Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2021

ὁ πιστεύων εἰς αὐτόν μή ἀπόλυται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωήν αἰώνιον

Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2021

 Κυριακή Πρό τῆς Ὑψώσεως

κ τοῦ κατά Ἰωάννην   Κεφ. 3:13-17

Εἶπεν Κύριος· 

Oὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸνεἰ μὴ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς,  Yἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὢν ἐν τῷ οὐρανῷ

Kαὶ καθὼς Μωῡσῆς ὕψωσε τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τὸν Yἱὸν τοῦ ἀνθρώπουἵνα πᾶς πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόλυται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. 

Oὕτω γὰρ ἠγάπησεν Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν Yἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον

O γὰρ ἀπέστειλεν Θεὸς τὸν Yἱὸν αὐτοῦ εἰς τὸν κόσμον, ἵνα κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ᾿ ἵνα σωθῇ κόσμος δι᾿ αὐτοῦ.


Τὸ Εὐαγγέλιον   christopherklitou.com

Το ιστορικό της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού

     Στις 13 Σεπτεμβρίου του έτους 335 έγιναν τα εγκαίνια του Ναού της Ανα­στά­σε­ως, του Μαρτυρίου, που κτίστηκε από τον Μέγα Κωνσταντίνο επάνω στον τόπο της ευ­ρέ­­σε­ως του Τιμίου Σταυρού και της ταφής του Χριστού, από την μητέρα του αγία Ελένη. Την επό­μενη ημέρα, δεδομένου ότι είχαν συγκεντρωθεί με την ευκαιρία της εορτής των εγκαι­νίων πλήθος επισκόπων, κληρικών και πιστών από διάφορα μέρη, ο επίσκοπος Ιε­ρο­­σολύμων Μακάριος ανύψωσε επάνω στον άμβωνα τον Τίμιο Σταυρό προκειμένου να τον δουν και να τον προσκυ­νή­σουν τα συγκεντρωμένα πλήθη· έτσι, λοιπόν, γεννήθηκε η ε­ορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού («ἐντεῦθεν ἤρξατο ἡ σταυροφανεία», Χρονικόν Πασχάλιο, P.G. 92, 713) και απέκτησε δεσπόζουσα θέση στο εορτολόγιο της Εκκλησίας, καθότι «ἴσα φέρει τῇ Μεγάλῃ Παρασκευῇ». Στην συνέχεια η πρακτική και το τελετουρ­γι­κό του Ναού της Αναστάσεως επέδρασε αποφασιστικά σε όλη τη Χρι­στια­νο­σύνη και πρώτα- πρώτα στην Κωνσταντινούπολη όπου η τελετή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυ­ρού έγινε μέρος του ετήσιο εορτολογικού κύκλου με την αυτοκρατορική συμμετοχή κι ύστερα σε Ανατολή και Δύση.

     Επόμενος σταθμός αποτελεί η κατάληψη των Ιεροσολύμων από τους Πέρσες το 614 και η κατεδάφιση του Ναού της Αναστάσεως και η απαγωγή του Tιμίου Σταυρού στην Περσία. Μετά την ανάκτηση των Ιεροσολύμων από τον αυτοκράτορα Ηράκλειο ο μεν Ναός αναγέρθηκε εξ αρχής από τον πατριάρχη άγιο Μόδεστο το 626 ο δε Τί­μι­ος Σταυρός επανέκαμψε το 628 ως τρόπαιο του νικητή αυτοκράτορα, ο οποίος και τον ανύ­ψω­σε πανηγυρικά εκ νέου κατά την 14ην Σεπτεμβρίου του έτους εκείνου, κι έτσι έλαβε η ε­ορτή νέα αίγλη και την πάροδο του χρόνου απέκτησε αυτοτέλεια έναντι εκείνης των Εγκαι­νίων του Ναού. Κατά τα αμέσως επόμενα έτη, περί το 634 εκφώνησε ο πατριάρχης άγιος Σωφρόνιος τον τελευταίο, που διασώζεται, πανηγυρικό λόγο για την εορτή (PG 87, 3309 κε), και λέγουμε τελευταίο διότι μετά από λίγο καιρό, δύο ή τρία έτη, το 637, τα Ι­ε­ρο­σόλυμα θα πέσουν και πάλι σε βάρβαρα χέρια, οριστικά αυτή την φορά, των Αρά­βων.

