Κυριακή 31 Δεκεμβρίου 2023

Πώς θα ζούσαμε σήμερα χωρίς το ευρώ

Κοινό νόμισμα είκοσι χρόνια μετά:
Πώς θα ζούσαμε σήμερα χωρίς το ευρώ

 

Και πώς γλιτώσαμε την έξοδο από την Ευρωζώνη το 2015 - Οι μεγάλοι σταθμοί της Ελλάδας στην πορεία της Ε.Ε. - Οι απαιτήσεις των Γερμανών δεν ξεκίνησαν με τα μνημόνια

 

Την Πρωτοχρονιά του 2002 11 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την Ελλάδα 12η, επεδείκνυαν το νέο, κοινό τους νόμισμα: η έλευση του ευρώ σηματοδοτούσε τη δημιουργία της πιο ισχυρής νομισματικής ένωσης στον πλανήτη, με γίγαντες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία να χρησιμοποιούν το ίδιο νόμισμα με την Ελλάδα, η οποία μόλις 13 χρόνια νωρίτερα πάλευε να αποφύγει τη χρεοκοπία και έδινε μάχη για να πληρώσει τους δημοσίους υπαλλήλους.


Είκοσι χρόνια μετά, ελάχιστοι θυμούνται τη δραχμή: μπορεί η έλευση του ευρώ να συνδυάστηκε στη χώρα μας με αύξηση των τιμών μέσω εκείνης της «στρογγυλοποίησης» που οδήγησε το μπουκάλι μισού λίτρου νερό από τις 50 δραχμές στο 0,50 ευρώ, δηλαδή 170,37 δραχμές εν μία νυκτί, ενώ οι μισθοί απλώς διαιρέθηκαν διά 340,75, αλλά οι Έλληνες απόλαυσαν για μία δεκαετία επιτόκια κοντά στο μηδέν, ενώ δέκα χρόνια πριν από την ένταξη στην Ευρωζώνη τα στεγαστικά δάνεια είχαν επιτόκιο πάνω από 30%.

Με την ισχύ μιας γιγάντιας εσωτερικής αγοράς εξαφανίστηκαν οι πληθωριστικές πιέσεις από την Ελλάδα και τις άλλες «φτωχές» χώρες της Ευρωζώνης. Η χρηματοδότηση έγινε φθηνή και χωρίς όρια τόσο στην ιδιωτική όσο και στη δημόσια οικονομία, ενώ το ελληνικό αξιόχρεο ήταν στην ίδια βαθμίδα με το γερμανικό - ώσπου ήρθαν τα μνημόνια και όλα κατέρρευσαν.

O Kώστας Σημίτης με τον τότε διοικητή της Τραπέζης της Ελλάδος Λουκά Παπαδήμο φωτογραφίζονται χαμογελαστοί με τα πρώτα ευρώ στα χέρια

Από το 2000 ως το 2010 τα επιτόκια μειώθηκαν τόσο πολύ που δικαιολογούσαν διαφημιστικά σποτ του τύπου «με το νοίκι, παίρνεις σπίτι» - τουλάχιστον ως τη στιγμή που δημιουργήθηκε η «φούσκα» των ακινήτων, η οποία έσκασε επίσης με την κρίση και την έλευση των μνημονίων.

Για τους περισσότερους, ωστόσο, η αξία της ένταξης στο ευρώ αποκαλύφθηκε πάνω στην κρίση του 2009: έχοντας χάσει το «όπλο» της υποτίμησης, η χώρα άντεξε και παρέμεινε στην Ευρωζώνη, παρά τις γερμανικές πιέσεις για αποχώρηση, αποφεύγοντας την απόλυτη «βαλκανοποίηση» που θα σήμαινε υποτίμηση υπό την εποπτεία του ΔΝΤ, η οποία θα μπορούσε να φτάσει ακόμα και το 80%, σε περίπτωση που είχε επιστρέψει στο εθνικό νόμισμα. Και φυσικά μια τέτοια εξέλιξη θα είχε ως αποτέλεσμα την εκτόξευση του χρέους, αφού η Ελλάδα δεν θα δανειζόταν σε δραχμές αλλά σε συνάλλαγμα.


Η παρ’ ολίγον έξοδος του 2015

Ο «ξαφνικός θάνατος» της ελληνικής Οικονομίας παραλίγο θα είχε επέλθει το καλοκαίρι του 2015, όταν σε μία κίνηση- παρωδία, ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας προκήρυξε δημοψήφισμα ζητώντας από τους πολίτες ένα «ναι» ή ένα «όχι» για τις προτάσεις των δανειστών της χώρας. Μάλιστα στο ψηφοδέλτιο ένα μεγάλο κομμάτι των προτάσεων ήταν γραμμένο... στα αγγλικά.

Οι ηγέτες της Ευρωζώνης είχαν από την πρώτη στιγμή προειδοποιήσει ότι θα εκλάμβαναν το «όχι» των πολιτών - που έφτασε στην κάλπη στο 62,5% - ως «όχι στο ευρώ». Για να μετατρέψει το «όχι» σε «ναι» , ο Τσίπρας υποχρεώθηκε να «εκπαραθυρώσει» τον Γιάνη Βαρουφάκη από τη θέση του υπουργού των Οικονομικών και να ψηφίσει , παραμονή του Δεκαπενταύγουστου, το δικό του, τρίτο Μνημόνιο.

 

Το παράδοξο της όλης υπόθεσης ήταν ότι με το δημοψήφισμα, η ελληνική κυβέρνηση ουσιαστικά πήγε από άλλο δρόμο στην «πρόταση Σόιμπλε», ο οποίος στο μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής κρίσης ζητούσε την έξωση της χώρας μας από την Ευρωζώνη...

Σήμερα, 342 εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες πληρώνουν και πληρώνονται με ευρώ. Το κοινό ευρωπαϊκό νόμισμα είναι το επίσημο μέσο συναλλαγών σε 19 χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μετά το δολάριο είναι, μάλιστα, το ισχυρότερο νόμισμα στον πλανήτη.

 

Ψηφοφόροι του «όχι» πανηγυρίζουν μετά από τη συγκέντρωση με ομιλητή τον Αλέξη Τσίπρα, εν όψει του δημοψηφίσματος του 2015. Το 62,5% του «όχι» έγινε «ναι», με την εκδίωξη του Γ. Βαρουφάκη από το υπουργείο Οικονομικών και την ψήφιση του 3ου Μνημονίου

Όταν ξεκινούσε η συζήτηση για το ενιαίο νόμισμα της Ευρώπης, οι πλέον σκεπτικιστές ήταν οι Γερμανοί - λογικό, από τη στιγμή που είχαν ένα από τα ισχυρότερα νομίσματα στον πλανήτη, το γερμανικό μάρκο. Μάλιστα, η Bundesbank, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα της Γερμανίας, δίνει ακόμα τη δυνατότητα της ανταλλαγής μάρκων με ευρώ - μια και υπολογίζει ότι ακόμα και 20 χρόνια από την εισαγωγή του ευρώ υπάρχουν στα χέρια ιδιωτών και επιχειρήσεων μάρκα αξίας έως και 6 δισ. ευρώ. Η ισοτιμία καθορίστηκε το 1999 και θα παραμείνει εσαεί 1,95 μάρκα προς ένα ευρώ.

Χοντρικά, δύο μάρκα, ένα ευρώ για τους Γερμανούς. Για την Ελλάδα τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά: η χώρα μας ήταν η τελευταία χώρα που μπήκε στον «προθάλαμο του ευρώ», τον Μηχανισμό Συναλλαγματικών Ισοτιμιών (ΜΣΙ), κάνοντας τεράστια δημοσιονομικά βήματα. Και φυσικά, όπως συνέβη σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις όπου η χώρα μας εντάχθηκε σε ευρύτερους νομισματικούς μηχανισμούς, το ζητούμενο από την πρώτη στιγμή ήταν το ποσοστό της υποτίμησης της δραχμής.

Η τελευταία υποτίμηση

Για την εξασφάλιση της σταθερής ισοτιμίας δραχμής - δολαρίου, από το 1953 ως το 1971, είχε χρειαστεί μια υποτίμηση της δραχμής κατά 50%. Το 1998 τα πράγματα ήταν πολύ λιγότερο δραματικά -μια και η ελληνική οικονομία είχε κάνει πολύ μεγάλα βήματα σύγκλισης με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους- αλλά εξίσου δύσκολα, αφού η εικόνα του «μαύρου πρόβατου» του 1989-1990 ήταν ακόμα πολύ πρόσφατη.

Από τον Οκτώβριο του 1997 είχε ξεκινήσει μια περίοδος ισχυρών πιέσεων για τη δραχμή: από τη μία πλευρά υπήρχαν τα απόνερα μιας μεγάλης οικονομικής κρίσης στη Νοτιοανατολική Ασία και από την άλλη οι αγορές προεξοφλούσαν την υποτίμηση της δραχμής, εν όψει της εισαγωγής της στους μηχανισμούς του ενιαίου νομίσματος.


Η Τράπεζα της Ελλάδος υπερασπίστηκε τότε την ισοτιμία, με υψηλά επιτόκια και εκτεταμένες παρεμβάσεις στην αγορά συναλλάγματος. Ωστόσο, οι πιέσεις συνεχίζονταν, κι έτσι αποφασίστηκε τον Ιανουάριο του 1998 να επισπευστεί το αίτημα ένταξης.

Οι άνθρωποι που χειρίστηκαν τότε την υπόθεση ήταν ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Λουκάς Παπαδήμος, οι δύο υποδιοικητές Παναγιώτης Θωμόπουλος και Νίκος Γκαργκάνας, ο υπουργός Οικονομίας Γιάννος Παπαντωνίου, ο πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων Γιάννης Στουρνάρας και οι σύμβουλοι του πρωθυπουργού Νίκος Θέμελης και Τάσος Γιαννίτσης.


Ήταν ένα δίμηνο εντατικών μυστικών επαφών, τόσο διμερών όσο και στο πλαίσιο της Νομισματικής Επιτροπής, προπομπού του Euro Working Group, και του διοικητικού συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ιδρύματος που θα μετεξελισσόταν με την έλευση του ευρώ σε Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.


Οι γερμανικές απαιτήσεις

Οι «κακοί» της υπόθεσης ήταν -και τότε- οι Γερμανοί, που πίεζαν για υποτίμηση της δραχμής κατά 20% ή και περισσότερο. Χρειάστηκε να γίνουν αρκετές συναντήσεις του Λουκά Παπαδήμου με τον Χανς Τιτμάγιερ, τότε διοικητή της Bundesbank για να μεταπειστεί η γερμανική πλευρά. Εξίσου σκληρές ήταν οι μάχες που έδωσε στη Νομισματική Επιτροπή ο Γιάννης Στουρνάρας με τον περιβόητο Γιούργκεν Σταρκ, τότε υφυπουργό Οικονομικών της Γερμανίας και μετέπειτα μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΚΤ.

Σκληρές ήταν οι μάχες που έδωσε στη Νομισματική Επιτροπή ο Γιάννης Στουρνάρας με τον περιβόητο Γιούργκεν Σταρκ, τότε υφυπουργό Οικονομικών της Γερμανίας

Είναι χαρακτηριστικό ότι εκείνη την εποχή, δέκα ολόκληρα χρόνια πριν από τα μνημόνια, ο Σταρκ καταλόγιζε στην κυβέρνηση Σημίτη ότι έκανε υπερβολικές προσλήψεις στο Δημόσιο! «Αν πω ναι σε αυτό, καλύτερα να μη γυρίσω στην Αθήνα». Ήταν Φεβρουάριος του 1999 όταν ο Γιάννος Παπαντωνίου, υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης Σημίτη, απαντούσε κάπως έτσι σε ένα τηλεφώνημα του Γιάννη Στουρνάρα, που ήταν πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων και διαπραγματευόταν με τον υφυπουργό Οικονομικών της Γερμανίας Γιούργκεν Σταρκ τους όρους της ένταξης της δραχμής στην Eυρωζώνη.


Ο Γιάννης Στουρνάρας του είχε μεταφέρει τη γερμανική απαίτηση για αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης προκειμένου να περιορίσουν την απαίτησή τους για μεγάλη υποτίμηση της δραχμής, ώστε να ενταχθεί στο κλαμπ του ευρώ. Μόλις τρεις μήνες πριν από τις ευρωεκλογές, όμως, η ελληνική κυβέρνηση δεν είχε πολιτικά τη δυνατότητα για μία τέτοια υποχώρηση.

Τελικά, οι Γερμανοί μεταπείστηκαν, η Ελλάδα μπήκε στο ευρώ - και τα όρια συνταξιοδότησης αυξήθηκαν μία δεκαετία αργότερα, εν μέσω των μνημονίων.

Με εκατέρωθεν υποχωρήσεις, συμφωνήθηκε η υποτίμηση της δραχμής κατά 12,3% και η εισαγωγή της στον ΜΣΙ, με ισοτιμία 357 δραχμές προς ένα ευρώ και εύρος διακύμανσης +/- 15%. Το ίδιο βράδυ, ο κ. Σημίτης ανακοίνωσε τα νέα σε τηλεοπτικό διάγγελμα.

Ωστόσο, δεν επρόκειτο να είναι αυτή η οριστική ισοτιμία της δραχμής με το ενιαίο ευρωπαϊκό νόμισμα: η πολιτική υψηλών επιτοκίων της Τραπέζης της Ελλάδος, σε συνδυασμό με την προσδοκία εισαγωγής στο ευρώ, οδήγησαν τον Ιανουάριο του 2000 σε ανατίμηση της δραχμής και στην τελική ισοτιμία των 340,75 δρχ. ανά ευρώ, που έμεινε στην Ιστορία.

Από τη ΛΝΕ στην ΟΝΕ

Η Οικονομική και Νομισματική Ένωση (ΟΝΕ) δεν ήταν μια πρωτόγνωρη ιδέα, ούτε για την Ευρώπη, ούτε για τη χώρα μας: τον Μάρτιο του 1910, ενώ η Θεσσαλία συνταρασσόταν από το κίνημα των κολίγων στο Κιλελέρ, υπό τον Μαρίνο Αντύπα, η Ελλάδα κατάφερνε κάτι πολύ σημαντικό, ύστερα από χρόνια αποτυχημένων προσπαθειών, πτωχεύσεων και ατυχών πολεμικών επιχειρήσεων απέναντι στην Τουρκία: έμπαινε και με τα δύο πόδια στη Λατινική Νομισματική Ένωση, που ήταν η πρώτη προσπάθεια σύνδεσης διαφορετικών ευρωπαϊκών νομισμάτων, μέσω της σταθερής ισοτιμίας τους με τον χρυσό και το ασήμι. Έτσι, λίγους μήνες μετά την Επανάσταση στο Γουδί, η χρυσή δραχμή βρέθηκε να έχει ισοτιμία 1:1 με το χρυσό γαλλικό φράγκο, που ήταν το «δολάριο» της εποχής.

Τον Οκτώβριο του 1910, λίγους μήνες αργότερα, ο Ελευθέριος Βενιζέλος εκλεγόταν για πρώτη φορά πρωθυπουργός για να προετοιμάσει τους Βαλκανικούς Πολέμους. Και τότε, όπως και πάντοτε, η διεξαγωγή ενός πολέμου σήμαινε κατ’ αρχάς τη σύναψη δανείων - και ο Βενιζέλος, όπως όλοι οι λογικοί άνθρωποι, γνώριζε ότι με ένα ισχυρό νόμισμα, έστω και μόνο για το διεθνές εμπόριο, θα μπορούσε να εξασφαλίσει πιο φθηνή δανειοδότηση. Το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, το 1914, οδήγησε στην κατάρρευση της Λατινικής Νομισματικής Ένωσης, παρότι η Ελλάδα απαρνήθηκε τελικά τον κανόνα της σταθερής ισοτιμίας το 1917.

Ωστόσο, χρειάστηκε να περάσουν 49 ολόκληρα χρόνια προτού η χώρα μπορέσει να επιστρέψει σε ένα ανάλογο καθεστώς: από το 1944, οι συμμαχικές χώρες που είχαν επικρατήσει στον πόλεμο κατά του ναζισμού, δηλαδή και η Ελλάδα, συμφώνησαν σε ένα σύστημα σταθερών συναλλαγματικών ισοτιμιών που έδινε την πρωτοκαθεδρία στο δολάριο: η συμφωνία πήρε το όνομα του χωριού όπου υπογράφηκε - το Μπρέτον Γουντς του Νιου Χάμσαϊρ στις ΗΠΑ: το αμερικανικό νόμισμα θα ήταν το μόνο άμεσα μετατρέψιμο σε χρυσό, με ισοτιμία 35 δολάρια ανά ουγγιά.

Όλοι οι υπόλοιποι απλώς έπρεπε να μπορούν να υποστηρίξουν μια σταθερή ισοτιμία των νομισμάτων τους με το δολάριο. Ακουγόταν πολύ καλό για να είναι αληθινό, ωστόσο κράτησε 18 χρόνια.
Με το που έμπαιναν στο σύστημα του Μπρέτον Γουντς, οι χώρες έχαναν βαθμούς ελευθερίας στην άσκηση της νομισματικής πολιτικής, μια και είχαν πλέον μόλις 10% δυνατότητα υποτίμησης του νομίσματός τους κι αυτή υπό τον έλεγχο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, που είχε δημιουργηθεί την ίδια μέρα, στο ίδιο μέρος, με στόχο τη μεταπολεμική ανασυγκρότηση του πλανήτη. Επομένως, τα προβλήματα θα άρχιζαν από τη στιγμή που θα υπήρχαν μείζονες συναλλαγματικές αναταράξεις.

Η «πυραμίδα» του Νίξον

Το δολάριο ήταν η «μπάνκα» του συστήματος - και όλοι είχαν την απόλυτη πεποίθηση ότι οι ΗΠΑ θα κάλυπταν αενάως τη δέσμευσή τους να ανταλλάσσουν δολάρια με χρυσό, στην ισοτιμία 1:35. Όπως συμβαίνει συνήθως στις αγορές, τα πάντα στηρίζονται στην πίστη ότι οι συμφωνίες τηρούνται και οι δεσμεύσεις ισχύουν. Αν, όμως, η «μπάνκα» κληθεί να αποδείξει ότι μπορεί να τηρήσει τη δέσμευσή της και δεν το πράξει, το σύστημα καταρρέει σαν πυραμίδα.


Ο Ρίτσαρντ Νίξον αποφάσισε λοιπόν τη μονομερή απόσυρση των ΗΠΑ από τη δέσμευσή τους αυτή, όταν πια είχε γίνει σαφές ότι εξαιτίας της εμπλοκής τους στο Βιετνάμ είχαν αρχίσει να τυπώνουν πολύ περισσότερα δολάρια από όσα δικαιολογούσαν τα αποθέματά τους σε χρυσό. Εν ολίγοις, κράτη και ιδιώτες αγόραζαν δολάρια θεωρώντας ότι έτσι κατείχαν χρυσό, αλλά στην πραγματικότητα έπαιρναν στα χέρια τους πληθωριστικά αμερικανικά νομίσματα. Το σοκ ήταν τεράστιο για τους πάντες, μια και όλες οι χώρες -και όχι μόνον η Ελλάδα- είχαν ζήσει την κατάρρευση των νομισμάτων τους στην περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που είχε οδηγήσει σε υπερπληθωρισμό.

Ρίτσαρντ Νίξον - Χέρνι Κίσιγκερ στο Καμπ Ντέιβιντ

Οι χώρες που βρέθηκαν με δολάρια έχασαν πολύ μεγάλα ποσά και η ιδέα ότι η Ευρώπη χρειαζόταν έναν δικό της μηχανισμό συναλλαγματικής σταθερότητας άρχισε σιγά-σιγά να ωριμάζει, καθώς ο πλανήτης έμπαινε στον αστερισμό των κυμαινόμενων ισοτιμιών, όπου οι πιο φτωχοί δύσκολα θα άντεχαν την πίεση στις κρίσεις. Έναν χρόνο αργότερα, το 1972, υιοθετούν το «ευρωπαϊκό νομισματικό φίδι», μια πρώτη απάντηση στην κατάρρευση του Μπρέτον Γουντς, που προέβλεπε τη «στενή» διακύμανση των ισοτιμιών των ευρωπαϊκών νομισμάτων.


Χρειάστηκε να περάσουν άλλα επτά χρόνια προτού καταλήξουν στο Ευρωπαϊκό Νομισματικό Σύστημα (ΕΝΣ), με τη Γερμανία στο τιμόνι. Η ιδέα ήταν απλή: οι χώρες που συμμετείχαν αναλάμβαναν την υποχρέωση να κρατούν τις ισοτιμίες των νομισμάτων τους εντός στενών ορίων -στην πραγματικότητα, να συγκρατούν τις ισοτιμίες τους σε σχέση με το γερμανικό μάρκο.


Εν ολίγοις, η τότε Δυτική Γερμανία έπαιρνε τα σκήπτρα από την Αμερική στην Ευρώπη, αλλά χωρίς την υποχρέωση της μετατροπής του μάρκου σε χρυσό, σε κάποια σταθερή ισοτιμία. Ήταν το πρώτο βήμα για την καθιέρωση κοινού ευρωπαϊκού νομίσματος. Ωστόσο, το ευρώ ήταν ακόμα πολύ μακρινό, παρότι ήδη κυκλοφορούσε ως ιδέα στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα…

φασίσα

Η αξία της ένταξης στο ευρώ αποκαλύφθηκε πάνω στην κρίση του 2009: έχοντας χάσει το όπλο της υποτίμησης, η Ελλάδα άντεξε και παρέμεινε στην Ευρωζώνη, παρά τις γερμανικές πιέσεις για αποχώρηση, αποφεύγοντας την απόλυτη «βαλκανοποίηση» που θα σήμαινε υποτίμηση υπό την εποπτεία του ΔΝΤ, η οποία θα μπορούσε να φτάσει ακόμα και το 80%, σε περίπτωση που είχε επιστρέψει στο εθνικό νόμισμα, κηρύσσοντας παράλληλα στάση πληρωμών


Το ψαλίδι του Μαρκεζίνη

Η χώρα μας μπήκε στον μηχανισμό του Μπρέτον Γουντς μόλις το 1953, αφού χρειάστηκε ο τότε υπουργός Οικονομικών Σπύρος Μαρκεζίνης να πάρει ένα ψαλίδι και να κόψει το πενηντάρικο στη μέση - εν ολίγοις συνέβη υποτίμηση της δραχμής κατά 50% μέσα σε μια στιγμή.


Τότε ο υπουργός είχε αιφνιδιάσει τους πάντες με ένα ραδιοφωνικό μήνυμα στο οποίο έλεγε ότι το δολάριο ήταν «αδικαιολόγητα φθηνό» σε σχέση με τη δραχμή, πράγμα που οδηγούσε σε «εξαγωγή κεφαλαίου και τουρισμό στο εξωτερικό». Προέβλεπε μάλιστα ότι με τη δραχμή στην πραγματική της ισοτιμία θα αυξάνονταν οι εισαγωγές κεφαλαίων και θα υποστηριζόταν το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα μας.


Για πολλούς το αποτέλεσμα έμοιαζε με θαύμα: από εκείνη την ημέρα του Απρίλη του ’53, ως τον Αύγουστο του ’71, οπότε ο πρόεδρος Νίξον ανακοίνωσε το τέλος της άμεσης μετατρεψιμότητας του δολαρίου σε χρυσό, η ισοτιμία της δραχμής με το αμερικανικό νόμισμα διατηρήθηκε αδιατάρακτα στο 1:30 , οδηγώντας την Ελλάδα σε ρυθμούς ανάπτυξης που έφταναν κατά μέσο όρο κάθε χρόνο το 7%.

Αιφνιδιαστική υποτίμηση της δραχμής από τον Μαρκεζίνη

Έτσι, εκείνη η υποτίμηση έμεινε στην ιστορία ως η πλέον επιτυχημένη όλων των εποχών στη χώρα μας. Ωστόσο, το είδος της ανάπτυξης που επιτεύχθηκε για πολλά χρόνια δεν οδηγούσε σε αύξηση των θέσεων απασχόλησης, μια και η Ελλάδα δεν μπόρεσε να μεταβληθεί σε οικονομία βαριάς βιομηχανίας, κατά το πρότυπο των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης.

Το αποτέλεσμα ήταν να ξεκινήσει ένα μεγάλο μεταναστευτικό ρεύμα που σε μεγάλο βαθμό κατευθύνθηκε προς βιομηχανικές χώρες, όπως η Γερμανία και το Βέλγιο. Εν ολίγοις, η κατεστραμμένη από τους πολέμους Ελλάδα παρείχε -μαζί με άλλες χώρες- το εργατικό δυναμικό για αναπτυχθεί βιομηχανικά η Γερμανία, που ήταν η μεγάλη ηττημένη των παγκοσμίων πολέμων. Βεβαίως, ήταν τα μεταναστευτικά εμβάσματα που «ξελάσπωσαν» την ελληνική οικονομία από τις συναλλαγματικές διακυμάνσεις του τέλους της δεκαετίας του ’60 και των αρχών του ’70.

Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής τη στιγμή που υπογράφει την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΟΚ το 1981, στη λαμπρή τελετή στο Ζάππειο Μέγαρο

Νικητές και ηττημένοι συνεργάζονται

Στο πλαίσιο αυτό, για τη μετεμφυλιακή Ελλάδα των αρχών του ’50, της οποίας η όποια βιομηχανία είχε καταστραφεί στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο που ακολούθησε, θα ήταν πολυτέλεια έστω και να παρακολουθήσει την κίνηση των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης, που συνέτηξαν το 1951 την Ευρωπαϊκή Κοινότητα Άνθρακα και Χάλυβα (ΕΚΑΧ), με στόχο να προωθήσουν τη βιομηχανική τους ανασυγκρότηση.

Χώρες που ανήκαν στην πλευρά των νικητών του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπως η Γαλλία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και η Ολλανδία, συνέπραξαν με τη Γερμανία και την Ιταλία. Στην πραγματικότητα, η ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης προέκυψε από την από κοινού διαχείριση των αποθεμάτων άνθρακα και χάλυβα από Γαλλία και Γερμανία, μόλις 7 χρόνια από τη λήξη του πολέμου.


