Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021

Η ιστορία αλληλεγγύης πίσω από μια τρυφερή εικόνα

Πώς ο Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Αναστάσιος κινητοποίησε έναν μηχανισμό για να δώσει πνοή ζωής σε μια προσφυγοπούλα

Η φωτογραφία που συνόδευσε την πρόσφατη συνέντευξη του κ.κ. Αναστασίου στην «Κ» έφερε στη μνήμη των θεολόγων Απόστολου Μπάρλου και Βάσως Γωγού τη συγκινητική ιστορία της μικρής Ρουσίν. Φωτ. ΙΝΤΙΜΕ NEWS

Η ιστορία αλληλεγγύης πίσω από μια τρυφερή εικόνα

Διαβάζοντας πριν από λίγες ημέρες τη συνέντευξη του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου στην «Κ», ο Απόστολος Μπάρλος και η Βάσω Γωγού συγκινήθηκαν. Όχι μόνο για τα όσα είπε σε σχέση με την περιπέτεια της υγείας του –τον γνωρίζουν άλλωστε προσωπικά και αγωνιούσαν όσο εκείνος νοσηλευόταν– αλλά με την εικόνα που συνόδευε το κείμενο. Ήταν μια φωτογραφία αρχείου που έδειχνε τον Αρχιεπίσκοπο Αλβανίας να κρατάει στην αγκαλιά του ένα μωρό. Θα μπορούσε να είναι οπουδήποτε, αλλά οι ίδιοι αμέσως θυμήθηκαν την επίσκεψη κατά την οποία τραβήχτηκε. Παρότι δεν διακρίνονται στο κάδρο ήταν και εκείνοι εκεί, δίπλα του και σήμερα, τριάμισι χρόνια αργότερα, διηγούνται στην «Κ» την ξεχωριστή ιστορία που εκτυλίχθηκε εκείνη την ημέρα.

Ήταν 7 Ιουνίου και ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος είχε ταξιδέψει στη Λάρισα για να ανακηρυχθεί επίτιμος δημότης. Ο κ. Μπάρλος με την κ. Γωγού –θεολόγοι και οι δύο– είχαν αναλάβει να βοηθήσουν με το πρόγραμμα και να τον συνοδεύσουν. Εκείνη πριν από πολλά χρόνια ήταν φοιτήτριά του και παρά το πέρασμα των ετών είχαν κρατήσει επαφή και επικοινωνία.

Το πρόγραμμα εκείνης της ημέρας ήταν φορτωμένο και είχαν ήδη καθυστερήσει. Καθώς έφευγαν από το Διαχρονικό Μουσείο κάποιος πρότεινε να αναβληθεί η αμέσως επόμενη στάση στον προσφυγικό καταυλισμό στο Κουτσόχερο, γιατί ήταν βέβαιο πως δεν θα προλάβαιναν να είναι στην ώρα τους για το επίσημο γεύμα στο ξενοδοχείο της πόλης. Εκεί, του είπαν, ήταν προσκεκλημένοι όλοι οι επίσημοι της Λάρισας – από τη θρησκευτική ηγεσία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τις Ένοπλες Δυνάμεις.

Ο Αρχιεπίσκοπος όμως ήταν ανένδοτος, θα πήγαινε οπωσδήποτε στον καταυλισμό. Θεωρούσε πως ήταν ένα σημαντικό μήνυμα προς όσους εκείνη την περίοδο περιθωριοποιούσαν τους πρόσφυγες. Όταν έφτασε εκεί, και παρότι ήταν περίοδος Ραμαζανίου, είχε μαζευτεί πολύς κόσμος, οι περισσότεροι μουσουλμάνοι, για να τον γνωρίσουν. Η συντονίστρια της δομής Δανάη Νατσούλη τον υποδέχθηκε και επειδή έκανε φοβερή ζέστη τον ρώτησε εάν θα ήθελε να ξεκινήσουν με μια ξενάγηση στα γραφεία. «Εγώ ήρθα να γνωρίσω τον κόσμο που φιλοξενείτε, όχι να δω τα γραφεία», της είπε χαμογελώντας. 
Αφού βγήκαν οι πρώτες φωτογραφίες, κάποιοι από τη συνοδεία τον ενημέρωσαν πως σχεδόν όλοι βρίσκονταν ήδη στο ξενοδοχείο για το γεύμα και πως θα έπρεπε να βιαστούν. Εκείνος όμως με ένα νεύμα τούς είπε πως υπήρχε χρόνος, ζήτησε μια καρέκλα για να καθίσει και με τη βοήθεια μιας μεταφράστριας ξεκίνησε να συνομιλεί με τους ανθρώπους εκεί. «Μπορεί να μη μιλάμε όλοι την ίδια γλώσσα. Όμως είμαστε όλοι παιδιά του Θεού. Χρειαζόμαστε περισσότερη αγάπη, περισσότερη πίστη και περισσότερη ελπίδα», τους είπε.

Λίγο πριν σηκωθεί, είδε μια γυναίκα που δειλά προσπαθούσε να τον πλησιάσει με το μωρό της αγκαλιά. Ήταν η Ζοζάν, μια Κούρδισσα από το Κομπάνι της Συρίας που είχε έρθει στην Ελλάδα με τον σύζυγο και τα τρία τους παιδιά – το μικρότερο, η Ρουσίν, είχε γεννηθεί με μια σοβαρή παραμόρφωση στα πόδια και θα χρειαζόταν μια σειρά επεμβάσεων για να μπορεί να έχει φυσιολογική ανάπτυξη και μεγαλώνοντας να περπατήσει μόνη της.


Σε ένα βίντεο που κάποιος είχε τραβήξει, ο Αρχιεπίσκοπος φαίνεται να ψάχνει τον Χρήστο Παπανικολάου, εικαστικό και στον πυρήνα των συνεργατών του στα Τίρανα: «Χρήστο! Κάτι πρέπει να κάνουμε. Θέλει βοήθεια», ακούγεται να του λέει. Ο κ. Παπανικολάου, Λαρισαίος στην καταγωγή, έρχεται τις επόμενες ημέρες σε επαφή με τον καθηγητή ορθοπεδικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Κωνσταντίνο Μαλίζο, και αφού εξετάζεται η μικρή, δρομολογείται το χειρουργείο για όταν γίνει ενός έτους.

Ο κ. Παπανικολάου θυμάται σήμερα πως ο Αρχιεπίσκοπος συχνά τον ρωτούσε για την εξέλιξη εκείνης της ιστορίας. Ετσι, η Αρχιεπισκοπή στα Τίρανα απέκτησε επαφή με τον καταυλισμό στη Λάρισα, ώστε να ενημερώνονται για τις επεμβάσεις και τη θεραπεία που είχε δεσμευτεί πως θα γίνουν – και πράγματι έγιναν το επόμενο διάστημα με επιτυχία. 

Η μικρή Ρουσίν σήμερα περπατάει ξανά. Στη φωτογραφία που έστειλε στον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο ευχαριστεί τόσο τον ίδιο όσο και τον καθηγητή Ορθοπεδικής Κωνσταντίνο Μαλίζο και τη συντονίστρια της προσφυγικής δομής στη Λάρισα, Δανάη Νατσούλη.

Η μικρή Ρουσίν μπορεί πλέον να περπατάει, να τρέχει, κινείται όπως κάθε παιδί στην ηλικία της. Ζει με την οικογένειά της στο Μόναχο και πολύ συχνά επικοινωνεί με τον κ.κ. Αναστάσιο στέλνοντάς του φωτογραφίες και ζωγραφιές. Μόλις πριν από λίγες ημέρες του έστειλε τις καθιερωμένες ευχές για τις γιορτές.

Από την Μαριάννα Κακαουνάκη στην kathimerini.gr στις 10.01.2021.

Τα 5 θρυλικά όπλα που αποσύρονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις

Τέλος το G3 από τον Ελληνικό Στρατό: Τα 5 θρυλικά όπλα που αποσύρονται από τις Ένοπλες Δυνάμεις

Ένοπλες Δυνάμεις: Ο Ελληνικός Στρατός προχωρά σε απόσυρση πέντε στοιχείων, τα οποία αποτέλεσαν σημείο αναφοράς γι’ αυτές. Όλοι όσοι έχουν πάει να υπηρετήσουν τη στρατιωτική θητεία τους, τα γνωρίζουν. Το ίδιο και όσοι έχουν πάει στις παρελάσεις των Εθνικών Επετείων. Σε περίπτωση που αναρωτιέστε ποια είναι αυτά τα στοιχεία που θα αποτελέσουν παρελθόν, δεν έχετε παρά να ρίξετε μια ματιά στην ακόλουθη λίστα. Αναλυτικότερα:

Απόσυρση του G3

Καταρχάς θα αποσυρθεί το τυφέκιο εφόδου G-3 με διαμέτρημα 7,62 χιλιοστά. Μπορεί να θεωρούνταν αξιόπιστο. Όμως, πλέον είναι ξεπερασμένο. «Υπηρέτησε» στον Ελληνικό Στρατό επί 44 ολόκληρα χρόνια – από τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης και ένθεν. Ωστόσο ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε σε πολεμικές επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει ότι τα περισσότερα τέτοιου τύπου τυφέκια βρίσκονται σε εξαιρετική κατάσταση.

Η έλευσή του στις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας ξεκίνησε το 1977. Όταν το ελληνικό Δημόσιο υπέγραψε σύμβαση με τη δυτικογερμανική εταιρεία Heckler und Koch για την κατασκευή του, από την τότε Ελληνική Βιομηχανία Όπλων. Οι στρατιωτικές μονάδες άρχισαν να εξοπλίζονται με αυτά από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Διανεμήθηκαν σχεδόν σε όλα τα στρατόπεδα. Οι μόνες μονάδες που δεν τα χρησιμοποιούσαν ήταν αυτές των Ειδικών Δυνάμεων και του ακριτικού Δ΄ Σώματος Στρατού (Δ’ Σ.Σ. «Θράκη»). Αυτές συνέχισαν να χρησιμοποιούν τυφέκια FN, καθώς και κάποιες μονάδες των σωμάτων ασφαλείας που έφεραν αμερικανικό οπλισμό.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 αντικαταστάθηκε και ο οπλισμός του Δ΄ Σώματος Στρατού από τυφέκια G3. Το G3A3 χρησιμοποιείται μέχρι και σήμερα από τους στρατιώτες και το G3A4 από τους υπαξιωματικούς και από τη δεκαετία του 1990 και μετά και από τους κατώτερους Αξιωματικούς και τους στρατιώτες που έχουν ειδικότητα πλήρωμα άρματος (πυροβολητές, οδηγούς, γεμιστές, αρχηγούς).

Κι άλλες λεπτομέρειες για την απόσυρση του G3

Το G3 είναι τυφέκιο μάχης το οποίο λειτουργεί με το σύστημα της επιβραδυνόμενης οπισθοδρόμησης. Συνδυάζει δύναμη πυρός ελεύθερου σκοπευτή και ελαφρού πολυβόλου. Το G3A3 έχει πλαστικό κοντάκιο. Αντίθετα, το G3A4 έχει μεταλλικό πτυσσόμενο. Στο αριστερό μέρος του όπλου βρίσκεται ο μοχλός οπλίσεως, καθώς και ο μοχλός πυρός και ασφαλείας, ενώ ο αναστολέας του γεμιστήρα βρίσκεται μεταξύ του γεμιστήρα και του χειροφυλακτήρα της σκανδάλης. Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι οι μονάδες των επίλεκτων ανδρών των Ενόπλων Δυνάμεων όπως είναι οι κομάντος, οι πεζοναύτες και τα μέλη της Ζ-ΜΑΚ (Μοίρας Αμφίβιων Καταδρομών) διαθέτουν ήδη τα πιο σύγχρονα M16 / M4.

Αυτή την περίοδο οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Επιτελείου Στρατού αξιολογούν τα τυφέκια άλλων χωρών. Σκοπός είναι να βρεθεί το κατάλληλο «ελληνικό τυφέκιο» που θα διαθέτει ο στρατός μας τα επόμενα χρόνια. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο αντικαταστάτης του G3 θα είναι «πολύ πιο αξιόπιστος και αμιγώς ΝΑΤΟϊκών προδιαγραφών».

Απόσυρση για τα 45άρια πιστόλια Colt M1911

Ένα ακόμη όπλο που θα… αποχαιρετήσουν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις το 2021 θα είναι το πιστόλι Colt M1911 των 0,45 ιντσών. Ο αντικαταστάτης του συγκεκριμένου όπλου θα φτιαχτεί επίσης στη χώρα μας. Πρόκειται για το αποκαλούμενο 45άρι, όπως το γνωρίζει ο πολύς κόσμος. Είναι αμερικανικής προέλευσης και τα πρώτα κομμάτια ήρθαν στην Ελλάδα το 1950. Λίγους μήνες δηλαδή μετά το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου. Επίσης, λίγους μήνες πριν μπούμε στο ΝΑΤΟ. Μέχρι και σήμερα χρησιμοποιείται από τους ανώτερους αξιωματικούς αλλά και από οπλίτες ειδικών καθηκόντων. Για παράδειγμα, από τους ναύτες που έχουν βάρδια στη σκάλα εισόδου των πολεμικών πλοίων, όταν αυτά είναι δεμένα στα λιμάνια. Είναι ιδιαίτερα εύκολο στη συντήρησή του. Δεν απαιτεί κανένα εργαλείο για το λύσιμο και το δέσιμό του. Έχει δραστικό βεληνεκές τα 50 μέτρα. Μέγιστο βεληνεκές τα 1.465 μέτρα. Βάρος 1.021 χιλιόγραμμα και παίρνει 7 σφαίρες.

Τα πρώτα Colt Model 1911 (ή για συντομία Μ1911) είχαν κατασκευαστεί για τις ανάγκες του… ιππικού των Ηνωμένων Πολιτειών αρχές του 20ού αιώνα. Ναι, το 1911 είναι το έτος που έγιναν το επίσημο υπηρεσιακό όπλο του αμερικανικού στρατού. Ακόμη και σήμερα χρησιμοποιείται από τις Ένοπλες Δυνάμεις τουλάχιστον 20 χωρών ανά τον κόσμο. Σε αυτές βέβαια συγκαταλέγεται και η Ελλάδα (χρησιμοποιείται το εν λόγω ημιαυτόματο με μικρές βελτιώσεις καθώς υπάρχει το μοντέλο Μ1911Α1 και το Μ1911Α4 του 2004. Οι ΗΠΑ πάντως σταμάτησαν να το χρησιμοποιούν από το 1985. Τη θέση του πήρε το ιταλικής προέλευσης Beretta M9 που είχε σαφώς μικρότερη διάμετρο (9 χιλιοστά) και από το 2017 το Sig P320.

Απόσυρση για τα τζιπάκια Mercedes

Παράλληλα εντός του έτους θα αποσυρθούν και τα θρυλικά οχήματα SUV παντός εδάφους Mercedes των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και της Ελληνικής Αστυνομίας. Αυτά, τα συναρμολογούσε (σ.σ. δεν κατασκεύαζε) η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων που ιδρύθηκε το 1972. Αρχικά είχε την επωνυμία Steyer Hellas S.A., με το εργοστάσιο να βρίσκεται στη Βιομηχανική Ζώνη της Σίνδου Θεσσαλονίκης.

Αυτό που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι πως η Ελλάδα παρήγαγε πάνω από 10.000 τζιπάκια Mercedes Benz W462 διαφόρων παραλλαγών. Συνήθως για μεταφορές προσωπικού και φορτίου αλλά και για οχήματα διοίκησης, ασθενοφόρα και φορείς οπλισμού. Η Ελλάδα παρήγαγε τουλάχιστον άλλα 250 οχήματα δεξιοτίμονα για να καλυφθούν οι ανάγκες της Εθνικής Φρουράς της Κύπρου. Επί δεκαετίες τα αυτοκίνητα αυτά «κατάπιναν» τα χιλιόμετρα των ελληνικών δρόμων. Ωστόσο, τώρα ήρθε η ώρα να αποσυρθούν. Ο λόγος είναι πως έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους κατά πολύ. Δεν πληρούν τα στάνταρ ασφαλείας του ΝΑΤΟ.

Το τζιπ Mercedes Benz G-Klasse όπως είναι επίσης γνωστό, κατασκευάζεται από το 1979 μέχρι και σήμερα σχεδόν αμετάβλητο αισθητικά, με βαθμιαίες μόνο βελτιώσεις στο τεχνολογικό υπόβαθρο, στον εξοπλισμό και στην ενεργητική και παθητική του ασφάλεια. Στη χώρα μας η ΕΛΒΟ κατασκεύαζε ως στρατιωτική σειρά Mercedes-Benz W462 τα μοντέλα 240GD/24 (βάρους 1,25 τόνων) και 290GD/28 (βάρους 1,5 τόνοι), τα οποία είχαν έρθει να αντικαταστήσουν τα ακόμη παλαιότερα Willys Μ38Α1, Ford M151A1 και Volkswagen Typ 181. Τα νέα οχήματα που θα επιλέξει το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας θα φέρουν απαραίτητα ισχυρή θωράκιση στα παράθυρα και τα παρμπρίζ και ισχυρή ασφάλεια όσον αφορά την καμπίνα των επιβατών.

Απόσυρση για τα  θρυλικά φορτηγά Steyer

Εκτός δρόμου θα βρεθούν μέχρι το τέλος του 2021 και τα θρυλικά φορτηγά Steyer (Στάγερ) του Ελληνικού Στρατού. Σχεδόν όλοι όσοι υπηρέτησαν τη στρατιωτική θητεία στο πεζικό, έχουν μπει τουλάχιστον μια φορά στη ζωή τους μέσα σε αυτά. Αποτελούσε το επίσημο όχημα μεταφοράς προσωπικού και προμηθειών των Ενόπλων Δυνάμεων και βέβαια μετέφερε τους φαντάρους από σκοπιά σε σκοπιά όταν αυτές ήταν μακριά. Πήγαινε παντού αγόγγυστα. Από τα κατσάβραχα των βουνών μέχρι τα ποτάμια.

Άρχισε να κατασκευάζεται στη χώρα μας το 1972 από την Steyer Hellas S.A. που αναφέραμε πιο πάνω, σε δύο διαφορετικές εκδόσεις (τα 680Μ και τα 680Μ3). Ως βάση είχε το Steyer 680M που κατασκεύαζε η μεγάλη μητρική αυστριακή εταιρεία Steyer Daimler Puch (σ.σ. αυτή ήταν που είχε και το εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη, το οποίο μετονομάστηκε το 1987 σε Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων και πέρασε στο Ελληνικό Δημόσιο) την περίοδο 1960 – 1984. Θεωρητικά η χωρητικότητά του ήταν για 19 φαντάρους στην καρότσα αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι, τουλάχιστον στη χώρα μας, στοίβαζε πολύ περισσότερους.

Πολλοί δε ήταν αυτοί που πήραν και δίπλωμα φορτηγού όσο ήταν φαντάροι μαθαίνοντας να οδηγούν μέσα σε ένα Στάγιερ, ενώ το 1992 εκτελούσαν και χρέη αστικών συγκοινωνιών όταν επί διακυβέρνησης Κωνσταντίνου Μητσοτάκη είχε επιχειρηθεί η ιδιωτικοποίηση της ΕΑΣ με αποτέλεσμα οι απεργοί των λεωφορείων να τραβήξουν χειρόφρενο και κρατήσουν τα οχήματα στα αμαξοστάσια, οπότε επιστρατεύτηκαν τα θρυλικά φορτηγά του στρατού για να μεταφέρουν τον κόσμο.

Απόσυρση για τα γαλλικά μαχητικά Mirage 2000

Τέλος, από την πλευρά της η Πολεμική Αεροπορία μέχρι το τέλος του 2021 θα έχει αποσύρει τα γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000 (στα ελληνικά η λέξη σημαίνει «οφθαλμαπάτη»). Στη νέα συμφωνία για την αγορά των 18 υπερσύγχρονων μαχητικών Rafale που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση (κάποια απ’ αυτά θα είναι ολοκαίνουργια και κάποια μεταχειρισμένα), υπάρχει πρόταση που προβλέπει την πώληση των παλαιότερων Mirage 2000 EGM στους Γάλλους, καθώς έχουν συμπληρώσει 33 χρόνια υπηρεσίας στις Ένοπλες Δυνάμεις του τόπου μας. Αναφερόμαστε μονάχα στον παλαιό τύπο των συγκεκριμένων αεροσκαφών που θα αποσυρθούν καθώς τα νεότερα Mirage 2000-5 θα συνεχίσουν να πετάνε κανονικά για λογαριασμό της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας μετά και την προμήθεια των απαιτούμενων ανταλλακτικών.

Το Mirage 2000 που αποσύρονται είναι μονοθέσια, μονοκινητήρια, δελταπτέρυγα μαχητικά αεροσκάφη πολλαπλού ρόλου και παντός καιρού. Εντάχθηκαν στο οπλοστάσιό μας το 1988 με τη Σύμβαση «Talos», βάσει της οποίας αγοράστηκαν 40 κομμάτια. Ειδικότερα, μεταξύ 1988 και 1992 παραδόθηκαν στην Πολεμική Αεροπορία 36 Mirage 2000 EGM και 4 διθέσια Mirage 2000 BGM. Ήταν το πρώτο μαχητικό της χώρας μας που διέθετε αυτόματο ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης. Στα ηλεκτρονικά του συμπεριλαμβάνονται δύο κύριοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αδρανειακό σύστημα πλοήγησης και ψηφιακή μονάδα μεταβίβασης δεδομένων. Ακόμα διαθέτει το ολοκληρωμένο σύστημα αυτοπροστασίας ICMS 2000 που θωρακίζει το αεροσκάφος από απειλές που προέρχονται τόσο από τον αέρα όσο και από το έδαφος, ενώ έχει την ικανότητα να φέρει μεγάλη ποικιλία οπλικών συστημάτων. Τα Ελληνικά Mirage 2000 είχαν τη δυνατότητα να οπλίζονται όλα αυτά τα χρόνια με πυραύλους αέρος – αέρος Super 530/ Matra Magic και χρησιμοποιούνταν κυρίως σε αποστολές αναχαίτισης.

Κι άλλες λεπτομέρειες για την απόσυρση των Mirage 2000

Η βάση τους βρίσκεται μέχρι και αυτή τη στιγμή στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα και ανήκουν στην 332 Μοίρα με χαρακτηριστικό κλήσης «Γεράκι». Τα ελληνικά Mirage 2000 φέρουν δίχρωμη παραλλαγή μπλε και γκρι, έχουν μήκος 14,36 μέτρα, εκτόπισμα πτερυγίων 9,13 μέτρα, πετούν σε μέγιστο ύψος 15.250 μέτρων και δύναται να αναπτύσσουν ταχύτητες έως και 2,2 Mach (2.530 χιλιόμετρα την ώρα).

Βέβαια την ίδια ώρα που αποσύρονται όλα αυτά τα οπλικά συστήματα που έκλεισαν τον κύκλο ζωής του, η Ελλάδα προμηθεύεται καινούργια. Αναφέραμε ήδη την μοίρα των 18 υπερσύγχρονων γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Rafale που αναμένονται ενώ πέραν αυτών η ανανέωση προβλέπει την αγορά μεταξύ άλλων τεσσάρων φρεγατών πολλαπλών ρόλων και εκσυγχρονισμό των υπαρχόντων, τορπίλες βαρέος τύπου για τα υποβρύχια, αντιαρματικά, ελικόπτερα πολλαπλών αποστολών για το Πολεμικό Ναυτικό και μη επανδρωμένων αεροσκαφών Uav’s Heron για την Πολεμική Αεροπορία.

Από Δημήτρης Μπιτολάς 11/01/2021 στο enimerotiko.gr και φωτογραφίες από το διαδίκτυο.

Τρίτη 19 Ιανουαρίου 2021

Νέες ρυθμίσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος

15 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ & ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ σχετικά με τις νέες ρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος

Τέθηκε σήμερα ( 13-01-2021), σε δημόσια διαβούλευση το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων "Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Προστασία της Ακαδημαϊκής Ελευθερίας, Αναβάθμιση του Ακαδημαϊκού Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις".

Ακολουθούν σχετικές ερωτήσεις και απαντήσεις:

1) Με δυο λόγια, τι ρυθμίσεις περιλαμβάνει το νομοσχέδιο;

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις:

Σχετικά με την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τη φοίτηση σε αυτά:

Ελάχιστη βάση εισαγωγής

συγκεκριμένος αριθμός επιλογών στο μηχανογραφικό

χρονικό όριο φοίτησης – τέλος στους «αιώνιους φοιτητές»

Σχετικά με την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος:

ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ

ίδρυση Μονάδας και Επιτροπής ασφαλείας και προστασίας στα ΑΕΙ

θεσμοθέτηση Ομάδας Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων που θα υπάγεται στην Ελληνική Αστυνομία

πρόβλεψη ολοκληρωμένου πλαισίου πειθαρχικού δικαίου στα ΑΕΙ.


2) Γιατί θεσπίζεται ελάχιστη βάση εισαγωγής στα ΑΕΙ;

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) θεσπίζεται:

για τη διασφάλιση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων της επιτυχούς φοίτησης και της έγκαιρης ολοκλήρωσης των σπουδών – έως σήμερα εισάγονται φοιτητές ακόμη και με βαθμό 1 στα 20, ενώ σχεδόν 30% των φοιτητών δεν αποφοιτά ποτέ,

για τη θωράκιση του κύρους των Πανεπιστημιακών σπουδών,

για την ενίσχυση της αυτονομίας των ΑΕΙ και της δυνατότητας κάθε τμήματος να διαμορφώσει την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή τους φυσιογνωμία, καθώς για πρώτη φορά προβλέπεται αποφασιστικός ρόλος των ΑΕΙ στην εισαγωγή των φοιτητών, 

για την ορθολογικότερη κατανομή και χρήση των πόρων του κάθε ΑΕΙ.

3) Πώς θα υπολογίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής;  

Κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θα θέτει ως ΕΒΕ ποσοστό Χ% του μέσου όρου (ΜΟ) των μέσων επιδόσεων (ΜΕ) όλων των υποψηφίων στο σύνολο των τεσσάρων μαθημάτων (Μ1, Μ2, Μ3, Μ4), του επιστημονικού πεδίου του υποψηφίου           

[ΜΟ=(ΜΕΜ1+ΜΕΜ2+ΜΕΜ3+ΜΕΜ4)/4]

Το Υπουργείο θα καθορίζει το εύρος για το ποσοστό Χ% (π.χ. 80% έως 120% του ΜΟ).  

Για παράδειγμα:

Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 12/20.

ΕΒΕ που ορίζεται από Παν/κό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 10,8.  

Μέσος Όρος των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων ενός επιστημονικού πεδίου: 11/20.

ΕΒΕ που ορίζεται από Παν/κό τμήμα: 90% του Μέσου Όρου, δηλ. 9,9.

4) Γιατί προκρίθηκε ΕΒΕ σε ποσοστό και όχι σε απόλυτο μέγεθος, π.χ. 10;

Για να μην εξαρτάται το ποσοστό επιτυχόντων / αποτυχόντων κάθε χρόνο από την εκάστοτε ευκολία / δυσκολία των θεμάτων.

5) Γιατί όχι η ίδια ΕΒΕ για όλα τα τμήματα;  

Γιατί τα προγράμματα σπουδών διαφέρουν, και χρειάζεται να μπορούν να διαφοροποιηθούν οι ακαδημαϊκές προϋποθέσεις εισαγωγής σε αυτά.

Στο πλαίσιο ενίσχυσης της αυτονομίας των ΑΕΙ, είναι σημαντικό αυτά να μπορούν να διαμορφώσουν την ιδιαίτερη ακαδημαϊκή τους φυσιογνωμία.

6)Τι αλλάζει ως προς τους συντελεστές βαρύτητας στη διαμόρφωση των μορίων των υποψηφίων;

Σήμερα, σε κάθε επιστημονικό πεδίο υπάρχουν δύο συγκεκριμένα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, οι συντελεστές βαρύτητας των οποίων καθορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας με οριζόντιο τρόπο για όλες τις Σχολές / Τμήματα στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι η κάθε Πανεπιστημιακή Σχολή / Τμήμα θα μπορεί να ορίζει το ποσοστό (συντελεστή βαρύτητας) με το οποίο κάθε πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα θα συμβάλλει στη διαμόρφωση των μορίων του υποψηφίου, π.χ. το Φυσικό θα μπορεί να ορίζει α) ότι η Φυσική είναι το μάθημα με τη μεγαλύτερη βαρύτητα, και β) τον συντελεστή της βαρύτητας αυτής, ο οποίος θα επιδρά στη διαμόρφωση των μορίων των υποψηφίων του.

Η ρύθμιση αυτή ενισχύει ακόμη περισσότερο την αυτονομία των Πανεπιστημίων και τον ρόλο τους στη διαμόρφωση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων εισαγωγής υποψηφίων. Προβλέπεται η εφαρμογή της ρύθμισής αυτής από τους υποψηφίους που θα εξεταστούν το καλοκαίρι του 2022 και έπειτα.

7) Πώς θα λειτουργήσουν ακριβώς οι δύο φάσεις υποβολής του μηχανογραφικού, πόσες επιλογές θα έχουν οι υποψήφιοι;

Στην Α φάση οι υποψήφιοι θα συμπληρώνουν το μηχανογραφικό δελτίο με συγκεκριμένο αριθμό επιλογών, έως 10% του συνόλου των τμημάτων κάθε επιστημονικού πεδίου για τους υποψηφίους από ΓΕΛ και έως 20% για τους υποψηφίους από ΕΠΑΛ.

Μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων της Α φάσης, οι μη εισαχθέντες θα συμμετέχουν στη Β φάση, κατά την οποία οι επιλογές τους θα περιλαμβάνουν όσα τμήματα εξακολουθούν να έχουν κενές θέσεις από την Α φάση χωρίς περιορισμό αριθμού επιλογών, εφόσον επιτυγχάνεται η καθορισμένη ΕΒΕ κάθε τμήματος.

8) Σε τι εξυπηρετεί το να προβλεφθεί συγκεκριμένος αριθμός επιλογών στο μηχανογραφικό στη Φάση Α;  

Σήμερα, που δεν υπάρχουν δύο φάσεις και είναι συνολικά απεριόριστος ο αριθμός των επιλογών στο μηχανογραφικό, μπορεί ο φοιτητής να καταλήξει να εγγραφεί σε τμήμα το οποίο έχει επιλέξει ως 250ο στις επιλογές του, με αυξημένη πιθανότητα να μην φοιτήσει ποτέ και να μην αποφοιτήσει, ενώ καταλαμβάνει τη θέση από κάποιον που μπορεί να επιθυμεί να σπουδάσει στο συγκεκριμένο τμήμα.

Η ρύθμιση αποσκοπεί λοιπόν στο να προβαίνουν οι υποψήφιοι σε πιο συνειδήτες επιλογές, ανάλογα με τις κλίσεις, δεξιότητες και προτεραιότητές τους, και τελικά να εισάγονται περισσότεροι υποψήφιοι σε τμήματα στα οποία επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν.

9) Τι είναι η δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ;

Μέλημά μας είναι οι νέοι μας να έχουν επιλογές, να έχουν εναλλακτικές και να ακολουθούν εκπαιδευτικές διαδρομές που υπηρετούν τις κλίσεις, τις δεξιότητες και τις προτιμήσεις τους. Με το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο, προβλέφθηκαν οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική αναβάθμιση των δομών αυτών και την καλύτερη σύνδεσή τους με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας, για να έχουν οι νέοι μας καλύτερες προοπτικές και διεξόδους.

Με το παρόν νομοσχέδιο, δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για υποβολή παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο Ι.Ε.Κ. Συνεπώς, ένας υποψήφιος μπορεί να υποβάλει παράλληλα α) μηχανογραφικό για είσοδο σε ΑΕΙ, βάσει της επίδοσής τους στις Πανελλαδικές εξετάσεις και β) μηχανογραφικό για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ βάσει του απολυτηρίου του και επιπλέον κριτηρίων σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.


10) Ποιο το όφελος των υποψηφίων και ποιο των Πανεπιστημίων από τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής;

Όφελος για τους υποψηφίους:

- Η εισαγωγή τους ή μη στο Πανεπιστήμιο δεν εξαρτάται από τη δυσκολία των θεμάτων τη χρονιά που έδωσαν εξετάσεις,

- καλύτερη ποιότητα σπουδών στο Πανεπιστήμιο,

- μεγαλύτερη πιθανότητα να σπουδάσουν αυτό που θέλουν περισσότερο,

- μεγαλύτερη πιθανότητα να σπουδάσουν στον τόπο που θέλουν να σπουδάσουν.

- πιο αναβαθμισμένο πτυχίο στην αγορά εργασίας.

Όφελος για τα Πανεπιστήμια:

θωρακίζεται το κύρος των Πανεπιστημίων,

βελτιώνεται η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε αυτά,

ενισχύεται η αυτονομία τους και η δυνατότητά τους να διαμορφώσουν ιδιαίτερη ακαδημαϊκή φυσιογνωμία,

μειώνεται η ανάγκη για μετεγγραφές φοιτητών εφόσον περισσότεροι υποψήφιοι θα μπορούν να εισαχθούν στον τόπο κατοικίας τους,

βελτιώνεται η θέση των ΑΕΙ στα διεθνή συστήματα κατάταξης Πανεπιστημίων και ενισχύεται το κύρος τους.

11) Από πότε θα ισχύσουν οι διάφορες ρυθμίσεις σχετικά με το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ;

Από το καλοκαίρι του 2021:

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

(δεν επηρεάζει την προετοιμασία των μαθητών της Γ’ Λυκείου, δεν αφορά τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη κτλ αλλά μόνο την κατάταξή τους στις σχολές/τμήματα προτίμησής τους μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων)

Παράλληλο μηχανογραφικό για εγγραφή σε Δημόσιο ΙΕΚ

Από το καλοκαίρι του 2022:

Συγκεκριμένος αριθμός επιλογών μηχανογραφικού

Υποβολή μηχανογραφικού σε δύο φάσεις

Ορισμός συντελεστών βαρύτητας πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων από τα ΑΕΙ

12) Πώς θα ορίζεται το ανώτατο χρονικό όριο φοίτησης στα Πανεπιστήμια και ποιους αφορά;

Η ανώτατη χρονική διάρκεια φοίτησης σε ένα 4ετές προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών ΑΕΙ  θα είναι τα 6 έτη. Στην περίπτωση προγραμμάτων σπουδών που ο ελάχιστος χρόνος υπερβαίνει τα 4 χρόνια, προβλέπονται κατά το μέγιστο άλλα 3 χρόνια. Ειδική μέριμνα θα λαμβάνεται για φοιτητές που εργάζονται ή συντρέχει λόγος υγείας ή άλλος σπουδαίος λόγος, στις οποίες περιπτώσεις είναι δυνατή η υπέρβαση του ανώτατου χρόνου. Για τους ήδη φοιτούντες, ο ανώτατος χρόνος φοίτησης ξεκινά να υπολογίζεται από το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, 2021-2022.Το χρονικό όριο φοίτησης θεσπίζεται ώστε να υπάρχει ένα συνεκτικό πλαίσιο ολοκλήρωσης των σπουδών, με σκοπό την ουσιαστική αναβάθμισή τους.

 13) Τι είναι η ελεγχόμενη είσοδος στα ΑΕΙ που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο;

Σε κάθε ΑΕΙ εφαρμόζεται υποχρεωτικά σύστημα ελεγχόμενης πρόσβασης, και οι πανεπιστημιουπόλεις (campus) των ΑΕΙ περιβάλλονται υποχρεωτικά από περιμετρική περίφραξη ασφαλείας. Σε περιπτώσεις που η εφαρμογή του συστήματος δεν είναι εφικτή σε εξωτερικούς χώρους (π.χ. αν το ΑΕΙ συνορεύει με δημόσιο πάρκο), τότε το σύστημα εφαρμόζεται υποχρεωτικά σε όλους τους εσωτερικούς χώρους /κτίρια.

14) Τι είναι οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος;

Συστήνονται Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (ΟΠΠΙ), οι οποίες θα στελεχώνονται από κατώτερους αξιωματικούς της Ελληνικής Αστυνομίας και ειδικούς φρουρούς, με ειδική εκπαίδευση για την αποστολή τους στο χώρο των ΑΕΙ. Αυτοί θα διατίθενται σε ΑΕΙ στα οποία διαπιστώνονται σχετικές ανάγκες, θα υπάγονται στην Ελληνική Αστυνομία, η μισθοδοσία τους θα βαρύνει τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, θα συνεργάζονται με τον/την Πρύτανη/αρμόδιο Αντιπρύτανη του ΑΕΙ και αποστολή τους θα είναι η πρόληψη της παραβατικότητας και η αντιμετώπισή της εντός των χώρων των ΑΕΙ.


15) Με ποια άλλα μέτρα θα αναβαθμιστεί το ακαδημαϊκό περιβάλλον;

Επιπλέον, σε κάθε ΑΕΙ συστήνεται:

«Μονάδα Ασφάλειας και Προστασίας», η οποία υπάγεται στον/στην Πρύτανη ή αρμόδιο Αντιπρύτανη του ΑΕΙ, με σκοπό την εξασφάλιση της ομαλής και εύρυθμης λειτουργίας του ΑΕΙ, τη φύλαξη των υποδομών του ΑΕΙ, την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση προσωπικού και φοιτητών σε θέματα ασφάλειας, προστασίας και διαχείρισης κρίσεων σε περιπτώσεις φυσικών, τεχνολογικών, ανθρωπογενών καταστροφών και την προστασία των υποδομών και εξοπλισμού του ΑΕΙ από κάθε είδους κινδύνους.

«Επιτροπή Ασφαλείας και Προστασίας ΑΕΙ»: με κύριο στόχο την κατάθεση προτάσεων για την κατάρτιση του σχεδίου ασφαλείας του ΑΕΙ και στην οποία θα συμμετέχουν και μέλη της ΟΠΠΙ.

Η παρουσίαση του νομοσχεδίου σε μορφή .pdf 

Η δημόσια διαβούλευση στον σύνδεσμο: opengov.gr/ypepth

13-01-21 Από τις ειδήσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ. minedu.gov.grΦωτογραφίες από την ιστοσελίδα του υπουργείου. Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως και οι υφυπουργοί Ζέττα Μ.Μακρή και  Άγγελος Συρίγος

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2021

Πέντε προϋποθέσεις για Ειρήνη και Ασφάλεια στην Κύπρο

ΠΕΝΤΕ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

Η Πενταμερής διάσκεψη για το Κυπριακό με τη συμμετοχή Ελλάδος, Τουρκίας, Βρετανίας, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων (και του ΟΗΕ ) προκαλεί ανησυχίες. Έχει ονομασθεί άτυπη, αλλά όταν καθίσεις στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τη Τουρκία πρέπει να θυμάσαι ότι η παραμικρή υποχώρηση θα είναι η αφετηρία από την οποία θα ξεκινήσει ο επόμενος γύρος συζητήσεων.

Καταθέτω πέντε προϋποθέσεις για να μην βγει χαμένος ο Ελληνισμός από τις εξελίξεις.

1.      Να μην λησμονούμε ότι το Κυπριακό είναι πρωτίστως ζήτημα εισβολής και κατοχής. Πριν αρχίσει η οποιαδήποτε συζήτηση πρέπει να το θέτουμε στο τραπέζι . Υπάρχουν ψηφίσματα του ΟΗΕ που καταδικάζουν την εισβολή. Δεν είναι λογικό να μετέχει η Ελλάδα και η Κύπρος σε διαπραγματεύσεις -έστω και άτυπες- υπό την αιγίδα του ΟΗΕ και να αφήνουμε να ξεχαστεί τι έχει πει ο Οργανισμός αυτός για την παράνομη παρουσία του Αττίλα από το 1974 μέχρι σήμερα.

2.      Η Πενταμερής εγκυμονεί κινδύνους για τη διεθνή υπόσταση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν πρέπει να εξομοιώνεται ο Πρόεδρος της Κύπρου, χώρας μέλους του ΟΗΕ και της Ευρ. Ένωσης, με τον ψευδοπρόεδρο Τατάρ, ο οποίος εκπροσωπεί απλώς μία κοινότητα. Ο Νίκος Αναστασιάδης δεν είναι ο εκπρόσωπος των Ελλήνων της Κύπρου, αλλά ο ηγέτης ενός κράτους με διεθνή αναγνώριση.

3.      Δεν πρέπει να λησμονούμε το πρόβλημα του εποικισμού της Κύπρου από αναρίθμητους Τούρκους που ήλθαν από την Ασιατική ενδοχώρα μετά την εισβολή. Τον Τατάρ δεν τον εξέλεξε η ψήφος των Τουρκοκυπρίων, αλλά σε μεγάλο βαθμό η ψήφος των εποίκων. Κατά το Διεθνές Δίκαιο ο εποικισμός και η βιαία μεταβολή των πληθυσμιακών και εθνολογικών δεδομένων μετά από στρατιωτική εισβολή είναι παράνομη πράξη. Να προσέξουμε και στην Αθήνα και στη Λευκωσία μήπως δικαιώσουμε τα παράνομα αποτελέσματα και τετελεσμένα της εισβολής – κατοχής.

4.      Η Τουρκία δεν κατέχει το 40% της Κύπρου απλώς και μόνον για να «προστατεύσει» τους Τουρκοκυπρίους. Ο Αχμέτ Νταβούτογλου, πρώην Πρωθυπουργός και επί πολλά έτη μέντορας του Ερντογάν,  μας το έχει πει σαφώς μέσω του βιβλίου του «Το Στρατηγικό Βάθος».  Ότι δηλαδή η Τουρκία θα επιδίωκε ούτως ή άλλως τη στρατιωτική  παρουσία της στην Κύπρο, έστω και αν δεν υπήρχε ούτε ένας Τουρκοκύπριος. Η Κύπρος βρίσκεται στο μαλακό υπογάστριο (soft underbelly) της Τουρκίας και η στρατηγική θέση της είναι σημαντική. Δεν είναι τυχαίο ότι έχει χαρακτηρισθεί ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο.

5.      Ο Ελληνισμός έχει παρουσία αιώνων στην Κύπρο και πρέπει να συνεχίσει να ζει εκεί ασφαλής. Από την εποχή που οι Αχαιοί έφτασαν στη Μεγαλόνησο μέχρι και σήμερα η ιστορία, ο πολιτισμός και η Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση  της Κύπρου έχουν άρρηκτα συνδεθεί με την ελληνικότητα. Οι Κύπριοι δεν είναι ξεχωριστό έθνος, όπως κάποιες προπαγάνδες προσπάθησαν να πουν κατά καιρούς.  Είναι οι Έλληνες του Νότου, αποτελούν μία δεύτερη Ελλάδα και μετείχαν σε όλους τους αγώνες του Έθνους. Η επέτειος των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση μάς δίνει την ευκαιρία να αποτίσουμε τον οφειλόμενο φόρο τιμής στη μνήμη του Αρχιεπισκόπου Κυπριανού και των άλλων κληρικών και προκρίτων που θανατώθηκαν από τους Τούρκους στη Λευκωσία τον Ιούλιο του 1821.



Από KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΟΛΕΒΑΣ 

konstantinosholevas.gr

Άρθρο στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ, 16.1.2021 

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

Ἀναστάς πορεύου· ἡ πίστις σου σέσωκέ σε

ΙΒ΄ ΛΟΥΚΑ: θεραπεία τῶν Δέκα Λεπρῶν

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2021

Τοῦ Ὁσίου Πατρός ἡμῶν Ἀντωνίου τοῦ Μεγάλου. Ἀντωνίου τοῦ νέου τοῦ ἐν τῇ Σκήτῃ τῆς Βερροίας ἀσκήσαντος καί Γεωργίου Νεομάρτυρος τοῦ ἐν Ἰωαννίνοις.

Ἀναστὰς πορεύου· ἡ πίστις σου σέσωκέ σε

ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ ΙΖ´ 12 - 19

καὶ εἰσερχομένου αὐτοῦ εἴς τινα κώμην ἀπήντησαν αὐτῷ δέκα λεπροὶ ἄνδρες, οἳ ἔστησαν πόρρωθεν, 

καὶ αὐτοὶ ἦραν φωνὴν λέγοντες· Ἰησοῦ ἐπιστάτα, ἐλέησον ἡμᾶς

καὶ ἰδὼν εἶπεν αὐτοῖς· Πορευθέντες ἐπιδείξατε ἑαυτοὺς τοῖς ἱερεῦσι. καὶ ἐγένετο ἐν τῷ ὑπάγειν αὐτοὺς ἐκαθαρίσθησαν. 

εἷς δὲ ἐξ αὐτῶν, ἰδὼν ὅτι ἰάθη, ὑπέστρεψε μετὰ φωνῆς μεγάλης δοξάζων τὸν Θεόν, 

καὶ ἔπεσεν ἐπὶ πρόσωπον παρὰ τοὺς πόδας αὐτοῦ εὐχαριστῶν αὐτῷ· καὶ αὐτὸς ἦν Σαμαρείτης. 

ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς εἶπεν· Οὐχὶ οἱ δέκα ἐκαθαρίσθησαν; οἱ δὲ ἐννέα ποῦ; 

οὐχ εὑρέθησαν ὑποστρέψαντες δοῦναι δόξαν τῷ Θεῷ εἰ μὴ ὁ ἀλλογενὴς οὗτος; 

καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ἀναστὰς πορεύου· ἡ πίστις σου σέσωκέ σε.

Εὐαγγέλιον από saint.gr

Η ιστορία της θεραπείας των δέκα λεπρών από τον Ιησού και το δίδαγμα ότι η αχαριστία φανερώνει την αποτυχία της προσωπικής καταξίωσης

Ενώ κάποτε βάδιζε ο Ιησούς προς την Ιερουσαλήμ, προτίμησε να διέλθει συνοριακά από τη Σαμάρεια και τη Γαλιλαία, κατευθυνόμενος προς τον Ιορδάνη ποταμό, με σκοπό να περάσει στην Περαία. Και καθώς έμπαινε σε ένα χωριό, τον συνάντησαν (έξω από το χωριό) δέκα άντρες λεπροί [Οι λεπροί, και γενικά όσοι εμφάνιζαν δερματοπάθειες, θεωρούνταν ακάθαρτοι και όχι μόνο τελετουργικά αλλά και κοινωνικά ήσαν απομονωμένοι. Λέπρα ονομαζόταν και η μούχλα σε μαγειρικά σκεύη και οικοδομές, που έχρηζε ανάλογης αντιμετώπισης]. Αυτοί στάθηκαν λίγο μακριά (γιατί απαγορευόταν να πλησιάζουν τους υγιείς, και μόνο μεταξύ τους είχαν επικοινωνία) και του φώναζαν δυνατά: “Ιησού, κύριε, ελέησέ μας!” [Δεν είναι η απόσταση που μας απομακρύνει από το Θεό (αφού Εκείνος είναι πανταχού παρών), αλλά η ηθελημένη άρνηση αναγνώρισης του Χριστού ως Υιού του Θεού και η έλλειψη μετάνοιας και ταπείνωσης. Στις περιπτώσεις αυτές δεν επιτρέπουμε, οικειοθελώς, στη Χάρη του Θεού και στο έλεός Του να ενεργήσει σε μας και να μας βοηθήσει παντοιοτρόπως].

Όταν εκείνος τούς είδε, είπε: “Πηγαίνετε να δείξετε τον εαυτό σας στους ιερείς” [Οι ιερείς ήταν επιφορτισμένοι και με το καθήκον να πιστοποιούν την εξέλιξη ή θεραπεία της νόσου, την επιστροφή ή όχι των ασθενών στο οικείο και οικογενειακό περιβάλλον τους. Η εντολή αυτή του Χριστού θα παρείχε άλλωστε τη σωτηρία και σε εκείνους από τους ιερείς που, μέσω του θαύματος της θεραπείας των λεπρών, θα δεχόντουσαν τη μεσιακή και θεϊκή αποστολή του Θεανθρώπου. Ο Ιησούς δεν τους είπε ευθέως ‘σας θεραπεύω’, αλλά τους είπε ‘πηγαίνετε και θα καθαριστείτε’. Θέλησε έτσι να δοκιμάσει την πίστη τους και να αφήσει διαχρονικό παράδειγμα υπακοής στους ξεχωριστούς τρόπους και μεθόδους επενέργειας της θείας Χάριτος, που πόρρω απέχουν από την ανθρώπινη κατανόηση, ορθολογισμό και περιέργεια]. Εξάλλου, καθώς πήγαιναν (καθ’ οδόν), καθαρίστηκαν από την ασθένεια [λόγω της εμπιστοσύνης και της υπακοής που έδειξαν στη μοναδικότητα του Ιησού. Η εσωτερική μας κάθαρση, η αγιοπνευματική θεραπεία της ψυχής από τα πάθη, είναι πράγματι αποτέλεσμα αποδοχής και τήρησης των εντολών του Χριστού].

Μόνο ένας όμως απ’ αυτούς, όταν είδε ότι θεραπεύτηκε, επέστρεψε δοξάζοντας το Θεό με δυνατή φωνή, ο οποίος δια του Χριστού τον θεράπευσε. Και έπεσε με το πρόσωπο στα πόδια του Ιησού (εις ένδειξη βαθύτατου σεβασμού), και τον ευχαριστούσε. Και αυτός ήταν Σαμαρείτης [Εθεωρούντο μάλιστα για τους Ισραηλίτες ακάθαρτοι οι Σαμαρείτες, τόσο φυλετικά όσο και θρησκευτικά, επειδή δεν δέχονταν όλα τα βιβλία της Π.Δ. αλλά και επειδή προήλθαν από προσμείξεις εβραίων και ξένων, μετά τη επιστροφή των αιχμαλώτων από τη βαβυλώνια αιχμαλωσία του 586-538 π.Χ. Και όμως! Ένας τέτοιος γι’ αυτούς αλλόθρησκος και περιφρονημένος έδειξε μεγάλη και εγκάρδια συμπεριφορά ευγνωμοσύνης, ενώ αγνώμονες φάνηκαν οι θεραπευθέντες από τον Ιησού συμπατριώτες Του].

Τότε είπε ο Ιησούς: “Δεν καθαρίστηκαν και οι δέκα;” [‘Το αίμα του Χριστού, που …. πρόσφερε τον εαυτόν Του άμωμη θυσία στο Θεό, θα καθαρίσει τη συνείδησή σας από νεκρά έργα, ώστε να λατρεύουμε το ζωντανό Θεό’, γράφει ο απόστολος Παύλος στους ομοεθνείς του (Εβρ. 9,14)]. “Οι άλλοι εννιά πού είναι; Κανένας τους δεν βρέθηκε να επιστρέψει για να δοξάσει τον Θεό (για τη θαυμαστή θεραπεία του), παρά μόνο αυτός εδώ ο αλλοεθνής (ένοιωσε την υποχρέωση);” [Η φιλανθρωπία του Χριστού δεν ανέστειλε τη δωρεά της θεραπείας στους αγνώμονες υπολοίπους εννέα πρώην λεπρούς, αλλά θέλησε ο Κύριος να επισημάνει το καθήκον της οφειλόμενης προς τον Θεό ευχαριστίας και δόξας ως τρόπου ζωής των πιστών. Ακόμη, θέλησε ο Ιησούς να αποκαλύψει ότι «άλλος έχει το όνομα και άλλος τη χάρη», δηλαδή να μην νομίζουν οι Ιουδαίοι ότι επειδή υπήρξαν στην Π.Δ. λαός του Θεού, είναι υποχρεωμένος ο Θεός να τους λυτρώσει χωρίς να επιδείξουν μετάνοια, ταπείνωση και ευγνωμοσύνη].

Επιπλέον, ο Κύριος δεν έκανε καμία διάκριση ανάμεσα στους ανθρώπους. Την αγάπη Του προσέφερε και προσφέρει αδιακρίτως σε όλους. Σε συνέχεια και η Εκκλησία, που είναι το Σώμα Του στους αιώνες, αποτελείται από βαπτισμένους πιστούς στο όνομα του Τριαδικού Θεού από όλα τα έθνη, όλες τις φυλές και τους λαούς, απ’ όλα τα επαγγέλματα και τις ηλικίες. Είναι επομένως μια αγκαλιά αγάπης και μια μεγάλη, ενωμένη χριστιανικά, οικογένεια. Ο θείος Παύλος το τονίζει αυτό ιδιαίτερα, όταν λέγει: “Είστε όλοι παιδιά του Θεού, αφού πιστεύετε στον Ιησού Χριστό. Διότι όσοι βαπτιστήκατε στο όνομά Του, έχετε ντυθεί το Χριστό. Δεν υπάρχει πια Ιουδαίος και ειδωλολάτρης, δεν υπάρχει δούλος και ελεύθερος, δεν υπάρχει άντρας και γυναίκα. Όλοι σας είστε ένας, χάρη στον Ιησού Χριστό… και κληρονόμοι της ζωής, όπως την υποσχέθηκε ο Θεός” (Γαλ. 3,26-29). Την αγάπη οφείλουμε λοιπόν να εκδηλώνουμε σε όποιον έχει την ανάγκη μας, ξεπερνώντας τα φυλετικά εμπόδια, τη στενή μας μόνο συγγένεια ή γνωριμία, το φύλο ή τα συμφέροντά μας. Όταν κατά την τελική Κρίση του κόσμου συναχθούν μπροστά στον Υιό του Ανθρώπου όλα τα έθνη, τότε θα κριθούν όλοι πάνω στην αγάπη, αν πρόσφεραν δηλαδή στους αναγκεμένους τροφή, νερό, στέγη, ρουχισμό, αν έκαναν επισκέψεις στους φυλακισμένους κ.α. Και στους ανθρώπους της ανιδιοτελούς προσφοράς, ο Κύριος θα απαντήσει: “Σας βεβαιώνω πως αφού τα κάνατε αυτά για έναν από τους άσημους (άγνωστους επίσης και ξένους) αδελφούς μου, ΤΑ ΚΑΝΑΤΕ ΓΙΑ ΜΕΝΑ” (Ματθ. 25,31-40).

Και είπε στον δι’ Αυτού θεραπευθέντα: “Σήκω πάνω και πήγαινε (στο καλό). Η πίστη σου σε έσωσε”, ήτοι “Η πίστη είναι που θα σε οδηγήσει στην αιώνια σωτηρία και ζωή, εφόσον ακολουθείς το θέλημα του Θεού” (Λουκ. 17, 11-19).

του Μιχαήλ Χούλη, Θεολόγου


Το διαβάσαμε από τις Διδακτικές ιστορίες στο vimaorthodoxias.gr


Διαβάστε επίσης και 

Η θεραπεία των Δέκα Λεπρών 

από 

 metropolitannektariosofhongkong.org

Τρίτη 12 Ιανουαρίου 2021

«Θυμάμαι γιατί θέλω να έχω μέλλον»

Το σποτ της Εκκλησίας της Ελλάδος για τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση

Παρουσία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο έγινε η προβολή της πρώτης διαφημιστικής ολιγόλεπτης ταινίας για τα 200 έτη από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, που αναφέρεται στις 261 Συνοδικές και Περιφερειακές Εκδηλώσεις που έχει προγραμματίσει η Εκκλησία της Ελλάδος στις κατά τόπους Ιερές Μητροπόλεις της. Πριν από την προβολή της ταινίας, χαιρέτησε τους παρευρισκομένους, ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος.  

Διαβάστε το δελτίο τύπου που απέστειλε η Ιερά Σύνοδος  με θέμα «ΘΥΜΑΜΑΙ ΓΙΑΤΙ ΘΕΛΩ ΝΑ ΕΧΩ ΜΕΛΛΟΝ»: ΣΠΟΤ ΓΙΑ ΤΑ 200 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ 1821

Η Εκκλησία της Ελλάδος, παρουσία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, προέβη σήμερα στην επίσημη προβολή της πρώτης διαφημιστικής ολιγολέπτου ταινίας για τα 200 έτη από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

Η προβολή έγινε στην «Αίθουσα πολλαπλών εκδηλώσεων» του Συνοδικού Μεγάρου. Το μήνυμα της ταινίας «Θυμάμαι, γιατί θέλω να έχω μέλλον» αφορά στις 261 Συνοδικές και Περιφερειακές Εκδηλώσεις που έχει προγραμματίσει η Εκκλησία της Ελλάδος στις κατά τόπους Ιερές Μητροπόλεις της, για τη συμπλήρωση των δύο αιώνων από την έναρξη του Αγώνος του 1821.

Τον Μακαριώτατο συνόδευαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες: Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Πρόεδρος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος, Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, Ζακύνθου κ. Διονύσιος. Επίσης, παρέστησαν στην εκδήλωση ο Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ωρεών κ. Φιλόθεος και ο Γραμματεύς της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος Αρχιμ. Βαρθολομαίος Αντωνίου- Τριανταφυλλίδης.

Πριν από την προβολή της ταινίας, ο Σεβασμιώτατος κ. Ιγνάτιος χαιρέτησε τους παρευρισκομένους, αναφέροντας τα εξής:

«Η Εκκλησία της Ελλάδος παρουσιάζει το τηλεοπτικό σποτ που θα προβάλλει τις ποικίλες δραστηριότητές της για το επετειακό έτος των διακοσίων χρόνων από την Επανάσταση του 1821.
Πρόκειται για σειρά εκδηλώσεων, οι οποίες προετοιμάστηκαν συστηματικά εδώ και αρκετά χρονιά, με την προτροπή και την έγκριση του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου και της Ιεράς Συνόδου, με σκοπό να αναθερμάνουν τη μνήμη των Ελλήνων και να τους προσφέρουν όραμα για την πορεία της πατρίδος μας στο μέλλον. Ήδη, η Συνοδική Επιτροπή Πολιτιστικής Ταυτότητος, από το 2012 οργάνωσε μία σειρά 10 Διεθνών Επιστημονικών Συνεδρίων για να μελετηθεί σε βάθος η Τουρκοκρατία και η Επανάσταση του 1821. Τα πρακτικά των 10 αυτών Συνεδρίων κυκλοφορούν σε τόμους με τη συμβολή των εκδόσεων “Αρχονταρίκι”.

Το τηλεοπτικό αυτό σποτ, το οποίο αποτελεί προσφορά της εταιρείας παραγωγής “ViewMaster”, η οποία έχει αναλάβει και την παραγωγή της ταινίας Άγιος Νεκτάριος, έχει κύριο αποδέκτη τη νέα γενιά, που θα κληθεί να αναζητήσει την εθνική της ταυτότητα σε εποχές μιας ισοπεδωτικής παγκοσμιοποίησης, όπου η αξία του ανθρώπου θα κινδυνεύει διαρκώς από τις δυνάμεις του άκρατου καταναλωτισμού και του ατομικισμού.

Βασικό μήνυμα, όχι μόνον του σποτ, αλλά και όλων των Εκδοτικών, Καλλιτεχνικών και Επιστημονικών εκδηλώσεων που έχουν προγραμματιστεί και θα λάβουν χώρα κατά τη διάρκεια της χρονιάς από την Εκκλησία της Ελλάδος, είναι η τιμή προς τους προγόνους και η αντικειμενική αξιολόγηση των οραμάτων και των κατορθωμάτων τους.

Η τιμή στους προγόνους δεν είναι προγονολατρεία. Είναι αναστοχασμός. Η τιμή στους προγόνους γεννά το φιλότιμο που δεν είναι άλλο από την άρνηση να φανούμε κατώτεροι πατέρων και μητέρων που ανέλαβαν το κόστος του αγώνα εναντίον δυνάμεων που θέλησαν τους ανθρώπους δούλους.

Πέρα από ηθικό καθήκον, εξοπλίζει τις επόμενες γενεές με το συνδυασμό πίστης στον Θεό και αγάπης για την πατρίδα, συνδυασμό που χάρισε στην Ελλάδα μας την ελευθερία από τυραννικές και σκοταδιστικές δυνάμεις και οραματίστηκε μια πατρίδα χωρίς αποκλεισμούς, διαγραφές και αδελφικό μίσος.

Η ιστορία δεν είναι μόνο παρελθόν. Είναι και πυξίδα για το μέλλον.

Γι΄ αυτό, “θυμάμαι, γιατί θέλω να έχω μέλλον”.»

Στον χώρο του Συνοδικού Μεγάρου παρίσταντο εκπρόσωποι του Τύπου, με την τήρηση όλων των απαιτούμενων υγειονομικών μέτρων.

Τον Μακαριώτατο συνόδευσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού και Πρόεδρος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητος κ. Ιγνάτιος και ο Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ωρεών κ. Φιλόθεος.

Υπενθυμίζεται ότι χθες, ο Μακαριώτατος είχε συνάντηση με την πρόεδρο της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» κ. Γιάννα Αγγελοπούλου Δασκαλάκη.

Παρών στη συνάντηση ήταν και ο Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος ο οποίος είναι πρόεδρος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Πολιτιστικής Ταυτότητας, που έχει αναλάβει τον προγραμματισμό των επετειακών εκδηλώσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος.


Δείτε το σποτ στο vimeo και στο youtu.be:

Παρακολουθήστε την  ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ:

Πηγή: orthodoxianewsagency.gr

Διαβάστε επίσης και προηγούμενη ενημέρωση πάλι από το orthodoxianewsagency.gr

Σήμερα το τηλεοπτικό μήνυμα της Εκκλησίας για το 1821

Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2021

Μετανοεῖτε· ἤγγικε γάρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν

ΚΥΡΙΑΚΗ 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2021

 ΚΥΡΙΑΚΗ ΜΕΤΑ ΤΑ ΦΩΤΑ

κ τοῦ κατά Ματθαῖον, Κεφ. 4: 12-17


Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, 

ἀκούσας ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι ᾿Ιωάννης παρεδόθη, ἀνεχώρησεν εἰς τὴν Γαλιλαίαν· 

καὶ καταλιπὼν τὴν Ναζαρὲτ, ἐλθὼν κατῴκησεν εἰς Καπερναοὺμ τὴν παραθαλασσίαν, ἐν ὁρίοις Ζαβουλὼν καὶ Νεφθαλείμ, ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν διὰ ῾Ησαΐου τοῦ προφήτου, λέγοντος·

Γῆ Ζαβουλὼν καὶ γῆ Νεφθαλείμ, ὁδὸν θαλάσσης, πέραν τοῦ ᾿Ιορδάνου, Γαλιλαία τῶν ἐθνῶν, ὁ λαὸς ὁ καθήμενος ἐν σκότει εἶδε φῶς μέγα, καὶ τοῖς καθημένοις ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου, φῶς ἀνέτειλεν αὐτοῖς.  

Ἀπὸ τότε ἤρξατο ὁ ᾿Ιησοῦς κηρύσσειν καὶ λέγειν· 

Μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.




Τὸ Εὐαγγέλιον ἀπό christopherklitou.com


ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ apostoliki-diakonia.gr