     Από τότε η Ύψωση του Τιμίου Σταυρού μαζί με το θεολογικό περιεχόμενο απέκτησε και νέ­ες διαστάσεις· από την αρχαία δόξα μόνον οι εορτασμοί θα απομείνουν για να θυμί­ζουν τα παλαιά μεγαλεία. Συνδέθηκε, έτσι, με τα βάσανα και μαρτύρια των Χριστιανών της Ανατολής που ζούσαν υπό καταπίεση και υπενθύμιζε το μαρτύριο των αδελφών αυτών, στις Εκκλησίες που απολάμ­βαναν άνεση και ελευθερία.

…..

      Της εορτής της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού οι καταβασίες που ψάλ­λο­νται στον Όρ­­­θρο διακρίνονται για την ποιητικότητά τους, αλλά και για την έντονη σύνδεσή τους με τη Π. Διαθήκη. Συγκεντρώνονται στους ύμνους αυτούς όλες σχεδόν οι περι­πτώ­σεις προτυπώσεων του Σταυρού του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού στη Π. Δια­θή­­κη. Και όταν λέμε προτυπώσεις εννοούμε εκείνα τα γεγονότα, ή τις πράξεις, ή τα πρά­­γμα­τα που προφη­τεύουν αντίστοιχα της εποχής της Κ. Διαθήκης. Το κριτήριο και τον τρόπο, ή καλύτερα πως να διακρίνουμε και να συσχετίζουμε την προφη­τεί­α από τη μία και την εκπληρώση της από την αλλή, δηλ. του τύπου και του αντι­τύ­που, μας την προσφέρει ο ίδιος ο Χριστός. Σε μια συνομιλία που είχε με Γραμ­μα­τείς και Φαρι­σαί­ους τους είχε επισημάνει ότι, «ἐ­ρευνᾶτε τὰς γραφάς, ὅτι ὑμεῖς δο­κεῖτε ἐν αὐταῖς ζωὴν αἰώ­νιον ἔχειν· καὶ ἐ­κεῖναί εἰσιν αἱ μαρτυροῦσαι περὶ ἐμοῦ», (Ιωάν 5-39), δηλ. καλά κά­νετε και δια­βάζετε τις Γραφές ε­πειδή πιστεύετε ότι εκεί θα βρεί­τε τη σω­τη­ρίας σας, αλλά ε­κεί­νες μιλούν για Εμένα, δηλ. για τη σωτηρία που προσφέρει ο Μεσ­σίας. Και ε­πι­­πλέον είχε ξεκαθαρίσει ότι αν λένε ότι διαβάζουν και σέ­βο­νται τον Μω­υ­σή θα έ­πρε­πε να Τον ακολουθήσουν διότι η Π. Διαθήκη μι­λάει και προ­φη­τεύ­­ει για τον  Μεσ­σία και ο Χριστός με τα θαύματα Του α­πέ­δει­ξε ότι είναι αυ­τός ο Μεσ­σίας, «μὴ δο­κεῖ­τε ὅτι ἐγὼ κατηγορήσω ὑμῶν πρὸς τὸν πατέρα· ἔστιν ὁ κα­τη­γο­ρῶν ὑμῶν Μωϋσῆς, εἰς ὃν ὑμεῖς ἠλπίκατε. εἰ γὰρ ἐ­πι­στεύετε Μωῡσεῖ, ἐπι­στεύετε ἂν ἐμοί· περὶ γὰρ ἐμοῦ ἐκεῖ­νος ἔγραψεν. εἰ δὲ τοῖς ἐκείνου γράμ­μασιν οὐ πιστεύετε, πῶς τοῖς ἐμοῖς ῥήμασι πι­στεύσετε;», (Ιω­άν. 5, 45-47).