Ωστόσο, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, ως πρωθυπουργός από το 1955, προώθησε την ιδέα της συνεργασίας της αγροτικής Ελλάδας με την κοινότητα των βιομηχανικών κρατών της εποχής. Άλλωστε, τόσο η Γαλλία όσο και η Γερμανία -που από την πρώτη στιγμή κυριάρχησαν στην Ένωση- διέθεταν επίσης πολύ σημαντικό αγροτικό τομέα και δεν ήθελαν να τον αφήσουν να οπισθοχωρήσει.


Άλλωστε, η Κοινή Αγροτική Πολιτική ήταν για δεκαετίες το σήμα κατατεθέν της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Το 1961, ο Καραμανλής πέτυχε μια συμφωνία σύνδεσης με την ΕΚΑΧ, που προέβλεπε περίπου ό,τι πήρε το 1999 η Τουρκία: την τελωνειακή ένωση και μια μάλλον αόριστη υπόσχεση ένταξης στο μέλλον, με μια μεταβατική περίοδο που έφτανε τα 22 χρόνια.

Τελικά, χρειάστηκαν μόλις 20 χρόνια για να γίνει πραγματικότητα η ένταξη της χώρας μας, κάτι που συντελέστηκε εν πολλοίς για πολιτικούς λόγους, μία επταετία από την πτώση της χούντας των συνταγματαρχών. Κατά σύμπτωση, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ήταν πλέον Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Ανδρέας Παπανδρέου προετοιμαζόταν για τη θέση του πρωθυπουργού, κάτι που θα γινόταν πραγματικότητα από τον Οκτώβριο του ’81, ένα γεγονός που θα έριχνε τη σκιά του στις σχέσεις της Ελλάδας με την Κοινότητα, που τότε κυριαρχούνταν από τον Χέλμουτ Κολ, τη Μάργκαρετ Θάτσερ, τον Φρανσουά Μιτεράν και τον Φελίπε Γκονζάλεθ.

Τα πρώτα χρόνια μετά την ένταξη, μόλις το 33% των πολιτών βλέπει θετικά την ΕΟΚ, για την οποία το πολιτικό μας σύστημα, πλην της Ν.Δ. που πρωτοστάτησε σε αυτό το βήμα, προειδοποιούσε ότι θα οδηγούσε τους Έλληνες να γίνουν «τα γκαρσόνια της Ευρώπης». Ωστόσο, τα πράγματα άλλαξαν -και μάλιστα κατά πολύ- όταν οι κοινοτικές επιδοτήσεις άρχισαν να δημιουργούν ένα διαφορετικό κοινωνικό τοπίο, ειδικά στην ελληνική περιφέρεια.

Ο Ανδρέας Παπανδρέου που ξεκίνησε το 1994 την πορεία για την ΟΝΕ, με τον Χέλμουτ Σμιτ, ο οποίος αργότερα δήλωσε ότι η Ελλάδα δεν είχε θέση εκεί

Η Ελλάδα αντεπιτίθεται

Τα τελευταία χρόνια της πρώτης διακυβέρνησης Παπανδρέου η Ελλάδα κατακτά τον τίτλο του «μαύρου πρόβατου» - με τον τότε πρόεδρο της Κομισιόν Ζακ Ντελόρ, ο οποίος υπήρξε ο θεμελιωτής της νομισματικής ενοποίησης, να προειδοποιεί «για μόνιμες αποκλίσεις» της χώρας από αυτήν τη διαδικασία.


Τα πάντα άλλαξαν και πάλι στη δεύτερη περίοδο της διακυβέρνησης Παπανδρέου, με την Ελλάδα να μειώνει εντυπωσιακά τα ελλείμματά της, μία εξέλιξη που επιταχύνθηκε στη συνέχεια, με πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη.


Η δημιουργία του κοινού νομίσματος ήταν σε εξέλιξη ήδη από το 1992, όταν αποφασίστηκαν στο Μάαστριχτ «τα κριτήρια της σύγκλισης των Οικονομιών» που ενδιαφέρονταν να συμμετάσχουν στο εγχείρημα. Επρόκειτο για κριτήρια μάλλον αυθαίρετα -γιατί το έλλειμμα του Προϋπολογισμού θα έπρεπε να είναι ως 3% του ΑΕΠ και το δημόσιο χρέος ως 60% του ΑΕΠ;- αλλά τα οποία είχαν φανεί λογικά στις ευρωπαϊκές ηγεσίες εκείνης της εποχής.


Το μαύρο πρόβατο

Πολύ μετά την Πρωτοχρονιά του 2002, όταν ο Κώστας Σημίτης πήγε σε ένα ΑΤΜ στην Πανεπιστημίου για να σηκώσει ευρώ, επισημοποιώντας τη συμμετοχή της Ελλάδας στο εγχείρημα, τα πράγματα άλλαζαν και πάλι: το 2012, με τη χώρα να συμπληρώνει δύο μνημονιακά χρόνια, ο πρώην καγκελάριος της Γερμανίας Χέλμουτ Σμιτ, αλλά και ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας Βαλερί Ζισκάρ Ντ’Εστέν, ο οποίος είχε παίξει καταλυτικό ρόλο στην αποδοχή της ελληνικής αίτησης για ένταξη, το 1981, έδιναν κοινή συνέντευξη στο «Spiegel» με θέμα της πορεία της Ευρώπης.


Εκεί, ο μεν πρώην πρόεδρος της Γαλλίας είπε ότι η Ελλάδα «ανήκει στην Ανατολή», δηλώνοντας μετανιωμένος για τη στήριξη που είχε δώσει στον Καραμανλή, ο δε πρώην καγκελάριος είπε ότι αν δεν μπορεί μία χώρα «να παίξει με τους κανόνες, τότε απλά πρέπει να φύγει από μόνη της».
Μάλιστα, οι κατηγορίες που αντάλλασσαν για καιρό τα πολιτικά στελέχη στη Γερμανία είχαν να κάνουν με το κατά πόσο η Ελλάδα χρησιμοποίησε λογιστικά τρικ για να πετύχει την ένταξή της στο «κλαμπ του ευρώ».

Ωστόσο, την ίδια στιγμή, γερμανικά μέσα ενημέρωσης αποκάλυπταν ότι την πρώτη χρονιά του κοινού νομίσματος τόσο η Γερμανία όσο και η Γαλλία, αλλά και οι περισσότερες από τις χώρες της Ευρωζώνης είχαν χρησιμοποιήσει τρικ για να προσπεράσουν κάποια από τα κριτήρια του Μάαστριχτ - ειδικά ως προς το ύψος του δημοσίου χρέους

Ο γαλλογερμανικός συμβιβασμός

Έχει λεχθεί χωρίς να διαψευστεί ότι ο τότε πρόεδρος της Γαλλίας Φρανσουά Μιτεράν, μόνο με την εισαγωγή του ευρώ έδωσε την έγκρισή του για την επανένωση της Δυτικής με την Ανατολική Γερμανία. Όπως είπε ο Γκούντραμ Βολφ, διευθυντής του Ινστιτούτου Μπρίγκελ των Βρυξελλών, «το ευρώ ήταν το αποτέλεσμα ενός επώδυνου συμβιβασμού μεταξύ της Γερμανίας, η οποία συμφώνησε να εγκαταλείψει το γερμανικό μάρκο, σύμβολο της μεταπολεμικής ανάκαμψής της, με αντάλλαγμα τη στήριξη της Γαλλίας για την επανένωση της χώρας μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου».


Σήμερα, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά: το ευρώ αποδείχθηκε πιο σκληρό και από το γερμανικό μάρκο, ενώ το 40% των διεθνών πληρωμών στον πλανήτη γίνονται με αυτό. Το 20% των συναλλαγματικών διαθεσίμων του κόσμου μας είναι σε ευρώ, ενώ η Ευρωζώνη διαθέτει το 12% του παγκοσμίου ΑΕΠ. Καθόλου άσχημα για μια χούφτα χωρών που ήθελαν να περιορίσουν τους συναλλαγματικούς τους κινδύνους.

 

Άρθρο του Στέφανου Τζανάκη, στις 10.01.2022 στο  protothema.gr

 

Πέμπτη 30 Νοεμβρίου 2023

Τα Street Café της Λάρισας

Οι καταναλωτικές συνήθειες των Λαρισαίων στα Street Café της πόλης 

Έρευνα Νίκου Καρδούλα για τις καταναλωτικές συνήθειες των Λαρισαίων στα Street Café της πόλης της Λάρισας

Πόσο συχνά επισκέπτονται οι Λαρισαίοι κάποιο Street Café για takeaway ή για επιτόπια κατανάλωση...

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στην πόλη της Λάρισας, η οποία αποτελεί την Ελληνική πόλη με τις περισσότερες καφετέριες σε αναλογία κατοίκων, όπου αναλογεί μία καφετέρια ανά 100 περίπου κατοίκους και δικαίως χαρακτηρίζεται ως η πόλη του καφέ.


Ταυτότητα έρευνας

Η έρευνα απευθύνθηκε στους χρήστες του Facebook και του Instagram άνω των 18 ετών που διαμένουν στην πόλη της Λάρισας, μέσω ερωτηματολογίου με χορηγούμενη διαφήμιση, από 14 έως 16 Νοεμβρίου 2023 και συμμετείχαν σε αυτή 1.131 άτομα.


Πόσο συχνά επισκέπτονται οι Λαρισαίοι κάποιο Street Café για takeaway ή για επιτόπια κατανάλωση

Στο γράφημα απεικονίζονται οι απαντήσεις των Λαρισαίων για τη συχνότητα επίσκεψης τους σε κάποιο Street Café για takeaway ή για επιτόπια κατανάλωση, από το οποίο συμπεραίνεται:

Επτά στους δέκα Λαρισαίους (70%) επισκέπτονται κάποιο Street Café καθημερινά, σχεδόν καθημερινά και 1 έως 3 φορές την εβδομάδα.

Το 26,1% των Λαρισαίων επισκέπτεται κάποιο Street Café 1 έως 3 φορές το μήνα.

Το 3,9% των Λαρισαίων δεν επισκέπτεται ποτέ κάποιο Street Café.

Σχεδόν όλοι οι Λαρισαίοι επισκέπτονται, έστω και σπάνια κάποιο Street Café για takeaway ή για επιτόπια κατανάλωση.


Τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής ενός Street Café

Στο γράφημα απεικονίζονται οι απαντήσεις των Λαρισαίων σχετικά με τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής ενός Street Café.

Συμπεραίνεται ότι τα τρία σημαντικότερα κριτήρια επιλογής ενός Street Café είναι η γεύση του καφέ (26%),  οι καλές και λογικές τιμές (16,3%) και η γρήγορη εξυπηρέτηση (10,9%) και την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν το ευγενικό και χαμογελαστό προσωπικό (10,1%) και  το εύκολο πάρκινγκ (9,8%).


Ποιες αλυσίδες Street Café επισκέπτονται τακτικά οι Λαρισαίοι

Στο γράφημα απεικονίζονται οι απαντήσεις των Λαρισαίων σχετικά με το ποιες αλυσίδες Street Café επισκέπτονται τακτικά. Στο ερωτηματολόγιο της έρευνας υπήρχαν 14 αλυσίδες καφέ της πόλης της Λάρισας που βρέθηκαν με αναζήτηση στο διαδίκτυο. Πιθανώς μπορεί να υπάρχουν και άλλες αλυσίδες Street Café στη Λάρισα, την πόλη του καφέ, οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στην έρευνα, αφού δεν κατέστη δυνατόν να βρεθούν με αναζήτηση στο διαδίκτυο.

Την πρώτη θέση επισκεψιμότητας καταλαμβάνει η αλυσίδα De-Tox με ποσοστό 24,2% και ακολουθούν οι αλυσίδες Franklin  (18,3%), Bruno  (17%), Βόλτα (11,7%) και Mikel (10,9%).


Συμπεραίνοντας, τα Street Café αποτελούν μία σχεδόν καθημερινή συνήθεια για τους Λαρισαίους και κατέχουν σημαντική θέση στη ζωή τους.


Ο Νίκος Καρδούλας είναι Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός του Ε.Μ.Π., MSc στην Αγγλία, πρώην καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Συνταγματάρχης ε.α.


Πηγή: zougla.gr   16.11.2023

Η έρευνα από Νικόλαος Καρδούλας στο  facebook.com  facebook.com


Το διαβάσαμε επίσης:

Οι συνήθειες των Λαρισαίων στα Street Café της πόλης – Πόσο συχνά βγαίνουν για καφέ, ποιες αλυσίδες προτιμούν και με ποια κριτήρια τις επιλέγουν

onlarissa.gr   17/11/2023 - 7:58


Οι επίσημες ιστοσελίδες των γνωστών street café της έρευνας:


   DE TOX de-tox.gr 

 FRANKLIN  franklin.gr 



BRUNO  bruno.gr   


ΒΟΛΤΑ facebook1  facebook2


MIKEL  mikelcoffee.com 


     LAS RAMBLAS  lasramblas.coffee 

Το Κανάλι Μπεν Γκιουριόν…

Ισραηλινό εναλλακτικό σχέδιο στο Σουέζ:
Το Κανάλι Μπεν Γκιουριόν…

 

Με την έναρξη του πολέμου μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς, η ιδέα της δημιουργίας του καναλιού Μπεν Γκουριόν αναβίωσε στα μέσα ενημέρωσης. 

Το κανάλι θα συνέδεε τον Κόλπο της Άκαμπα (Εϊλάτ) στην Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο Θάλασσα και θα περνούσε από το Ισραήλ και θα κατέληγε στη Λωρίδα της Γάζας (Ασκελόν). 

Είναι μια ισραηλινή εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ που έγινε δημοφιλής τη δεκαετία του 1960, μετά την εθνικοποίηση του Σουέζ από τον Νάσερ.

 

Η σύνδεση της Ερυθράς Θάλασσας με τη Μεσόγειο ως αιώνια εμμονή

Οι πρώτες ιδέες για τη σύνδεση της Ερυθράς και της Μεσογείου Θάλασσας εμφανίστηκαν στα μέσα του 19ου αιώνα, από τους Βρετανούς, οι οποίοι ήθελαν να συνδέσουν τις τρεις θάλασσες: Ερυθρά, Νεκρή και Μεσόγειο. Δεδομένου ότι η Νεκρά Θάλασσα βρίσκεται 430,5 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, μια τέτοια ιδέα δεν ήταν εφικτή, αλλά θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε άλλη κατεύθυνση. 

Ενθαρρυμένοι από την εθνικοποίηση του Σουέζ από τον Νάσερ, οι Αμερικανοί εξέτασαν την επιλογή του ισραηλινού καναλιού, που ήταν ο σταθερός τους σύμμαχος στη Μέση Ανατολή. 

Τον Ιούλιο του 1963 ο Χ.Δ. Μακάμπι του Εθνικού Εργαστηρίου Lawrence Livermore, με σύμβαση με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, έγραψε ένα σημείωμα διερευνώντας τη δυνατότητα χρήσης 520 υπόγειων πυρηνικών εκρήξεων για να βοηθήσουν στο σκάψιμο περίπου 150 μιλίων (250 χιλιομέτρων) καναλιών στην έρημο Negev. Το έγγραφο ήταν απόρρητο μέχρι το 1993.

Ένα τέτοιο κανάλι θα ήταν μια στρατηγικής αξίας εναλλακτική λύση στη σημερινή διώρυγα του Σουέζ και, πιθανότατα, θα συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην οικονομική ανάπτυξη της γύρω περιοχής – αναφέρεται στο αποχαρακτηρισμένο έγγραφο.

Η ιδέα του καναλιού Μπεν Γκουριόν εμφανίστηκε ξανά το φθινόπωρο του 2020, με τις λεγόμενες  συμφωνίες του Αβραάμ μεταξύ του Ισραήλ και των ΗΑΕ, του Μπαχρέιν, του Μαρόκου και του Σουδάν. 

Στις 20 Οκτωβρίου 2020 συνέβη το αδιανόητο – η ισραηλινή κρατική εταιρεία “Europe Aegean Pipeline Company” (EAPC) και η εταιρεία των Εμιράτων “MED-RED Land Bridge” υπέγραψαν συμφωνία για τη χρήση του πετρελαιαγωγού Eilat – Ashkelon για τη μεταφορά πετρελαίου από την Ερυθρά Θάλασσα στη Μεσόγειο. 

Στις 2 Απριλίου 2021, το Ισραήλ ανακοίνωσε ότι οι εργασίες στο κανάλι Μπεν Γκουριόν αναμένεται να ξεκινήσουν μέχρι τον Ιούνιο του 2021. 

Ωστόσο, αυτό δεν συνέβη. 

Πολλοί αναλυτές ερμηνεύουν την τρέχουσα εκ νέου κατοχή της Λωρίδας της Γάζας από το Ισραήλ ως κάτι που περίμεναν πολλοί Ισραηλινοί πολιτικοί για να αναβιώσουν ένα παλιό έργο. 

Το έργο πήρε το όνομά του από τον πρώτο πρωθυπουργό του Ισραήλ, «τον ιδρυτή του κράτους του Ισραήλ», Ντέιβιντ Μπεν Γκουριόν. 

Όταν εξεταστεί λεπτομερέστερα η σχεδιαζόμενη διαδρομή, φαίνεται ότι το κανάλι ξεκινά στο νότιο άκρο του κόλπου της Άκαμπα, από το λιμάνι της πόλης Eilat κοντά στα σύνορα Ισραήλ-Ιορδανίας και συνεχίζει μέσω της κοιλάδας Araba για περίπου 100 χλμ., ανάμεσα στα όρη Νεγκέβ και τα υψίπεδα της Ιορδανίας. 

Στη συνέχεια στρίβει δυτικά πριν από τη Νεκρά Θάλασσα, συνεχίζει μέσω μιας κοιλάδας στην οροσειρά Νεγκέβ και στη συνέχεια στρίβει ξανά βόρεια για να παρακάμψει τη Λωρίδα της Γάζας και να ενωθεί με τη Μεσόγειο Θάλασσα στην περιοχή Άσκελον.

 

Η σημασία της διώρυγας του Σουέζ

Η σημασία της διώρυγας του Σουέζ για την παγκόσμια οικονομία είναι ανυπολόγιστη. Η διώρυγα του Σουέζ άνοιξε το 1867 και κατέστησε δυνατή τη συντόμευση της ναυτιλιακής διαδρομής μεταξύ Ευρώπης, Αφρικής και Ασίας. 

Αντί να πλέουν γύρω από τη νότια ακτή της Αφρικής (το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας), τα πλοία μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη Διώρυγα του Σουέζ ως ταχύτερη και πιο οικονομική διαδρομή.

 Το κανάλι είναι ζωτικής σημασίας για τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου από την περιοχή της Μέσης Ανατολής στις αγορές της Ευρώπης και της Άπω Ανατολής. 

Κάθε χρόνο, περίπου 25.000 πλοία διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ και πραγματοποιούν το 12-13 τοις εκατό του παγκόσμιου εμπορίου. 

Οι θαλάσσιες μεταφορές μέσω της Διώρυγας του Σουέζ διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην παγκόσμια οικονομία – υποστηρίζουν τις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού και τονώνουν την οικονομική ανάπτυξη. 

Η Διώρυγα του Σουέζ είναι το πολυτιμότερο οικονομικό έργο της Αιγύπτου, το οποίο απέφερε έσοδα ρεκόρ μόνο το οικονομικό έτος 2022-2023 – απίστευτα 9,4 δισεκατομμύρια δολάρια, περίπου το 2 τοις εκατό του ΑΕΠ της Αιγύπτου.

