αφίσα θα είναι η επίσημη αφίσα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μια τεράστια επιτυχία για ένα μικρό σχολείο σε ένα χωριό του νομού Λάρισας. Και ήμασταν πολύ χαρούμενοι», είπε αρχικά ο διευθυντής.

Ο σεισμός βρήκε τα παιδιά μέσα στις αίθουσες, στη διάρκεια της πέμπτης διδακτικής ώρας και όπως λέει ο κ. Λέτσιος «ενώ όλα κυλούσαν ομαλά, άρχισε η γη να χορεύει κυριολεκτικά κάτω από τα πόδια μας. Το κτίριο άρχισε να κουνιέται συθέμελα, δεξιά - αριστερά, πάνω - κάτω, με φοβερό κρότο και βοή. Εκείνη τη στιγμή, διατήρησα τη ψυχραιμία μου και χωρίς να σκεφτώ και να προστατευτώ, έτρεξα από το γραφείο μου στον επάνω όροφο του σχολείου που ήταν οι τέσσερις τάξεις».

Αντικείμενα, γυψοσανίδες, μεσοτοιχίες, σοβάδες έπεφταν στο χώρο, όπως λέει ο διευθυντής, ενώ στο διάδρομο τα πάντα είχαν σκοτεινιάσει από το σύννεφο σκόνης που είχαν δημιουργηθεί, από τα μπάζα που κατέρρεαν. «Άκουγα φωνές, κραυγές, κλάματα... δεν έβλεπα μπροστά μου. Στην πρώτη αίθουσα που μπήκα, το μάτι που έπεσε στο πρώτο θρανίο και είδα το παιδί να βρίσκεται από κάτω. Τότε σκέφτηκα: "ίσως να είμαστε τυχεροί". Τα παιδιά με τους δασκάλους είχαν εφαρμόσει το σχέδιο εκτάκτου ανάγκης και το ευτύχημα είναι πως λόγω του κορονοϊού το κάθε παιδί είχε το δικό του θρανίο και αρκετό χώρο για να προφυλαχτεί».

Μετά από αρκετά δευτερόλεπτα, περίπου 20 - 25, πρόσθεσε ο κ Λέτσιος, η γη σταμάτησε να κουνάει και τότε δόθηκε εντολή να εκκενωθεί το κτίριο. «Σηκώθηκαν τα παιδιά με τάξη, με ασφάλεια, με γρήγορο βηματισμό και με τους δασκάλους κατέβηκαν τη σκάλα. Έλεγξα όλες τις τάξεις εάν υπάρχει κανένα εγκλωβισμένο παιδάκι. Όντως ήταν ένα κοριτσάκι το οποίο είχε παγώσει από τον φόβο του, κλαίγοντας και από το σοκ που είχε υποστεί. Το ηρέμησα, το έβγαλα από την τάξη και το παρέδωσα σε μια δασκάλα. Συνέχισα να ψάχνω τις τάξεις και όταν είδα ότι δεν υπήρχε άλλο παιδί εγκλωβισμένο και ήμουν σίγουρος ότι όλοι είχαν κατέβει κάτω και δεν υπήρχε μαθητής τραυματισμένος ή χτυπημένος, έκλεισα τον γενικό διακόπτη και βγήκαμε όλοι στην αυλή. Μετρηθήκαμε ανά τάξη, βρεθήκαμε όλοι παρόντες, μαθητές, δάσκαλοι και εκεί τελείωσε το κακό».

Σχετικά με το τηλεφώνημα που δέχτηκε από τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ώστε να συγχαρεί τον ίδιο και τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς για την ψυχραιμία και την αφοσίωση τους ο κ. Λέτσιος είπε πως ο πρωθυπουργός τους υποσχέθηκε πως τη νέα σχολική χρονιά θα έχουν ένα καινούργιο σχολείο για να κάνουν τα μαθήματά τους, τα οποία έως το καλοκαίρι θα γίνονται στο διεθνές σχολείο του ΝΑΤΟ στον Τύρναβο.

Σ.Κυριακίδης - Α.Καρυπίδου

Πηγή: σελίδα του ΑΠΕ-ΜΠΕ amna.grΠαρασκευή 5 Μαρτίου 2021

Διαβάστε κι άλλο άρθρο απ' όπου και φωτογραφίες και σχετικό  video:

«Παρακαλούσα το Θεό να αντέξει το κτίριο άλλα 30 δευτερόλεπτα» -Ο διευθυντής του σχολείου στο Δαμάσι περιγράφει τη στιγμή του σεισμού

Πηγή: iefimerida.gr

Συμπληρωματικά (12.03.2021)

Το τέλος του «λαβωμένου» κτιρίου που γράφτηκε χθες, Πέμπτη 11 Μαρτίου 2021, με την κατεδάφισή του:

Το σχολείο στο Δαμάσι έχει ρίζες από το 1865!

Από larissanet.gr

Σάββατο 6 Μαρτίου 2021

Κυριακή των Απόκρεω

Κυριακή 7 Μαρτίου 2021

Κυριακή των Απόκρεω

κ τοῦ κατά Ματθαῖον  Κεφ. 25: 31-46

Εἶπεν ὁ Κύριος·

῞Οταν ἔλθῃ ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ, καὶ πάντες οἱ ἅγιοι Ἄγγελοι μετ᾿ αὐτοῦ, τότε καθίσει ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ,

καὶ συναχθήσεται ἔμπροσθεν αὐτοῦ πάντα τὰ ἔθνη, καὶ ἀφοριεῖ αὐτοὺς ἀπ᾿ ἀλλήλων, ὥσπερ ὁ ποιμὴν ἀφορίζει τὰ πρόβατα ἀπὸ τῶν ἐρίφων· καὶ στήσει τὰ μὲν πρόβατα ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ, τὰ δὲ ἐρίφια ἐξ εὐωνύμων.

Τότε ἐρεῖ ὁ βασιλεὺς τοῖς ἐκ δεξιῶν αὐτοῦ·

Δεῦτε οἱ εὐλογημένοι τοῦ Πατρός μου, κληρονομήσατε τὴν ἡτοιμασμένην ὑμῖν βασιλείαν ἀπὸ καταβολῆς κόσμου.

 Ἐπείνασα γάρ, καὶ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν· ἐδίψησα, καὶ ἐποτίσατέ με· ξένος ἤμην, καὶ συνηγάγετέ με· γυμνός, καὶ περιεβάλετέ με· ἠσθένησα, καὶ ἐπεσκέψασθέ με· ἐν φυλακῇ ἤμην, καὶ ἤλθετε πρός με.

Τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ οἱ δίκαιοι, λέγοντες· Κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα καὶ ἐθρέψαμεν; ἢ διψῶντα καὶ ἐποτίσαμεν; πότε δέ σε εἴδομεν ξένον καὶ συνηγάγομεν; ἢ γυμνὸν καὶ περιεβάλομεν; πότε δέ σε εἴδομεν ἀσθενῆ ἢ ἐν φυλακῇ, καὶ ἤλθομεν πρός σέ;

Καὶ ἀποκριθεὶς ὁ Βασιλεὺς ἐρεῖ αὐτοῖς·

Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ ὅσον ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων, ἐμοὶ ἐποιήσατε.

Τότε ἐρεῖ καὶ τοῖς ἐξ εὐωνύμων·

Πορεύεσθε ἀπ᾿ ἐμοῦ οἱ κατηραμένοι εἰς τὸ πῦρ τὸ αἰώνιον, τὸ ἡτοιμασμένον τῷ διαβόλῳ καὶ τοῖς ἀγγέλοις αὐτοῦ.

 Ἐπείνασα γάρ, καὶ οὐκ ἐδώκατέ μοι φαγεῖν· ἐδίψησα, καὶ οὐκ ἐποτίσατέ με· ξένος ἤμην, καὶ οὐ συνηγάγετέ με· γυμνός, καὶ οὐ περιεβάλετέ με· ἀσθενὴς καὶ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐκ ἐπεσκέψασθέ με.

τότε ἀποκριθήσονται αὐτῷ καὶ αὐτοὶ, λέγοντες·

Κύριε, πότε σε εἴδομεν πεινῶντα, ἢ διψῶντα, ἢ ξένον, ἢ γυμνὸν ἢ ἀσθενῆ, ἢ ἐν φυλακῇ, καὶ οὐ διηκονήσαμέν σοι;

 Τότε ἀποκριθήσεται αὐτοῖς, λέγων·

Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐφ᾿ ὅσον οὐκ ἐποιήσατε ἑνὶ τούτων τῶν ἐλαχίστων, οὐδὲ ἐμοὶ ἐποιήσατε.

Καὶ ἀπελεύσονται οὗτοι εἰς κόλασιν αἰώνιον, οἱ δὲ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιον.


Τὸ Εὐαγγέλιον ἀπὸ christopherklitou.com


Πότε θα γίνει η Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου και η Τελική Κρίση;

Στο ερώτημα αυτό ότι δίδονται διάφορες απαντήσεις, πολλές από τις οποίες προκαλούν σύγχυση, φόβο και αγωνία στους πιστούς. Για αυτό δεν έχουμε δικαίωμα να καταθέτουμε την «άποψή» μας κατά το δοκούν, αλλά να μαρτυρούμε και να καταγγέλλουμε τον λόγο της Αποκαλύψεως και της αληθείας.

Ο χρόνος είναι άγνωστος

Χρειάζεται να πούμε ότι ο Χριστός, αν και ρωτήθηκε από τούς μαθητές Του, για το πότε θα γίνει η δευτέρα παρουσία Του και η τελική Κρίση δεν θέλησε να φανερώσει.
«Ποια μέρα και ποια ώρα θα έρθει το τέλος, κανένας δεν το ξέρει, ούτε οι άγγελοι των ουρανών, παρά μόνο ο Πατέρας μου», αποκρίθηκε. (Ματθ. 24:36).
Έδωσε όμως κάποια σημεία-σημάδια, τα οποία βλέποντάς τα κανείς θα γίνει αντιληπτό ότι πλησιάζει η ώρα της Κρίσεως.

Τα σημάδια της Δευτέρας Παρουσίας

Η κήρυξη του Ευαγγελίου σε όλα τα έθνη της γης. «Πρώτα θα κηρυχθεί σε όλη την οικουμένη το Ευαγγέλιο για την Βασιλεία του Θεού, για να το ακούσουν όλα τα έθνη, κι ύστερα θα έρθει το τέλος» (Ματθ. 24:14).

Η μεγάλη αποστασία των ανθρώπων από τον Θεό και τον νόμο Του. «Δεν θα έρθει η ημέρα εκείνη, αν πρώτα δεν γίνει η αποστασία» (Β΄ Θεσ. 2:3).

Η εμφάνιση πολλών ψευδοπροφητών και ψευδομεσσιών, που θα προσπαθήσουν να παραπλανήσουν τούς ανθρώπους, να τους απομακρύνουν δηλ. από τον Θεό. «Θα εμφανιστούν ψευδομεσσίες και ψευδοπροφήτες, που θα κάνουν μεγάλα και φοβερά θαύματα, για να παραπλανήσουν, αν είναι δυνατόν, ακόμα και όσους διάλεξε ο Θεός» (Ματθ. 24:22).

Της ώρας εκείνης θα προηγηθούν πείνα, δυστυχία και φυσικές καταστροφές. «Θα έρθουν πείνα, αρρώστιες και σεισμοί σε διάφορα μέρη» (Ματθ. 24:7).

Πόλεμοι, εμφύλιοι σπαραγμοί και άλλες ακαταστασίες. «Το ένα έθνος θα ξεσηκωθεί εναντίον του άλλου και το ένα βασίλειο εναντίον του άλλου» (Ματθ. 24:7).

Θα προηγηθεί η εμφάνιση του Αντίχριστου. «Δεν θα έρθει η ώρα εκείνη, αν πρώτα… δεν φανερωθεί ο άνθρωπος της αμαρτίας, αυτός που είναι προορισμένος για την απώλεια. Τότε θα φανερωθεί ο άνομος, που ο Κύριος θα τον εξολοθρεύσει με την πνοή του στόματός Του και θα τον αφανίσει, όταν θα εμφανιστεί κατά την παρουσία Του. Αυτός ο άνομος θα έρθει με την ενέργεια του σατανά. Θα κάνει κάθε λογής θαυματουργικές δυνάμεις με απατηλά σημεία και τέρατα. Θα παρασύρει με κάθε είδους άνομα και απατηλά μέσα όσους βαδίζουν προς την καταστροφή, επειδή δεν αγάπησαν την αλήθεια για να σωθούν. Γι’ αυτό και ο Θεός θα επιτρέψει να ενεργεί σ’ αυτούς η πλάνη, για να πιστέψουν σ’ αυτό το ψέμα. Έτσι θα τιμωρηθούν όλοι όσοι δεν πίστεψαν στην αλήθεια, αλλά δέχτηκαν ολόψυχα την αδικία» (Β΄ Θεσ. 2:3, 8-12).

Είναι κατανοητό, από όλα τα παραπάνω ότι βάση των Γραφών, δεν γνωρίζουμε, ούτε και μπορεί να προβλεφθεί ο ακριβής προσδιορισμός του χρόνου της δευτέρας παρουσίας του Χριστού και της τελικής Κρίσεως.
Κάθε προσπάθεια πρόβλεψης εγκυμονεί τον κίνδυνο της κινδυνολογίας, και είναι λάθος μεγάλο.

Αντί λοιπόν να εξαντλούμε την αγωνία μας για το πότε, χρειάζεται και καλούμαστε να είμαστε πάντα έτοιμοι για την απολογία μας ενώπιον του Δικαιοκρίτου Θεού.
«Αγρυπνείτε, λοιπόν», παραγγέλλει ο ίδιος ο Χριστός, «γιατί δεν ξέρετε ούτε την ημέρα, ούτε την ώρα που θα έρθει ο Υιός του ανθρώπου» (Ματθ. 25:13).

Πηγήekklisiaonline.gr

Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

Επιλεγμένα Γεγονότα Μαρτίου

Επιλεγμένα Γεγονότα Μαρτίου

1 Μαρτίου:

Σημαιοφόρος ήταν ο ήρως Κόκας ή Πίτζας ή Πίπης από τον Βούνο της Χειμάρρας

1821 - Ελληνική Επανάσταση του 1821: Ο Αλέξανδρος Υψηλάντης αρχίζει την πορεία του προς τη Βλαχία αφού ενώθηκε με τα τμήματα του Γεωργάκη Ολύμπιου, του Φαρμάκη και πολλών Ελλήνων εθελοντών.

3 Μαρτίου:

1878 - Υπογράφεται η Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου μεταξύ Οθωμανών και Ρώσων εκπροσώπων.

5 Μαρτίου:

1933 - Στις εκλογές της Γερμανίας το Εθνικοσοσιαλιστικό Γερμανικό Εργατικό Κόμμα (NSDAP) του Χίτλερ κερδίζει 43.9% των ψήφων.

6 Μαρτίου:

1910 - Με προτροπή των μεγαλοτσιφλικάδων, ο στρατός ανοίγει πυρ και σκοτώνει στο χωριό Κιλελέρ δύο αγρότες έπειτα από επεισόδια με τους σιδηροδρομικούς. Άλλοι δυο νεκροί στο χωριό Τσουλάρ μετατρέπουν σε φονική μάχη το συλλαλητήριο, που οργανωνόταν την ίδια μέρα στη Λάρισα.

7 Μαρτίου:

1948 - Τα Δωδεκάνησα ενσωματώνονται επισήμως στην Ελλάδα.

8 Μαρτίου:

415 - Δολοφονείται η φιλόσοφος, αστρονόμος και μαθηματικός Υπατία από όχλο φανατικών χριστιανών.

11 Μαρτίου:

2011 - Σεισμός και τσουνάμι στο Σεντάι της Ιαπωνίας το 2011 με απολογισμό 15.365 νεκρούς, 5.363 τραυματίες και 8.206 αγνοούμενους, που επίσης ενεργοποίησε μια σειρά από πυρηνικά ατυχήματα στο σταθμό Φουκουσίμα 1

14 Μαρτίου:

1883 - Πέθανε ο Καρλ Μαρξ, πολιτικός θεωρητικός, οικονομολόγος, κοινωνιολόγος και φιλόσοφος.

16 Μαρτίου:

1900 - Ο σερ Άρθουρ Έβανς ξεκινά την ανασκαφή στα ερείπια της Κνωσού στην Κρήτη.

19 Μαρτίου:

1895 - Οι Γάλλοι κινηματογραφιστές και εφευρέτες Ογκύστ και Λουί Λυμιέρ δημιουργούν την πρώτη τους ταινία: την Έξοδος από το εργοστάσιο Λυμιέρ (La sortie des usines Lumière), που αποτυπώνει την έξοδο των εργατών από το εργοστάσιό τους.

20 Μαρτίου:

1834 - Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης και ο Δημήτριος Πλαπούτας παραπέμπονται σε δίκη με τις κατηγορίες της συνωμοσίας και της εσχάτης προδοσίας.

22 Μαρτίου:

1821 - Στην Πάτρα οι κάτοικοι ξεκινούν την πολιορκία του κάστρου της πόλης. Την ίδια ώρα στην πλατεία Αγίου Γεωργίου έξω από τον ομώνυμο ναό ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ευλογεί το λάβαρο του Ανδρέα Λόντου.

23 Μαρτίου:

1821 - H Καλαμάτα απελευθερώνεται από τους Τούρκους.

25 Μαρτίου:

Ευαγγελισμός της Θεοτόκου.

Εορτασμός της Ελληνικής Επανάστασης του 1821

1957 - Ιδρύεται η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ)

27 Μαρτίου:

1821 - Ελληνική Επανάσταση: Κηρύσσεται η έναρξη της επανάστασης στην Στερεά Ελλάδα κοντά στη Λιβαδειά, με παρόντες τους οπλαρχηγούς Αθανάσιο Διάκο και Βασίλη Μπούσγο και προκρίτους της περιοχής. 

"Η κατάληψη του κάστρου των Σαλώνων 1821". Η σημαία με την οποία άρχισε η επανάσταση στα Σάλωνα (Άμφισσα). Η σημαία αυτή είναι όμοια με εκείνη που  ύψωσε ο Αλέξανδρος Υψηλάντης το Φεβρουάριο 1821 στο Ιάσιο Μολδαβίας. Louis Dupré (1825)

Την ίδια μέρα τα Σάλωνα περνούν στον έλεγχο των Ελλήνων επαναστατών. 

Γερμανική γκραβούρα που αναπαριστά τις συγκρούσεις Επαναστατών και Τούρκων στο Βουκουρέστι.

Επίσης την μέρα αυτή μπαίνει ο Αλέξανδρος Υψηλάντης με τον στρατό του στο Βουκουρέστι.

30 Μαρτίου:

1952 - Εκτελούνται ο Νίκος Μπελογιάννης και άλλοι τρεις Έλληνες κομμουνιστές.

Πηγήel.wikipedia.org

Προέλευση εικόνων και δημοσιεύσεις:

1 & 27 Η Εθνική Σημαία κατά τον υπέρ Εθνικής Ανεξαρτησίας αγώνα   yperpisteoskaipatridos.blogspot

6. Η Εξέγερση του Κιλελέρ - Όταν η αγροτιά πλήρωσε με αίμα τον αγώνα κατά των τσιφλικάδων    topontiki.gr

8. Η δολοφονία της φιλοσόφου Υπατίας

Προηγούμενη ανάρτηση olympos2021.blogspot_26

14. Καρλ Μαρξ   el.wikipedia.org

19. Lumière: La Sortie de l'usine Lumière (1895)

Lumière: First Public Screening at Salon Indien du Grand Café (1895)

Οπτικό υλικό από  youtube.com

20. Η Μηχανή του Χρόνου - Η δίκη του Κολοκοτρώνη και οι εξεγέρσεις κατά του Όθωνα

Οπτικό υλικό από youtube.com

23 Αφιέρωμα για τα 200 χρόνια ελευθερίας από τους  ήρωες της Ελληνικής επανάστασης του 1821   arxaiaithomi.gr

27 Αλέξανδρος Υψηλάντης   argolikivivliothiki.gr

27. Ελληνική Επανάσταση του 1821  el.wikipedia.org