     Για παράδειγμα, όλοι οι Ιουδαίοι γνώ­ριζαν το περιστατικό εκείνο που συνέβη μέ­σα στην έρημο, σε κάποια φάση της σαραντάχρονης περι­πλά­νησης τους μετά την Έξο­­δο από την Αίγυπτο, να κατακλυσθεί κυριολεκτικά το στρα­τό­πεδο των Εβραίων από δηλητηριώδη φίδια που με τα δήγματά τους, τα δαγκάματα, σκόρ­πι­ζαν τον θάνατο παντού· τότε έντρομοι κατέφυγαν στον Μωυσή και τον παρα­κά­λε­σαν να μεσιτεύσει στον Θεό για να δώσει τέλος στην κατάρα αυτή. Ο Θεός έ­δω­σε τό­τε εντολή στον Μωυσή να κατασκευάσει ένα χάλκινο φίδι και να το ορθώσει πά­­νω σ᾽ ένα ψηλό στύλο ώστε να είναι ορατό από κάθε σημείο της κατασκηνώσεως των Ε­βραί­­ων και όποιος δαγκανόταν από τα φίδια αν ατένιζε το χάλκινο φίδι θα σω­­ζόταν· πράγμα που έγινε (Αριθμ. 21, 6-9). Αυτό το γνωστό περιστατικό ο Χρι­στός το εξηγεί με έναν δια­φο­ρετικό τρόπο από αυτόν που το ερμήνευαν οι Εβραίοι και έτσι μας δίνει και το κλειδί της ορθής ερμηνείας της Π. Διαθήκης, η οποία γίνεται μόνο μέσα από το φως της Κ. Διαθήκης.

     Το χάλ­κινο φίδι προτύπωνε τον Ιη­σού Χριστό, τον Μεσσία, ο οποίος με τη θυσία του σώ­ζει όσους τον πιστεύουν όπως τότε ο χάλκινος όφις στην έρημο, «καθὼς Μωϋσῆς ὕ­ψω­σε τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, ἵνα πᾶς ὁ πι­στεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόλυται, ἀλλ᾿ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον», (Ιωάν. 3,14-15). Η Π. Δι­α­θή­κη, λοιπόν, προ­ετοι­μάζει για τον Μεσσία και έτσι έχει θέση μέσα στην Εκκλη­σία, δι­ό­τι οδηγεί στον Χριστό. Με το πρίσμα αυτό ο απ. Παύλος και στην συνέχεια η Εκκλησία ερμηνεύει όλα τα φαινόμενα των Θεοφανειών της Π. Δια­θή­κης Χριστολογικά, «καὶ πάν­­τες εἰς τὸν Μωυσῆν ἐβαπτίσαντο ἐν τῇ νεφέλῃ καὶ ἐν τῇ θαλάσσῃ, καὶ πάντες τὸ αὐτὸ βρῶμα πνευματικὸν ἔφαγον, καὶ πάντες τὸ αὐτὸ πόμα πνευ­ματικὸν ἔπιον· ἔπινον γὰρ ἐκ πνευματικῆς ἀκολουθούσης πέτρας, ἡ δὲ πέτρα ἦν ὁ Χριστός», (Α´ Κορθ. 10, 2-4).

…..

     Ο Σταυρός πάντα μας θυμίζει ότι μετά τον Γολγοθά έρχεται η Ανάσταση. Γιαυτό κι εμείς με πίστη σταθερά, συνεί­δη­ση ειλικρινή και συναίσθημα ταπεινώσεως αναφωνούμε από τα βάθη της καρδιάς μας: «Σταυρέ τοῦ Χριστοῦ σῶσον ἡμᾶς τῇ δυνάμει σου».


Aρχιμανδρίτης Παντελεήμων Τσορμπατζόγλου, ΔρΘ

Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στο   aganargiripsiri.wordpress


Διαβάστε και την περσινή μας ανάρτηση:

Κυριακή Πρό τῆς Ὑψώσεως  olympos2021

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου