Κυριακή
12 Σεπτεμβρίου 2021
Κυριακή Πρό τῆς Ὑψώσεως
Ἐκ τοῦ κατά Ἰωάννην Κεφ. 3:13-17
Εἶπεν ὁ Κύριος·
Oὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν, εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ Yἱὸς τοῦ ἀνθρώπου, ὁ ὢν ἐν τῷ οὐρανῷ.
Kαὶ καθὼς Μωῡσῆς ὕψωσε τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τὸν Yἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόλυται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον.
Oὕτω γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν Yἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον.
Oὐ γὰρ ἀπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸν Yἱὸν αὐτοῦ εἰς τὸν κόσμον, ἵνα κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ᾿ ἵνα σωθῇ ὁ κόσμος δι᾿ αὐτοῦ.
Τὸ Εὐαγγέλιον christopherklitou.com
Το ιστορικό της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού
Στις 13
Σεπτεμβρίου του έτους 335 έγιναν τα εγκαίνια του Ναού της Αναστάσεως, του
Μαρτυρίου, που κτίστηκε από τον Μέγα Κωνσταντίνο επάνω στον τόπο της ευρέσεως
του Τιμίου Σταυρού και της ταφής του Χριστού, από την μητέρα του αγία Ελένη.
Την επόμενη ημέρα, δεδομένου ότι είχαν συγκεντρωθεί με την ευκαιρία της εορτής
των εγκαινίων πλήθος επισκόπων, κληρικών και πιστών από διάφορα μέρη, ο
επίσκοπος Ιεροσολύμων Μακάριος ανύψωσε επάνω στον άμβωνα τον Τίμιο Σταυρό
προκειμένου να τον δουν και να τον προσκυνήσουν τα συγκεντρωμένα πλήθη· έτσι,
λοιπόν, γεννήθηκε η εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού («ἐντεῦθεν ἤρξατο ἡ σταυροφανεία», Χρονικόν
Πασχάλιο, P.G. 92, 713) και απέκτησε δεσπόζουσα θέση στο εορτολόγιο της
Εκκλησίας, καθότι «ἴσα φέρει τῇ Μεγάλῃ Παρασκευῇ». Στην συνέχεια η πρακτική και
το τελετουργικό του Ναού της Αναστάσεως επέδρασε αποφασιστικά σε όλη τη Χριστιανοσύνη
και πρώτα- πρώτα στην Κωνσταντινούπολη όπου η τελετή της Υψώσεως του Τιμίου
Σταυρού έγινε μέρος του ετήσιο εορτολογικού κύκλου με την αυτοκρατορική
συμμετοχή κι ύστερα σε Ανατολή και Δύση.
Επόμενος
σταθμός αποτελεί η κατάληψη των Ιεροσολύμων από τους Πέρσες το 614 και η
κατεδάφιση του Ναού της Αναστάσεως και η απαγωγή του Tιμίου Σταυρού στην
Περσία. Μετά την ανάκτηση των Ιεροσολύμων από τον αυτοκράτορα Ηράκλειο ο
μεν Ναός αναγέρθηκε εξ αρχής από τον πατριάρχη άγιο Μόδεστο το 626 ο δε Τίμιος
Σταυρός επανέκαμψε το 628 ως τρόπαιο του νικητή αυτοκράτορα, ο οποίος και τον
ανύψωσε πανηγυρικά εκ νέου κατά την 14ην Σεπτεμβρίου του έτους εκείνου, κι
έτσι έλαβε η εορτή νέα αίγλη και την πάροδο του χρόνου απέκτησε αυτοτέλεια
έναντι εκείνης των Εγκαινίων του Ναού. Κατά τα αμέσως επόμενα έτη, περί το 634
εκφώνησε ο πατριάρχης άγιος Σωφρόνιος τον τελευταίο, που διασώζεται, πανηγυρικό
λόγο για την εορτή (PG 87, 3309 κε), και λέγουμε τελευταίο διότι μετά από
λίγο καιρό, δύο ή τρία έτη, το 637, τα Ιεροσόλυμα θα πέσουν και πάλι σε
βάρβαρα χέρια, οριστικά αυτή την φορά, των Αράβων.
Από τότε η
Ύψωση του Τιμίου Σταυρού μαζί με το θεολογικό περιεχόμενο απέκτησε και νέες
διαστάσεις· από την αρχαία δόξα μόνον οι εορτασμοί θα απομείνουν για να θυμίζουν
τα παλαιά μεγαλεία. Συνδέθηκε, έτσι, με τα βάσανα και μαρτύρια των Χριστιανών
της Ανατολής που ζούσαν υπό καταπίεση και υπενθύμιζε το μαρτύριο των αδελφών
αυτών, στις Εκκλησίες που απολάμβαναν άνεση και ελευθερία.
…..
Της
εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού οι καταβασίες που ψάλλονται στον Όρθρο
διακρίνονται για την ποιητικότητά τους, αλλά και για την έντονη σύνδεσή τους με
τη Π. Διαθήκη. Συγκεντρώνονται στους ύμνους αυτούς όλες σχεδόν οι περιπτώσεις
προτυπώσεων του Σταυρού του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού στη Π. Διαθήκη. Και
όταν λέμε προτυπώσεις εννοούμε εκείνα τα γεγονότα, ή τις πράξεις, ή τα πράγματα
που προφητεύουν αντίστοιχα της εποχής της Κ. Διαθήκης. Το κριτήριο και τον
τρόπο, ή καλύτερα πως να διακρίνουμε και να συσχετίζουμε την προφητεία από τη
μία και την εκπληρώση της από την αλλή, δηλ. του τύπου και του αντιτύπου, μας
την προσφέρει ο ίδιος ο Χριστός. Σε μια συνομιλία που είχε με Γραμματείς και
Φαρισαίους τους είχε επισημάνει ότι, «ἐρευνᾶτε τὰς γραφάς, ὅτι ὑμεῖς δοκεῖτε
ἐν αὐταῖς ζωὴν αἰώνιον ἔχειν· καὶ ἐκεῖναί εἰσιν αἱ μαρτυροῦσαι περὶ ἐμοῦ»,
(Ιωάν 5-39), δηλ. καλά κάνετε και διαβάζετε τις Γραφές επειδή πιστεύετε ότι
εκεί θα βρείτε τη σωτηρίας σας, αλλά εκείνες μιλούν για Εμένα, δηλ. για τη
σωτηρία που προσφέρει ο Μεσσίας. Και επιπλέον είχε ξεκαθαρίσει ότι αν λένε
ότι διαβάζουν και σέβονται τον Μωυσή θα έπρεπε να Τον ακολουθήσουν διότι
η Π. Διαθήκη μιλάει και προφητεύει για τον Μεσσία και ο Χριστός με
τα θαύματα Του απέδειξε ότι είναι αυτός ο Μεσσίας, «μὴ δοκεῖτε ὅτι ἐγὼ κατηγορήσω
ὑμῶν πρὸς τὸν πατέρα· ἔστιν ὁ κατηγορῶν ὑμῶν Μωϋσῆς, εἰς ὃν ὑμεῖς ἠλπίκατε. εἰ
γὰρ ἐπιστεύετε Μωῡσεῖ, ἐπιστεύετε ἂν ἐμοί· περὶ γὰρ ἐμοῦ ἐκεῖνος ἔγραψεν. εἰ
δὲ τοῖς ἐκείνου γράμμασιν οὐ πιστεύετε, πῶς τοῖς ἐμοῖς ῥήμασι πιστεύσετε;»,
(Ιωάν. 5, 45-47).
Για
παράδειγμα, όλοι οι Ιουδαίοι γνώριζαν το περιστατικό εκείνο που συνέβη μέσα
στην έρημο, σε κάποια φάση της σαραντάχρονης περιπλάνησης τους μετά την Έξοδο
από την Αίγυπτο, να κατακλυσθεί κυριολεκτικά το στρατόπεδο των Εβραίων από
δηλητηριώδη φίδια που με τα δήγματά τους, τα δαγκάματα, σκόρπιζαν τον θάνατο
παντού· τότε έντρομοι κατέφυγαν στον Μωυσή και τον παρακάλεσαν να μεσιτεύσει
στον Θεό για να δώσει τέλος στην κατάρα αυτή. Ο Θεός έδωσε τότε εντολή
στον Μωυσή να κατασκευάσει ένα χάλκινο φίδι και να το ορθώσει πάνω σ᾽ ένα ψηλό
στύλο ώστε να είναι ορατό από κάθε σημείο της κατασκηνώσεως των Εβραίων και όποιος
δαγκανόταν από τα φίδια αν ατένιζε το χάλκινο φίδι θα σωζόταν· πράγμα που έγινε
(Αριθμ. 21, 6-9). Αυτό το γνωστό περιστατικό ο Χριστός το εξηγεί με έναν διαφορετικό
τρόπο από αυτόν που το ερμήνευαν οι Εβραίοι και έτσι μας δίνει και το κλειδί
της ορθής ερμηνείας της Π. Διαθήκης, η οποία γίνεται μόνο μέσα από το φως της
Κ. Διαθήκης.
Το χάλκινο
φίδι προτύπωνε τον Ιησού Χριστό, τον Μεσσία, ο οποίος με τη θυσία του σώζει
όσους τον πιστεύουν όπως τότε ο χάλκινος όφις στην έρημο, «καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε
τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων
εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόλυται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον», (Ιωάν. 3,14-15). Η Π. Διαθήκη,
λοιπόν, προετοιμάζει για τον Μεσσία και έτσι έχει θέση μέσα στην Εκκλησία,
διότι οδηγεί στον Χριστό. Με το πρίσμα αυτό ο απ. Παύλος και στην συνέχεια η
Εκκλησία ερμηνεύει όλα τα φαινόμενα των Θεοφανειών της Π. Διαθήκης
Χριστολογικά, «καὶ πάντες εἰς τὸν Μωυσῆν ἐβαπτίσαντο ἐν τῇ νεφέλῃ καὶ ἐν τῇ θαλάσσῃ,
καὶ πάντες τὸ αὐτὸ βρῶμα πνευματικὸν ἔφαγον, καὶ πάντες τὸ αὐτὸ πόμα πνευματικὸν
ἔπιον· ἔπινον γὰρ ἐκ πνευματικῆς ἀκολουθούσης πέτρας, ἡ δὲ πέτρα ἦν ὁ Χριστός»,
(Α´ Κορθ. 10, 2-4).
…..
Ο Σταυρός πάντα μας θυμίζει ότι μετά τον
Γολγοθά έρχεται η Ανάσταση. Γιαυτό κι εμείς με πίστη σταθερά, συνείδηση
ειλικρινή και συναίσθημα ταπεινώσεως αναφωνούμε από τα βάθη της καρδιάς μας: «Σταυρέ
τοῦ Χριστοῦ σῶσον ἡμᾶς τῇ δυνάμει σου».
Aρχιμανδρίτης Παντελεήμων Τσορμπατζόγλου, ΔρΘ
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο aganargiripsiri.wordpress
Διαβάστε και την περσινή μας ανάρτηση:
Κυριακή Πρό τῆς Ὑψώσεως olympos2021
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου