Κυριακή 6 Ιουνίου 2021

φῶς εἰμι τοῦ κόσμου

ΚΥΡΙΑΚΗ 6 ΙΟΥΝΙΟΥ 2021

Η θεραπεία του εκ γενετής τυφλού

κ τοῦ κατά Ἰωάννην  Κεφ. 9: 1-38.

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,

παράγων ὁ ᾿Ιησοῦς, εἶδεν ἄνθρωπον τυφλὸν ἐκ γενετῆς.

Καὶ ἠρώτησαν αὐτὸν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες·

Ῥαββί, τίς ἥμαρτεν, οὗτος ἢ οἱ γονεῖς αὐτοῦ, ἵνα τυφλὸς γεννηθῇ;

Ἀπεκρίθη ᾿Ιησοῦς·

οὔτε οὗτος ἥμαρτεν οὕτε οἱ γονεῖς αὐτοῦ, ἀλλ᾿ ἵνα φανερωθῇ τὰ ἔργα τοῦ Θεοῦ ἐν αὐτῷ·

Ἐμὲ δεῖ ἐργάζεσθαι τὰ ἔργα τοῦ πέμψαντός με ἕως ἡμέρα ἐστίν·

ἔρχεται νὺξ ὅτε οὐδεὶς δύναται ἐργάζεσθαι.

Ὅταν ἐν τῷ κόσμῳ ὦ, φῶς εἰμι τοῦ κόσμου.

Ταῦτα εἰπὼν ἔπτυσε χαμαὶ καὶ ἐποίησε πηλὸν ἐκ τοῦ πτύσματος καὶ ἐπέχρισε τὸν πηλὸν ἐπί τοὺς ὀφθαλμοὺς τοῦ τυφλοῦ καὶ εἶπεν αὐτῷ·

Ὕπαγε νίψαι εἰς τὴν κολυμβήθραν τοῦ Σιλωάμ, ὃ ἑρμηνεύεται ἀπεσταλμένος,

Ἀπῆλθεν οὖν καὶ ἐνίψατο, καὶ ἦλθε βλέπων.

Οἱ οὖν γείτονες καὶ οἱ θεωροῦντες αὐτὸν τὸ πρότερον ὅτι τυφλὸς ἦν, ἔλεγον·

οὐχ οὗτός ἐστιν ὁ καθήμενος καὶ προσαιτῶν; 

Ἄλλοι ἔλεγον ὅτι οὗτός ἐστιν· ἄλλοι δὲ ὅτι ὅμοιος αὐτῷ ἐστιν.

 Ἐκεῖνος ἔλεγε ὅτι ἐγώ εἰμι.

Ἔλεγον οὖν αὐτῷ·

Πῶς ἀνεῴχθησάν σου οἱ ὀφθαλμοί;

Ἀπεκρίθη ἐκεῖνος καὶ εἶπεν·

ἄνθρωπος λεγόμενος ᾿Ιησοῦς, πηλὸν ἐποίησε, καὶ ἐπέχρισέ μου τοῦς ὀφθαλμοὺς καὶ εἶπέ μοι·

Ὕπαγε εἰς τὴν κολυμβήθραν τοῦ Σιλωὰμ καὶ νίψαι·

 Ἀπελθὼν δὲ νιψάμενος ἀνέβλεψα.

Εἶπον οὗν αὐτῷ·

ποῦ ἐστιν ἐκείνος;

Λέγει·

ούκ οἴδα.

῎Αγουσιν αὐτὸν πρὸς τοὺς Φαρισαίους, τόν ποτε τυφλόν. 

Ἦν δὲ σάββατον, ὅτε τὸν πηλὸν ἐποίησε ὁ ᾿Ιησοῦς, καὶ ἀνέῳξεν αὐτοῦ τοὺς ὀφθαλμούς.

Πάλιν οὖν ἠρώτων αὐτὸν καὶ οἱ Φαρισαῖοι, πῶς ἀνέβλεψεν.

 Ὁ δὲ εἶπεν αὐτοῖς·

Πηλὸν ἐπέθηκέ μου ἐπὶ τοὺς ὀφθαλμούς, καὶ ἐνιψάμην, καὶ βλέπω.

Ἔλεγον οὖν ἐκ τῶν Φαρισαίων τινές·

Οὗτος ὁ ἄνθρωπος οὐκ ἔστι παρὰ τοῦ Θεοῦ, ὅτι τὸ Σάββατον οὐ τηρεῖ.

Ἄλλοι ἔλεγον·

Πῶς δύναται ἄνθρωπος ἁμαρτωλὸς τοιαῦτα σημεῖα ποιεῖν;

 Καὶ σχίσμα ἦν ἐν αὐτοῖς.

Λέγουσι τῷ τυφλῷ πάλιν·

Σὺ τί λέγεις περὶ αὐτοῦ, ὅτι ἤνοιξέ σου τοὺς ὀφθαλμούς;

Ὁ δὲ εἶπεν

Ὅτι προφήτης ἐστίν.

Οὐκ ἐπίστευσαν οὖν οἱ ᾿Ιουδαῖοι περὶ αὐτοῦ ὅτι τυφλὸς ἦν καὶ ἀνέβλεψεν, ἕως ὅτου ἐφώνησαν τοὺς γονεῖς αὐτοῦ τοῦ ἀναβλέψαντος καὶ ἠρώτησαν αὐτοὺς λέγοντες·

Οὗτός ἐστιν ὁ υἱὸς ὑμῶν, ὃν ὑμεῖς λέγετε ὅτι τυφλὸς ἐγεννήθη;

πῶς οὖν ἄρτι βλέπει;

Ἀπεκρίθησαν δὲ αὐτοῖς οἱ γονεῖς αὐτοῦ καὶ εἶπον·

Οἴδαμεν ὅτι οὗτός ἐστιν ὁ υἱὸς ἡμῶν, καί ὅτι τυφλὸς ἐγεννήθη·

πῶς δὲ νῦν βλέπει οὐκ οἴδαμεν·

ἢ τίς ἤνοιξεν αὐτοῦ τοὺς ὀφθαλμοὺς, ἡμεῖς οὐκ οἴδαμεν·

 αὐτὸς ἡλικίαν ἔχει, αὐτὸν ἐρωτήσατε, αὐτὸς περὶ ἑαυτοῦ λαλήσει.

Ταῦτα εἶπον οἱ γονεῖς αὐτοῦ, ὅτι ἐφοβοῦντο τοὺς ᾿Ιουδαίους·

 ἤδη γὰρ συνετέθειντο οἱ ᾿Ιουδαῖοι ἵνα, ἐάν τις αὐτὸν ὁμολογήσῃ Χριστόν, ἀποσυνάγωγος γένηται.

Διὰ τοῦτο οἱ γονεῖς αὐτοῦ εἶπον·

Ὅτι ἡλικίαν ἔχει, αὐτὸν ἐρωτήσατε.

Ἐφώνησαν οὖν ἐκ δευτέρου τὸν ἄνθρωπον ὃς ἦν τυφλός, καὶ εἶπον αὐτῷ·

δὸς δόξαν τῷ Θεῷ·

ἡμεῖς οἴδαμεν ὅτι ὁ ἄνθρωπος οὗτος ἁμαρτωλός ἐστιν.

 Ἀπεκρίθη οὖν ἐκεῖνος, καὶ εἶπεν·

Εἰ ἁμαρτωλός ἐστιν, οὐκ οἶδα·

ἓν οἶδα, ὅτι, τυφλὸς ὢν, ἄρτι βλέπω,

Εἶπον δὲ αὐτῷ πάλιν·

Τί ἐποίησέ σοι; πῶς ἤνοιξέ σου τοὺς ὀφθαλμούς;

Ἀπεκρίθη αὐτοῖς·

Εἶπον ὑμῖν ἤδη, καὶ οὐκ ἠκούσατε·

τί πάλιν θέλετε ἀκούειν;

μὴ καὶ ὑμεῖς θέλετε αὐτοῦ μαθηταὶ γενέσθαι;

Ἐλοιδόρησαν αὐτὸν καὶ εἶπον·

Σὺ εἶ μαθητὴς ἐκείνου·

ἡμεῖς δὲ τοῦ Μωϋσέως ἐσμὲν μαθηταί.

Ἡμεῖς οἴδαμεν, ὅτι Μωϋσεῖ λελάληκεν ὁ Θεός·

τοῦτον δὲ οὐκ οἴδαμεν πόθεν ἐστίν.

Ἀπεκρίθη ὁ ἄνθρωπος καὶ εἶπεν αὐτοῖς·

Ἐν γὰρ τούτῳ θαυμαστόν ἐστιν, ὅτι ὑμεῖς οὐκ οἴδατε πόθεν ἐστί, καὶ ἀνέῳξέ μου τοὺς ὀφθαλμούς.

Οἴδαμεν δὲ ὅτι ἁμαρτωλῶν ὁ Θεὸς οὐκ ἀκούει, ἀλλ᾿ ἐάν τις θεοσεβὴς ᾖ καὶ τὸ θέλημα αὐτοῦ ποιῇ, τούτου ἀκούει.

Ἐκ τοῦ αἰῶνος οὐκ ἠκούσθη ὅτι ἤνοιξέ τις ὀφθαλμοὺς τυφλοῦ γεγεννημένου.

Εἰ μὴ ἦν οὗτος παρὰ Θεοῦ, οὐκ ἠδύνατο ποιεῖν οὐδέν.

Ἀπεκρίθησαν, καὶ εἶπον αὐτῷ·

Ἐν ἁμαρτίαις σὺ ἐγεννήθης ὅλος, καὶ σὺ διδάσκεις ἡμᾶς;

Καὶ ἐξέβαλον αὐτὸν ἔξω.

῎Ηκουσεν ὁ ᾿Ιησοῦς ὅτι ἐξέβαλον αὐτὸν ἔξω, καὶ εὑρὼν αὐτὸν εἶπεν αὐτῷ·

Σὺ πιστεύεις εἰς τὸν υἱὸν τοῦ Θεοῦ;

Ἀπεκρίθη ἐκεῖνος καί εἶπε·

Τίς ἐστι, Κύριε, ἵνα πιστεύσω εἰς αὐτόν;

Εἶπε δὲ αὐτῷ ὁ ᾿Ιησοῦς·

καὶ ἑώρακας αὐτὸν, καὶ ὁ λαλῶν μετὰ σοῦ, ἐκεῖνός ἐστιν.

Ὁ δὲ ἔφη·

Πιστεύω, Κύριε·

καὶ προσεκύνησεν αὐτῷ.

Τὸ Εὐαγγέλιον  christopherklitou.com

Healing the Man Born Blind από τον El Greco , ca. 1570 ( Staatliche Kunstsammlungen , Δρέσδη ).

Κυριακή του τυφλού

Το ευαγγέλιο της Κυριακής του Τυφλού, αποτελεί μια αδιάψευστη απόδειξη ότι ο Χριστός δεν ήταν μόνο τέλειος άνθρωπος αλλά και τέλειος Θεός.

Όπως διαβάζουμε στο Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο (κεφ. 9, 1-38), ο Χριστός, περνώντας μέσα από την Ιερουσαλήμ, συναντάει έναν εκ γενετής τυφλό. Ο Κύριος, έκανε πυλό, αφού έφτυσε στο χώμα, του άλειψε τα μάτια και τον έστειλε στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Ο τρόπος αυτός θεραπείας, μας υπενθυμίζει τον τρόπο που ο Θεός δημιούργησε τον άνθρωπο, πλάθοντάς τον. Ο Θεός στην Παλαιά Διαθήκη, πλάθει τον άνθρωπο από χώμα, τώρα ο Χριστός, πλάθει τα μάτια του εκ γενετής τυφλού πάλι από χώμα. Ο ίδιος Θεός! Δοκιμάζει την πίστη του τυφλού και τον στέλνει στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Σέβεται την ελευθερία του ανθρώπου, και ζητάει τη δική του εκούσια και ελεύθερη συμμετοχή του στο θαύμα. Ο τυφλός όμως με πίστη, υπακούει στην εντολή του Θεού, πηγαίνει και πλένεται και επιστρέφει βλέποντας.

Όμως, η ζωή του θεραπευμένου τυφλού, δε έγινε ευκολότερη. Γίνεται στόχος της κακίας και του μίσους των Φαρισαίων, των ανθρώπων εκείνων που με ζήλο πίστευαν στο Θεό και στην τήρηση του Νόμου Του. Ανακρίνουν τον τυφλό κι αντί να πιστέψουν κι εκείνοι βλέποντας ζωντανό το θαύμα μπροστά τους, κλείνουν τα μάτια της ψυχής τους. Ο θρησκευτικός φανατισμός τους, όχι μόνο τους κλείνει τα μάτια της ψυχής και εξαφανίζει από την ψυχή τους τη διάκριση αλλά τους απομακρύνει τελικά και από το Θεό.

Οι γονείς του τυφλού, φοβούνται να ομολογήσουν το θαύμα που έγινε στο παιδί τους που γεννήθηκε τυφλό, για να μην γίνουν αποσυνάγωγοι. Τόση ήταν η πίστη τους και η χαρά τους που απέκρυψαν αποφεύγοντας με μαεστρία να ομολογήσουν ένα αληθινό γεγονός. «Έχει ηλικία αυτόν να ρωτήσετε»! Ίσως ο Χριστός να τους χάλασε τα σχέδια, αφού ο εκ γενετής τυφλός γιος τους ζητιάνευε. Ίσως τους χάλασε την ησυχία τους αφού έπρεπε να παρουσιαστούν στη συναγωγή και να ανακριθούν με τον κίνδυνο να γίνουν αποσυνάγωγοι. Κι εμείς οι χριστιανοί που ευεργετούμαστε καθημερινά από το Θεό, ντρεπόμαστε ή φοβόμαστε να ομολογήσουμε το Θεό από την ολιγοπιστία μας. Βάζουμε τα συμφέροντά μας πάνω από το Θεό, πιστεύοντας ενδόμυχα πως Εκείνος θα μας καταλάβει! Εκείνος θα μας καταλάβει αλλά θα δει και την πίστη μας και τις προτεραιότητες που έχουμε βάλλει στη ζωή μας. Θα δει ποιους θεούς έχουμε βάλλει στη θέση Του και με το δικό του τρόπο δε θα πάψει να μας υπενθυμίζει πως Εκείνος είναι το φως του κόσμου.

Ο τυφλός, τελικά δε θεράπευσε μόνο τα μάτια του σώματός του αλλά και της ψυχής του. Αναγνωρίζει και προσκυνεί τη θεότητα του Ιησού και δε διστάζει να το ομολογήσει στους θρησκευτικούς άρχοντες με θάρρος που θα το ζήλευαν πολλοί από μας. Δεν αρκεί μόνο η πίστη, χρειάζεται και η ομολογία πίστεως για να γίνουμε γνήσια παιδιά του Ιησού. Όταν ομολογήσουμε το Χριστό μπροστά στους ανθρώπους, θα μας ομολογήσει και Εκείνος μπροστά στον Πατέρα Του, μας έχει υποσχεθεί ο Κύριος.

Πηγή: saint.gr

«ἐγώ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου· ὁ ἀκολουθῶν ἐμοὶ οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ, ἀλλ' ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς» (Ιωάν. 8, 12).

Διαβάστε ακόμα:

Healing the man blind from birth  en.wikipedia.org

Celidonius  en.wikipedia.org

Celidonius

Probably a Latinized form of the Greek Χελιδόνιος (Chelidonios), which was derived from χελιδών (chelidon) "a swallow". In Christian tradition this name is sometimes ascribed to the unnamed "man born blind" whose sight Jesus miraculously heals (in the Gospel of John 9:1-12)

behindthename.com/

Roman Catholic Diocese of Nîmes  en.wikipedia.org

Παρασκευή 4 Ιουνίου 2021

Ο Βασιλεύς 'Οθων εν Σμύρνη

Η επίσκεψη του Βασιλιά Όθωνα στη Σμύρνη το 1833

Ο Βασιλιάς Όθων λίγους μήνες μετά την άφιξή του στην Ελλάδα το 1833 ταξίδευσε σε ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα του αλύτρωτου Ελληνισμού, αυτό της Σμύρνης. Με αυτό του το ταξίδι ο Όθωνας ήθελε να πείσει τους υπόδουλους Έλληνες ότι τους σκέπτεται και ότι τον απασχολεί η τύχη τους. Βέβαια ουσιαστικό αποτέλεσμα δεν ήταν δυνατόν να επιτευχθεί. Ωστόσο ήταν μια αρκετά συμβολική κίνηση.

Πορτραίτο του Όθωνα με φουστανέλα την περίοδο της Αντιβασιλείας. Λιθογραφία Gottlieb Bodmer (1804 – 1837).

Αρχικός σκοπός ήταν ο Όθωνας να επισκεφθεί την Κωνσταντινούπολη. Τις διπλωματικές ενέργειες τις άρχισε ο Έλληνας πρέσβης στην Κωνσταντινούπολη Κ. Ζωγράφος, κατόπιν εντολής από την Αντιβασιλεία που ασκούσε την εξουσία στην Ελλάδα τότε, καθώς ο Όθωνας ήταν ανήλικος. Σε ένα υπόμνημα που υποβλήθηκε στο Σουλτάνο Μαχμούτ ο Όθων εξέφραζε την επιθυμία να επισκεφθεί τον Σουλτάνο στην Κωνσταντινούπολη για ανάπτυξη φιλικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών. Το υπόμνημα απορρίφθηκε αμέσως από την Υψηλή Πύλη, καθώς ο Σουλτάνος δεν ήθελε όχι να δει, αλλά ούτε να ακούει καν την ύπαρξη του Βασιλέως της Ελλάδας. Οι προσπάθειες του Ζωγράφου για να γίνει ο ίδιος δεκτός ως διπλωματικός αντιπρόσωπος της Ελλάδας από τον Σουλτάνο απορρίφθηκαν και αυτές. Εκείνη την περίοδο η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν είχε εγκαθιδρύσει ακόμα διπλωματικές σχέσεις με την Ελλάδα.
Παρά το δυσμενές κλίμα, το οποίο επικρατούσε, ο Ζωγράφος συνέχισε τις προσπάθειές του. Επισκέφθηκε τον Οθωμανό υπουργό Εξωτερικών και του ζήτησε άδεια απλής και ανεπίσημης επίσκεψης του Όθωνα στην Κωνσταντινούπολη. Αλλά και πάλι ο Έλληνας πρέσβης συνάντησε άρνηση. Κατόπιν αυτού, ο Ζωγράφος, επικαλέστηκε την βοήθεια του Ρώσου πρέσβη στην Κωνσταντινούπολη, ο οποίος και ανταποκρίθηκε. Έτσι, δόθηκε η άδεια ώστε ο Όθωνας υπό όρους να μεταβεί μόνο στη Σμύρνη. Πρώτος όρος ήταν ότι το ταξίδι θα ήταν μυστικό και η επίσκεψη τελείως ανεπίσημη. Αποκλειστικός σκοπός αυτής θα ήταν να συναντηθεί ο Όθωνας με τον αδελφό του Πρίγκιπα Μαξιμιλιανό της Βαυαρίας, ο οποίος τότε περιόδευε την Ανατολή και θα περνούσε από την Σμύρνη.

Έτσι, ο Όθωνας επισκέφτηκε την ωραία πόλη της Ιωνίας, με τον πολυάριθμο Ελληνικό πληθυσμό, ενώ έτυχε μεγάλων εκδηλώσεων υποδοχής. Με δάκρυα χαράς και υπερηφάνειας οι Έλληνες της Σμύρνης προσήλθαν για να δουν από κοντά τον Βασιλιά της Ελλάδας. Ο συνωστισμός του Ελληνικού λαού της Σμύρνης ήταν πρωτοφανής, το δε παραλήρημα του ενθουσιασμού του, οι επευφημίες του και οι παντοειδείς εκδηλώσεις του ήταν τέτοιες, ώστε μόλις ο Όθωνας αποβιβάσθηκε θεώρησε σκόπιμο να αποσυρθεί και να επιστρέψει στο πλοίο. Ο νεαρός βασιλιάς ήταν αδύνατο να προχωρήσει μέσω του μαινόμενου εκείνου πλήθους, το οποίο ζητωκραύγαζε για να εκδηλώσει τα πατριωτικά του αισθήματα.
Την επόμενη μέρα, κατόπιν επεμβάσεως των Ελλήνων προκρίτων της Σμύρνης, επιτεύχθηκε ο Ελληνικός πληθυσμός να αποφύγει τις ακρότητες και να τηρήσει κάποια τάξη, ώστε να γίνει δυνατή η αποβίβαση του Όθωνα.

Η Αγγλική φρεγάδα «Μαγαδασκάρη».

Έτσι, την 6η Ιουνίου 1833, γύρω στις 10 το πρωί, ο Όθωνας και η συνοδεία του εγκατέλειπαν το αγγλικό πλοίο Μαδαγασκάρη, το οποίο τους είχε φέρει από το Ναύπλιο και αποβιβάζονταν στην προκυμαία της Σμύρνης. Ο ενθουσιασμός των Ελλήνων με την εμφάνιση του Όθωνα ήταν πρωτοφανής. Χιλιάδες λαού ζητωκραύγαζαν και μαζί μ' αυτούς ολόκληρη η ευρωπαϊκή κοινωνία της Σμύρνης.

Εννέα ημέρες παρέμεινε πλησίον των Ελλήνων της Σμύρνης ο Όθωνας, κατά τις οποίες επισκέφτηκε τα σχολεία, το νοσοκομείο και τα υπόλοιπα Ελληνικά ιδρύματα και συνομίλησε με τους τροφίμους αυτών, ενώ παρακάθισε σε γεύματα που δόθηκαν προς τιμήν του.

Ιδιαίτερα χαρακτηριστική υπήρξε η δοξολογία που τελέστηκε παρουσία του Όθωνα και του αδερφού του Μαξιμιλιανού στον Μητροπολιτικό ναό της Αγίας Φωτεινής. Ο Μητροπολίτης Σμύρνης Σεραφείμ και ο διευθυντής της εκεί Ευαγγελικής Σχολής Ομηρόλης, προσφώνησαν το Βασιλιά της Ελλάδας με πατριωτική έξαρση, με ευλάβεια και βαθιά συγκίνηση.

Ο ύμνος που έψαλλαν οι μαθητές της Ευαγγελικής Σχολής όταν τους επισκέφτηκε ο Όθωνας: 

Μάς ελαμψεν δόξης επληρώθη ή ελπις

Χαίρε πόλις του Θησέως καί Ομήρου η Πατρίς

Ο πρώτος της Ελλάδος άναξ σ' επισκέπτεται κλεινώς

Καί τής φήμης σου λαμπρύνει καί ευφραίνει ευμενώς. 

Ό νέος Άχιλλεύς καί δεύτερος Θησεύς 

Χαίρε λοιπόν ενθύμως ψάλλε 

Ζήτω ό Βασιλεύς. 


Στην Ελληνική Αλληλοδιδακτική Σχολή:

Πρώτος Βασιλεύς Ελλάδος επιβλέπει είς υμάς 

Είς τοιαύτην ευτυχίαν ας προσφέρωμεν τιμάς 

Και συστήσωμεν χορείαν σήμερον νεανικήν

Και ας υμνήσωμεν συμφώνως δόξαν τήν Βασιλικήν . 

Ζήτω ό Άναξ

Όταν ο Όθωνας επιβιβάστηκε στην αγγλική φρεγάτα, η οποία στον πρωραίο ιστό της κυμάτιζε την Ελληνική σημαία, οι υπόδουλοι Έλληνες συνέχιζαν να παραμένουν αφυπνισμένοι ελπίζοντας ότι κάποια μέρα θα αποτελέσουν μέρος της Ελεύθερης Ελληνικής πατρίδας τους.

Οι Τούρκοι, θυρυβηθέντες από την ένθερμη υποδοχή του Βασιλέως της Ελλάδας στη Σμύρνη, προέβησαν αμέσως σε αντίποινα, για να κατευνάσουν τα πνεύματα και να εξαλείψουν κάθε ίχνος ενθουσιασμού, ο οποίος είχε συγκλονίσει τους υπόδουλους Έλληνες. Έτσι, η Υψηλή Πύλη μέσω του Πατριαρχείου Κωνσταντινούπολης ζήτησε την άμεση απομάκρυνση του Μητροπολίτη Σμύρνης Σεραφείμ. Έτσι, ο Πατριάρχης Κωνστάντιος Α' έστειλε δύο επιτιμητικά έγγραφα το ένα προς τον Κλήρο γενικώς και το άλλο προς του Έλληνες της Σμύρνης, με τα οποία τους πληροφορούσε την παύση και εκθρόνιση του Μητροπολίτη, ενώ τον εξόριζε στην Προύσα. Τα έγγραφα αυτά αποτελούν συνέχεια της πολιτικής της υποχωρητικότητας του Φαναρίου από την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης το 1821.

Πηγή: Αμυνόμεθα  amynometha.blogspot.com

Το ατμοκίνητο για ταξιδιώτες «Φραγκίσκος Α».

Ο ΟΘΩΝ ΣΤΗΝ ΣΜΥΡΝΗ
Η ΠΡΩΤΗ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ  ΕΛΛΑΔΑΣ  ΤΟΥΡΚΙΑΣ

            Ένα από τα  ατμοκίνητα για ταξιδιώτες ήταν το «Φραγκίσκος Α», με αυτό ταξίδεψε  ο Όθωνας και ο Μαξιμιλιανός από την Νάπολη στο Πρίντεζι .

            Στις 8/4/1833 σάλπαρε λοιπόν το ατμοκίνητο αυτό από την Νάπολη με 80 περιηγητές, ένας εκ των οποίων ήταν ο Μαξιμιλιανός .

            Μια τέτοια κρουαζιέρα την εποχή εκείνη στοίχιζε: Α θέση 425 σπανιόλικα τάληρα, Β θέση 400 σπανιόλικα τάληρα, Γ θέση 300 σπανιόλικα τάληρα, Δ θέση  75 σπανιόλικα τάληρα

            Το «Φραγκίσκος Α» πέρασε από την Μεσσήνη, την Μάλτα, την Κέρκυρα και στις 17/4/1833 έπιασε Πάτρα, όπου ξεμπάρκαρε ο Μαξιμιλιανός για να το ξανασυναντήσει στον Πειραιά, εν τω μεταξύ έκανε μια βόλτα στην Ολυμπία, Δελφούς και μετά στο Ναύπλιο, όπου και συνάντησε τον αδελφό του Όθωνα, με την συντροφιά του Αρμανσπεργκ και της οικογένειας του (γυναίκα και 3 κόρες, η Μαμά στόχευε να δώσει την μια κόρη της για νύφη στον Όθωνα) επισκέφτηκαν την Αθήνα, (στον δρόμο οι χωρικοί έβλεπαν το γυναικομάνι και νόμιζαν ότι είναι το χαρέμι του Όθωνα!).

            Από τον Πειραιά λοιπόν πήραν ξανά το «Φραγκίσκος Α» ο Μαξιμιλιανός και πήγε για την Κωνσταντινούπολη, Μυτιλήνη και Τένεδο.

            Ο Όθωνας με την πρόφαση ότι θέλει να πάει να γνωρίσει τα νησιά μας μπαρκάρισε στην Αγγλική φρεγάδα «Μαγαδασκάρη» που τον είχε φέρει από το Πρίντεζι στο Ναύπλιο. Σάλπαρε λοιπόν για το Αιγαίο. Ο Όθωνας κατάφερε τον Λάιονς να τον πάει στην Σμύρνη απ όπου θα πέρναγε γυρίζοντας από την Κωνσταντινούπολη το «Φραγκίσκος Α» προκειμένου να κάνει έκπληξη στον αδελφό του.

            Στις 23 Μαΐου η «Μαγαδασκάρη»  έπιασε Σμύρνη και την άλλη μέρα ο Όθων ξεμπάρκαρε ινκόγκνιτο για να δει την πολιτεία (εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η Ελλάδα και η Τουρκία δεν είχαν ακόμα διπλωματικές σχέσεις).

            Σεργιανίζοντας λοιπόν στο παζάρι γνωρίστηκε και τότε οι Έλληνες της Σμύρνης  τον δέχθηκαν με ενθουσιασμό και του έκαναν μέχρι και δοξολογία στην Αγία Φωτεινή με «κραυγαλέους πολυετισμούς». Στην ίδια αυτή εκκλησία σε 30 χρόνια οι Σμυρνιοί θα δεχόντουσαν με τον ίδιο ενθουσιασμό τους αξιωματικούς της φρουράς του Ναυπλίου που είχε επαναστατήσει εναντίον του Όθωνα.

            Επισκέφτηκε την Ευαγγελική σχολή που τον υποδέχθηκε ο διευθυντής Αβραάμ Ομηρόλης από την Καισαρεία, όπου τον προσφώνησε “εν επισήμω ρωμαϊκή στολή”.

            Ο Όθων έκανε περιπάτους στο Χατζηλάρ, στο Μπουνάρμπασι, στον Μπουρνόβα δόθηκε χορός προς τιμή του από την οικογένεια Ουίτελ καθώς και χορός της λέσχης των Ρωμιών εμπόρων(η μετέπειτα Ελληνική λέσχη).

            Στις 28 Μαΐου 1833 έφτασε το  «Φραγκίσκος Α» και στις 5 Ιουνίου τα δύο αδέλφια μπάρκαραν μαζί με τους τουρίστες για Σύρα.

Ο  Όθωνας προφανώς όταν επισκέφτηκε την Σμύρνη φορούσε ευρωπαϊκή ενδυμασία και όχι ελληνική.

'Ο Βασιλεύς 'Οθων εν Σμύρνη

          «Τη 15/27 Μαΐου 1833 έφθασεν εις τήν Σμύρνην τό ατμόπλοιον Φραγκίσκος Α' έχων έπιβάτας πολλούς επισήμους μεταξύ τών οποίων και την Α. Β. Υ. τον Διάδοχον τοϋ Βαυαρικού Θρόνου πρίγκιπα Μαξιμιλιανόν.

Η Α. Β. Υ. αφού έθεώρησε διάφορα μέρη και καταστήματα της πόλεως ταύτης, είς τάς 20 του αυτού μηνός τό Σάββατον εδέχθη και τελετήν χαρμόσυνον και πολλά λαμπράν είς τήν Έλληνικήν λέσχην (Καζίνο) την οποίαν έπρόσφερον εις αυτήν οι έμποροι Ελληνες, τήν δέ 23 άνεχώρησε δια Κωνσταντινούπολιν.

»Εις τάς δε Ιουνίου Έφθασε είς τον λιμένα μας ή Αγγλική φρεγάτα Μαδαγασκάρ φέρουσα χαράν και άγαλλίασιν εις όλους τους κατοίκους, διότι ήλθε επί αυτής ό Μεγαλειότατος Βασιλεύς τής "Ελλάδος "Οθων ό Α'. Την δε ακόλουθον ημέραν ολον το παραθαλάσσιον ητο πλήρες από Θεατάς οι όποιοι έπεθύμουν να ίδωσι την Μεγαλειότητα του οτε απέβαινε, ώστε η Α. Μ. ήναγκάσθη νά άποβη είς μεμονωμένην τινά σκάλαν και επεριδιάβαζε καθ εκάστην εις την πόλιν και τα διάφορα μέρη αυτής.
 
»Την 7ην εδέχθη μιαν έπιτροπήν εκ μέρους των Ελλήνων έμπορων και τοις Έδειξε μεγάλην φιλοφροσύνην και ομολόγησε τα προς τους Έλληνας αγαθά του φρονήματα και ακολούθως καθ' έκάστην έξήρχετο και περιήρχετο την πόλιν και τα πέριξ χωρία. Την 9ην επήγε εις Βουτζά, την 11ην εις Βουρνόβα, όπου ετίμησε με την βασιλικήν παρουσίαν και την οικίαν "Αγγλου τινός εμπόρου και χορόν τελούμενον εις αυτήν.
Τάς 13/ 25 του παρόντος πάλιν έφθασε εις τον λιμένα μας το άτμόπλοιον Φραγκίσκος Α' και αράξε τας 8 ώρας το πρωί περικυκλούμενον από μέγαν αριθμόν βαρκών με επιβάτας προθύμους να προϋπαντήσωσι η να ίδωσι την Α. Β. Υ. τον πρίγκιπα Μαξιμιλιανόν επιστρέφοντα από Κωνσταντινούπολιν.

Μόλις δ άραξε το άτμόπλευστον και η Α..Μ. "Οθων Α' Βασιλεύς τής Ελλάδος εβγήκε από την Άγγλικήν φρεγάτα Μαδαγασκάρ και έφθασεν εις αυτό οπού ή υψηλότης του ό αδελφός τής Α. Μ. προϋπάντησε και την υπεδέχθη φιλοφρονέστατα εις την είσοδον του καταστρώματος. Και ολίγας στιγμάς ύστερον επέστρεψαν όμού και ήλθεν εις την Μαδαγασκάρ.

Περί δε τας 11 ώρας απέβησαν εις το οίκημα του τής Αγγλίας Προξένου. Κατά δε τας 12 ώρας ακριβώς επένευσε ή Α. Μ. και ή Α. Β. Υ. έχοντες και τους αξιωματικούς των να επισκεφθώσι και την Έλληνικήν 'Εκκλησίαν τής Άγ. Φωτεινής.

Άμα δ' έμβήκεν εις την αΰλήν τής Εκκλησίας τον υπεδέχθησαν 12 ιερείς ενδεδυ-μένοι χρυσοϋφάντους Ιερατικός στολάς και επεσυνώδευσαν την Α. Μ. και την Α. Β. Υ. μετά ψαλμών και υμνητών προπορευόμενων πολλών τετραφώτων λαμπάδων και τού Τιμίου Σταυρού έως την θύραν του Καθολικού, εκεί ότε τον προϋπάντησεν ό άρχιερεύς Σμύρνης Σεραφείμ ενδεδυμένος την ίερατιχήν στολήν και κρατών το ίερον Ευαγγέλιον.
Εις όλα δεικνύουσα μεγίστην εΰμένειαν ή Α. Μ. κατεδέχθη να την συνοδεύσει ό άρχιερεύς έως εις τον ομφαλόν τής Εκκλησίας και να προσφέρει τον θρόνον όπου και άνέβη διά μεγίστην όλων άγαλλίασιν καθώς και ή Α. Β. Υ. εις τον σύνθρονον και έγινε υπέρ τής Α. Μ. και πολυχρονισμός.

Ακολούθως δ' εξήρχοντο συνοδευόμενοι από τον Αρχιερέα.

Άπειρον δέ πλήθος το όποιον μόλις έκρατούσε την χαράν και τον ένθουσιασμόν έως τότε, και εξεφράζοντο οι περισσότεροι με δάκρυα, ευθύς ότε τους είδον εις την θύραν του ναού έκραξαν και αντήχησαν πανταχόθεν κραυγαί άγαλλιάσεως «ζήτωσαν», «ζήτω ό Βασιλεύς» το όποιον και έπανέλαβον ότε ή Α. Μεγαλειότης αναβάσα την κλίμακα τής Μητροπόλεως έμπροσθεν τής Θύρας έστρεφε προς τον λαόν και έρριψε βλέμμα ευνοϊκόν με σημείον εκφραστικόν τής ευχαριστήσεως του.

Διέτριψαν δε εις το Συνοδικόν τής Μητροπόλεως τέταρτον τής ώρας.
Και ο μεν Άρχιερεύς ηυχήθη τ ανήκοντα και παρέστησε τα των Ελλήνων περί τής Μεγαλειότητας του αισθήματα ότι πρώτος Βασιλεύς τής Ελλάδος μιμούμενος κατά πάντα τον άκρως φιλέλληνα και καθ όλα περικλεέστατον Βασιλέα Μεγαλειότατον αυτού πατέρα, θέλει γίνει αναγεννητής τής Ελλάδος, και θέλει καταστήσει τους «Ελληνας "Εθνος λαμπρόν και το κατάταξη εις την σειράν των μεγάλων τής Ευρώπης Κρατών».

Η δέ Α. Μ. άπεκρίθη ευμενέστατα
'Από τάς παλαιάς και νέας Ιστορίας μανθάνω εις ποιαν κλασσικήν γήν βασίλευω εις γήν βαμμένην από αίματα ευκλεών ηρώων.

»Οι "Έλληνες είναι άξιοι τής ελευθερίας την οποίαν τόσον ακριβώς ήγόρασαν μέ το αίμα των Μόνον μου έργον το να αγωνίζομαι να διατήρησω και να είσάξω εις την των ήρωων ένδοξον πατρίδα την αληθή εύδαιμονίαν διά την οποίαν μόνον ή θεία πρόνοια μ' έψήφισε και αυτοί με εδέχθησαν βασιλέα των».

Ή δε Α. Β. Υ. ότε ό Αρχιερεύς παρακαλεί να ψυλάττη άπαραμείωτον την προς τους Έλληνας άγάπην άπεκρίθη:

»Εγώ τους Έλληνας τους αγαπώ και θέλω τους αγαπάν και θέλω συνεργεΐν εις τας προόδους τον καθώς εξ αρχής έως τώρα».
Ταύτα δ' όλα μεθερμηνεύων από το Γερμανικόν ό της Α.Μ. υπασπιστής Δημήτριος Βότσαρης.

Τότε δε ή Α. Μ. ηυδόκησε να έπισκεφθη και τήν Έλληνικήν Σχολήν τήν Ευαγγελικήν λεγομένην και Ελληνιστί ερώτησε τον Αρχιερέα περί τής Σχολής, περί τού αριθμού των διδασκάλων και του πλήθους των μαθητών.

Αφού δε κατεδέχθη ευμενώς να δεχθεί γλυκίσματα τινά και να πίη Θάσσου ρόφημα προσφερόμενον ιδιοχείρως υπό τού Αρχιερέως εκίνησε να υπάγη εις την σχολήν όπου το εν τη Εκκλησία πλήθος άνυπομόνως τον έμπρόσμενε εξ άπλού συμπερασμού ότι έμελλε να τιμηθούν με την Βασιλικήν προστασίαν.

Έχουσα λοιπόν πάλιν τον αρχιερέα προπορευόμενων δώδεκα Ιερέων εισήλθον εις την σχολήν και ανέβη την μεγάλην στοάν και αμέσως οι μαθηταί έψαλλον ύμνον διά στίχων τον οποίον τυπωμένον εις λευκόν μεταξωτών προσέφερεν ανήλικος τις μαθητής εις την Α. Μ. και τον εδέχθη ευμενέστατα αμέσως δι' όλου όμου τής Ελληνικής Σχολής, οι μαθηταί από 5 οικήματα έκραξαν τρεις φοράς το «ζήτω ό Βασιλεύς», το επανέλαβε δε ό παρευρισκόμενος λαός. Μετά δε τούτο ή Α. Μ. έκαμε ερωτήσεις εις τον τής Σχολής διδάσκαλον περί τού αριθμού των μαθητών, περί του είδους των μαθημάτων, περί του ζήλου των μαθητών του, και ότι ακούει καλάς προόδους, επί τέλους είπε: «Επιθυμώ να βλέπω σχολεία πολλά εις την Ελλάδα και εν τέλει και τους Έλληνας εντός ολίγου σοφόν Έθνος», ύστερον δε ηθέλησε να μάθωσι δια του προστάτη τής Σχολής το Προξένου τής Αγγλίας κυρίου Ρ. Γ. Βράντ αν έπινεύη να είδη και το εν τη Σχολή ελληνοδιδακτικόν, αμέσως δε το έστερξε και ότε ανέβη εις αυτό το όποιον έκοσμείτο από την Σεπτήν είκόνα της Α. Μ. αμέσως οι άλληλοδιδασκόμενοι μαθηταί μετά σημείου ασπασμού έψαλλον δεύτερον ύμνον, δια στίχων, και εις το τέλος έκραξαν τρις ζήτω ό Άναξ.

Αφού δε ηρώτησε και περί του έλληνοδιδακτικοϋ Σχολείου, περί μαθητών και διδασκάλων, και όν τα δυο σχολεία είναι υπό την αυτήν διεύθυνση, μόλις εφάνη εξελθών από την θύραν της Σχολής ό εις αυτήν λαός έκραξε πάλιν το ζήτω.

Όταν δ' εξήλθεν άπό τό Σχολείον προεπορεύετο πολλότατον πλήθος λαού και ακολουθεί δε περισσότερος και αφού έφθασαν εις την πύλην ήτις φέρει εις το οίκημα τού άρχιερέως και την Σχολήν ή Α. Μεγαλειότης και ή Α. Β. Υ. έκαμαν φιλοφρενεστάτην πρόσρησιν εις τον αρχιερέα, συγχρόνως έκαμε νεύμα ασπασμού προς τον λαόν και έπήγεν εις τό Παλάτιον τον τής Αγγλίας Προξένου.

Την δε επαύριον τής 14/26 απέβη πάλιν ή Α. Μ. συνοδευομένη από την Α. Β. Υ. περί τας 11 π. μ. Και αφού περιήλθον δια τελευταίαν φοράν την πόλιν επί 3 ώρας έπαρουσιάσθη ό κ, Βράντ μετά τού διδασκάλου και τού επιτρόπου τής Σχολής να προσφέρωσι εύσεβάστως ευγνωμοσύνην ότι έπηνευσε τόσον μεγαλοψυχως να τίμηση την Σχολήν τον με την σεβαστήν του παρουσίαν.

Δεχθείς δ' αυτούς εΰνοϊκώτατα ηρώτησε ένα έκαστον περί διαφόρων πραγμάτων και περί τού εμπορίου κ.τ.λ. Εξέφρασε την ευχαρίστησίν του διά τον ζήλον και τον ενθουσιασμόν τού λαοΰ, διά την θέσιν και κάλλος τής πόλεως ήκουσε μετ ευχαριστήσεως περί τού Νοσοκομείου και περί τού εν αυτή σχολείου των κορασίδων και ότι αν δεν άναχωρησωσι σήμερον ήθελον έπισκεφθώσι και εκείνο.

Προσέτι κατά πλάτος ήρώτησε τον διδάσκαλον (αφού τον έγκαρδίωσε ότι ηύχαριστήθη χθες από την Σχολήν του) από πότε έκτίσθη ή Σχολή και πώς. Ότε δε ήκουσε προ εκατόν χρόνων ακριβώς δι' ιδίων άναλωμάτων Χίου τινός Στάρη Παντελή υπό προστασίαν Άγγλικήν η όποια και την διέσωσε έως τώρα και την διατηρεί υπό την προστασίαν τού έκλαμπροτάτου Προξένου κ. Βράντ πρώτον έδειξεν εύγνωμοσύνην εις τον κύριον Πρόξενον ρητώς.

Ακολούθως δε τον παρεκίνησε να την προστατεύη πάντοτε και θέλει προξενεί μεγάλην ευχαρίστησιν εις την Α. Μ. και δεύτερον πάλιν ρητώς εσύστησε την Σχολήν εις τον Κύριον Πρόξενον και εξεφράσθη την τελευταίαν ευγνωμοσύνην.

Αφού δε τα ίδια επανέλαβεν η Α. Β. Υ. κατέβησαν αμέσως εις το παραθαλάσσιον όπου επρόσμενε η βάρκα και εμβάντες εις αυτήν επήγαν εις την φρεγάταν η οποία αφού έμεινε ακόμη δύο ώρας περίπου μετά τας 5 απέπλευσε δια την Σύρον φέρουσα τους δύο σεβαστούς αδελφούς. Και ενόσω έφαίνετο εις τον ευρύ λιμένα της Σμύρνης ακόμη οι οφθαλμοί των Ελλήνων δακρύοντες οι περισσότεροι ήσαν αναπόσπαστοι από αυτήν και εσυνωδευσαν με τας ευχάς των τον όντως άπροσδοκητως τιμήσαντα την Σμύρνην και χαροποιήσαντα όλους, μάλιστα δε τους Έλληνας άπαξάπαντας μυριοπόθητον Βασιλέα τον πρώτον Άνακτα της Ελλάδος Όθωνα Α'. Και ούτω διελύθη το δεκαήμερον όνειρον τής απροσδόκητου και άπαραδειγματίστου ταύτης ευτυχίας εις την Σμύρνην» .

 Η Σμύρνη προ του 1922

Ό υμνος πού έψαλλον οι μαθηταί εις την Εύυγελικήν Σχολήν όταν την επεσχέφθη ο Βασιλεύς "Οθων.
»Μάς ελαμψεν δόξης επληρώθη ή ελπις
Χαίρε πόλις του Θησέως και Ομήρου η Πατρίς
Ο πρώτος της Ελλάδος άναξ σ' επισκέπτεται κλεινώς
Και τής φήμης σου λαμπρύνει και ευφραίνει ευμενώς.
Ό νέος Άχιλλεύς και δεύτερος Θησεύς
Χαίρε λοιπόν ενθύμως ψάλλε
Ζήτω ό Βασιλεύς.»

Εις την άλληλοδιδακτικήν Σχολήν.
»Πρώτος Βασιλεύς Ελλάδος επιβλέπει εις υμάς
Εις τοιαύτην ευτυχίαν ας προσφέρωμεν τιμάς
Και συστήσωμεν χορείαν σήμερον νεανικήν
Και ας υμνήσωμεν συμφώνως δόξαν την Βασιλικήν .
Ζήτω ό *Άναξ».

Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ

Οι Τούρκοι όσο ήταν ο Όθων στην Σμύρνη παρίσταναν πως τάχατες δεν ήξεραν τίποτα. Όταν όμως έφυγε και ο Βαλής έγραψε στο Ντιβάνι τα όσα γίνηκαν, ο Βεζίρης σκέφτηκε ότι κάποιος πρέπει να πληρώσει για το απερίσκεπτο παρατράγουδο Άγγλων και Όθωνα. Ζήτησε λοιπόν η Μεγάλη Πόρτα από τον Πατριάρχη να τιμωρήσει τον Μητροπολίτη Σμύρνης για τους  «κραυγαλέους πολυετισμούς» και αυτός υπάκουσε στην προσταγή έτσι ο Σεραφείμ Μητροπολίτης Σμύρνης έχασε το δεσποτικό του θρόνο.

Πηγή: ΠΟΙΜΕΝΙΚΟΣ ΑΥΛΟΣ  pluton22.blogspot.com

Διαβάστε ακόμα:

Η επίσκεψη του Βασιλέως Όθωνος στην Σμύρνη

Ένα ελάχιστα γνωστό περιστατικό της βασιλείας του Όθωνος, συνιστά το ταξίδι του στην σκλαβωμένη Σμύρνη, λίγους μόλις μήνες μετά από την άφιξή του στην Ελλάδα, την 15η / 27η Μαΐου 1833. Απώτερος σκοπός του ήταν «να πείση τον εν Ιωνία Έλληνισμόν ότι τον θεωρεί αναπόσπαστον τμήμα του Ελληνικού Βασιλείου, ότι τον σκέπτεται και ότι τον απασχολεί η τύχη του».

emprosnews.wordpress.com

Βασιλιάς Όθων: Ο άνθρωπος που ήθελε να γίνει αυτοκράτωρ!
Τα σχέδια του μόλις έμαθε ότι πέθανε ο σουλτάνος Μαχμούτ ο Β΄ και η μετάβαση του στην Κ/Πολη που δεν έγινε ποτέ!

palmografos.com

Τρίτη 1 Ιουνίου 2021

Επιλεγμένα Γεγονότα Ιουνίου

Επιλεγμένα Γεγονότα Ιουνίου

2 Ιουνίου:

455 - Βάνδαλοι μπαίνουν στη Ρώμη και την λεηλατούν για δυο εβδομάδες

3 Ιουνίου:

Πρώτη σελίδα του βενιζελικού Έθνους, 31-5-1915

1915 - Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των βουλευτικών εκλογών της 31ης Μαΐου, ο λαός υπερψήφισε με μεγάλη πλειοψηφία το Κόμμα των Φιλελευθέρων και ενέκρινε την πολιτική του Ελευθέριου Βενιζέλου.

4 Ιουνίου:

1878 - Η Οθωμανική Αυτοκρατορία και το Ηνωμένο Βασίλειο υπογράφουν συνθήκη για την παραχώρηση της Κύπρου στη δεύτερη.

5 Ιουνίου:

1752 - Ο Βενιαμίν Φραγκλίνος, με το πείραμά του με το χαρταετό και το κλειδί, αποδεικνύει, ότι η αστραπή είναι ηλεκτρισμός.

6 Ιουνίου:

Η επιχείρηση ξεκίνησε στις 6 Ιουνίου του 1944 με την Απόβαση στη Νορμανδία (D-Day) με ρίψη αλεξιπτωτιστών και απόβαση περίπου 160.000 στρατιωτών από τη θάλασσα, μόνο αυτή τη μέρα.

1944 - Β' Παγκόσμιος Πόλεμος: Η Απόβαση της Νορμανδίας, η μεγαλύτερη αμφίβια επίθεση της ιστορίας, ξεκινά με απόβαση συμμαχικών δυνάμεων σε παραλίες της Νορμανδίας.

10 Ιουνίου:

323 π.Χ. - Πεθαίνει ο Αλέξανδρος ο Μέγας, ο βασιλιάς των Μακεδόνων και κατακτητής της Περσικής Αυτοκρατορίας.

11 Ιουνίου:

1980 - Η Ελληνική εθνική ομάδα ποδοσφαίρου παίρνει για πρώτη φορά στην ιστορία της μέρος στους τελικούς του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος, που διεξάγονται στην Ιταλία.

15 Ιουνίου:

1389 - Οι Τούρκοι και οι Σέρβοι πολεμούν στην μάχη του Κοσσυφοπέδιου.

16 Ιουνίου:

1963 - Η Βαλεντίνα Τερέσκοβα έγινε η πρώτη γυναίκα στο διάστημα.

18 Ιουνίου:

Battle of Waterloo 1815 - William Sadler: oil on canvas in its original plaster frame

1815 - Η Μάχη του Βατερλό. Οι ενωμένες δυνάμεις Βρετανών και Πρώσων, υπό τους στρατηγούς Ουέλλινγκτον και Μπλίχερ αντίστοιχα, συντρίβουν τις γαλλικές δυνάμεις, των οποίων ηγούνταν ο αυτοκράτορας Ναπολέων Α΄ Βοναπάρτης.

19 Ιουνίου:

1913 - Κηρύχθηκε ο Β' Βαλκανικός Πόλεμος.

2000 - Η Ελλάδα υπογράφει την ένταξη της στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση.

21 Ιουνίου:

356 π.Χ. - Γεννιέται ο Μακεδόνας βασιλιάς και μέγας στρατηλάτης, Αλέξανδρος.

22 Ιουνίου:

1941 - Ξεκινάει η "Επιχείρηση Μπαρμπαρόσα", η γερμανική επίθεση στην ΕΣΣΔ.

23 Ιουνίου:

1996 - Απεβίωσε ο Ανδρέας Παπανδρέου, πρώην πρωθυπουργός και ιδρυτής του ΠΑΣΟΚ.

25 Ιουνίου:

1991 - Η Γιουγκοσλαβία διασπάται. Σλοβενία και Κροατία κηρύσσουν την ανεξαρτησία τους.

26 Ιουνίου:

1867 - Πεθαίνει ο Όθων, ο πρώτος Βασιλιάς των Ελλήνων.

28 Ιουνίου:

The first page of the edition of the Domenica del Corriere, an Italian paper, with a drawing of Achille Beltrame depicting Gavrilo Princip killing Archduke Francis Ferdinand of Austria in Sarajevo.

1914 - Εκδηλώνεται η αφορμή του Α' Παγκοσμίου Πολέμου: ο αρχιδούκας της Σερβίας, Φραγκίσκος Φερδινάρδος και η σύζυγός του, Σοφία, δολοφονούνται στο Σεράγεβο.

1919 - Πέντε χρόνια μετά την έναρξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου υπογράφεται στο Παρίσι η Συνθήκη των Βερσαλλιών, με την οποία πέφτει η αυλαία του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Μεγάλη χαμένη η Γερμανία.

1946 - Τα Δωδεκάνησα αποδίδονται στην Ελλάδα.

29 Ιουνίου:

1979 - Η Ελληνική Βουλή επικυρώνει πανηγυρικά την ένταξη της χώρας στην ΕΟΚ.

30 Ιουνίου:

1997 - Η Κίνα αποκτά και πάλι την κυριαρχία του Χονγκ Κονγκ μετά από 156 χρόνια Βρετανικής αποικιακής κυριαρχίας.

Πηγήel.wikipedia.org

Διαβάστε επιπλέον στις πηγές:

3. Σαν σήμερα: Οι εκλογές του 1915     sarantakos.wordpress.com

5. Βενιαμίν Φραγκλίνος: Ο σπουδαίος διαφωτιστής που πετούσε... χαρταετό  tvxs.gr/news

6. Απόβαση στη Νορμανδία  el.wikipedia.org

Η Κορβέτα “ΤΟΜΠΑΖΗΣ ΙΙ (F-89)”, τύπου “FLOWER” κατασκευασμένη στη Βόρεια Ιρλανδία.

Απόβαση στη Νορμανδία: Το ένδοξο Ελληνικό Ναυτικό ήταν εκεί!  ekriti.gr

Ο Θρύλος του Πολεμικού Ναυτικού Ναύαρχος εα Θεόδωρος Λυμπεράκης  incorrect.gr

Β' Π.Π.: D-DAY Η απόβαση στη Νορμανδία - 6 Ιούνη 1944

Monsieur le Chirurgien  youtube.com

Ιστορικό ντοκιμαντέρ για τη συμμαχική (αγγλο-αμερικανική κατά βάση) απόβαση στη Νορμανδία και τη συνακόλουθη συντριβή των ναζιστικών στρατευμάτων στην ως τότε κατεχόμενη Γαλλία. Το δεύτερο μεγάλο πλήγμα της ναζιστικής Γερμανίας του Χίτλερ, ύστερα από τις απώλειές της στο ανατολικό μέτωπο από τους Σοβιετικούς.

10. Τα σενάρια για τον θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου...     mixanitouxronou.gr

11. Η Ελλάδα στα τελικά του Euro 1980  sansimera.gr

Euro 1980: Πρώτο ελληνικό «παρών», δεύτερος γερμανικός θρίαμβος   agones.gr

Εθνική Ελλάδος : 40 χρόνια από τον πρώτο της αγώνα σε Euro  tanea.gr

1980 (June 11) Holland 1-Greece 0 (European Championship)     youtube.com

ΕΛΛΑΔΑ (Αλκέτας Παναγούλιας): Πάνω αριστερά: Γιάννης Κυράστας, Βασίλης Κωνσταντίνου, Ντίνος Κούης, Γιώργος Κωστίκος, Άνθιμος Καψής, Γιώργος Φοιρός. Κάτω αριστερά: Κώστας Ιωσηφίδης, Σπύρος Λιβαθηνός, Θωμάς Μαύρος, Χρήστος Τερζανίδης, Χρήστος Αρδίζογλου. Η ομάδα μας, πριν το πρώτο ματς του τουρνουά, κόντρα στην ΟΛΛΑΝΔΙΑ. Αποτέλεσμα 0-1 με πέναλτι, που ακόμη και σήμερα μας «πληγώνει».

18. Μάχη του Βατερλώ  stratistoria.wordpress.com

23. Σαν σήμερα πριν από 23 χρόνια πέθανε ο Ανδρέας Παπανδρέου  tovima.gr

25. Γιουγκοσλαβία και YUGO-Nοσταλγία     zenithmag.wordpress.com

75 χρόνια από τη γέννηση της Γιουγκοσλαβίας  tvxs.gr/news

28 Δολοφονία του Αρχιδούκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου της Αυστρίας   el.wikipedia.org   it.wikipedia.org

28 Ιουνίου 1914: Το χρονικό μιας δολοφονίας που άλλαξε την Ευρώπη   in.gr

«Μας σκότωσαν τον Φερδινάνδο» Εκατό χρόνια από την κήρυξη του Μεγάλου Πολέμου   thebest.gr

29. Η προσχώρηση της Ελλάδας στην ΕΟΚ   gr.euronews.com   youtu.be

H πορεία της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση  mfa.gr