Τα χαρακτηριστικά της διώρυγας Μπεν Γκουριόν εκτιμάται ότι είναι πιο αποτελεσματικά από τη Διώρυγα του Σουέζ

Η Διώρυγα Μπεν Γκουριόν θα ήταν πιο αποτελεσματική από τη Διώρυγα του Σουέζ γιατί, εκτός από τη δυνατότητα να φιλοξενήσει μεγαλύτερο αριθμό πλοίων, θα επέτρεπε την ταυτόχρονη αμφίδρομη πλοήγηση μεγάλων πλοίων μέσω της κατασκευής δύο βραχιόνων καναλιών.

 Σε αντίθεση με το κανάλι του Σουέζ, το οποίο βρίσκεται κατά μήκος των αμμωδών ακτών, το ισραηλινό κανάλι θα είχε βραχώδεις τοίχους, που δεν θα απαιτούσαν σχεδόν καμία συντήρηση. 

Το Ισραήλ σχεδιάζει να χτίσει μικρές πόλεις, ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφέ κατά μήκος του καναλιού. Κάθε προτεινόμενος βραχίονας καναλιού θα έχει βάθος 50 μέτρα και πλάτος περίπου 200 μέτρα. 

Θα ήταν 10 μέτρα πιο βαθιά από τη Διώρυγα του Σουέζ. 

Πλοία με μήκος 300 μέτρα και πλάτος 110 μέτρα θα μπορούσαν να περάσουν από το κανάλι, που είναι το μέγεθος των μεγαλύτερων πλοίων στον κόσμο.

 Εάν πραγματοποιηθεί, το κανάλι Μπεν Γκουριόν θα είναι σχεδόν ένα τρίτο μακρύτερο από το κανάλι του Σουέζ, το οποίο έχει μήκος 193,3 χιλιόμετρα – μήκος 292,9 χιλιόμετρα. 

Η κατασκευή του καναλιού θα διαρκούσε πέντε χρόνια και θα συμμετείχαν 300 χιλιάδες μηχανικοί και τεχνικοί από όλο τον κόσμο. 

Το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής κυμαίνεται μεταξύ 16 και 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων. 

Το Ισραήλ πρέπει να κερδίζει έξι δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο. Όποιος ελέγχει το κανάλι, και προφανώς μπορεί να είναι μόνο το Ισραήλ και οι σύμμαχοί του (κυρίως ΗΠΑ και Μεγάλη Βρετανία), θα έχει τεράστιο αντίκτυπο στις διεθνείς αλυσίδες εφοδιασμού πετρελαίου, φυσικού αερίου, σιτηρών, αλλά και στο παγκόσμιο εμπόριο γενικότερα.

Ο κύριος παράγοντας που εμποδίζει το έργο να υλοποιηθεί στην πράξη είναι η παρουσία των Παλαιστινίων στη Γάζα. 

Εκτός από τους Παλαιστίνιους, εμπόδιο στο κανάλι αποτελεί και ο αραβικός και ευρύτερα μουσουλμανικός κόσμος. 

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η απόπειρα κατασκευής ενός καναλιού από την Ερυθρά Θάλασσα μέσω του Ισραήλ έως τις περιοχές Ασκελόν και Γάζα θα μπορούσε να ξεκινήσει έναν μεγάλο πόλεμο στη Μέση Ανατολή, γιατί είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι τα μουσουλμανικά κράτη δεν θα κάνουν τίποτα. 

Αν όχι κανείς άλλος, το Ιράν σίγουρα θα αντιδρούσε. 

Τελικά, η Ρωσία, η Κίνα και οι εταίροι τους στέκονται εμπόδιο στο κανάλι. 

Οι Κινέζοι και οι Ρώσοι δεν θα μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια και θα δουν τους BRICS και τον Νέο Δρόμο του Μεταξιού να καταστρέφονται ανεπανόρθωτα. 

Αν το ισραηλινό κανάλι αναβιώσει και το Σουέζ πέσει στο παρασκήνιο, θα αποκόψει τη Μόσχα και το Πεκίνο από τη Μεσόγειο Θάλασσα. 

Γι’ αυτούς τους λόγους η κατασκευή του ισραηλινού καναλιού θα μπορούσε να πυροδοτήσει έναν τρίτο παγκόσμιο πόλεμο, όπως ακριβώς η ανακήρυξη του κράτους του Ισραήλ πυροδότησε τους πολλούς συνεχιζόμενους αραβο-ισραηλινούς πολέμους, 75 χρόνια.


Θετικό σενάριο

Ωστόσο, το κανάλι Μπεν Γκιουριόν ως οδός κυκλοφορίας δεν είναι απαραίτητα κακή λύση.

 Το κανάλι μπορεί να είναι μια καλή λύση με ένα θετικό σενάριο, στο οποίο τα κράτη του Ισραήλ και της Παλαιστίνης θα συμφωνήσουν προηγουμένως για την οριοθέτηση και το μοντέλο των δύο κρατών ή την ένωση δύο ανεξάρτητων κρατών ή κάποια τρίτη λύση. 

Τότε ένα κανάλι που θα περνούσε από το ισραηλινό και παλαιστινιακό έδαφος θα μπορούσε να αποτελέσει στοιχείο οικονομικής σύνδεσης για τον εβραϊκό και τον παλαιστινιακό λαό, ο οποίος θα επωφεληθεί από τη χρήση του. 

Ωστόσο, κοιτάζοντας την ιστορία των τελευταίων 75 ετών και τις τρέχουσες τρομερές ειδήσεις από τους ιερούς τόπους, ένα τέτοιο σενάριο είναι πιο κοντά στην επιστημονική φαντασία παρά στην Realpolitik. 

 

Ισραηλινά κίνητρα για τη δημιουργία του καναλιού Μπεν Γκουριόν

Το Ισραήλ έχει ισχυρά κίνητρα να σκάψει το δικό του κανάλι μεταξύ της Ερυθράς και της Μεσογείου, αφού η Αίγυπτος έχει επανειλημμένα αρνηθεί να του επιτρέψει να χρησιμοποιήσει τη Διώρυγα του Σουέζ. Από τη δημιουργία του κράτους του Ισραήλ το 1948 και την ήττα των αραβικών κρατών στον Πρώτο Ισραηλινο-Αραβικό Πόλεμο του 1948-1949, μέχρι την κρίση του Σουέζ το 1956, τα Στενά του Τιράν και η Διώρυγα του Σουέζ παρέμειναν κλειστά για την ισραηλινή ναυτιλία. 

Η Διώρυγα του Σουέζ έκλεισε το 1956-1957 λόγω του Β’ Ισραηλοαραβικού πολέμου και της εθνικοποίησης της διώρυγας, η οποία πραγματοποιήθηκε με επιτυχία από τον Αιγύπτιο Πρόεδρο Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ. 

Αν και η διώρυγα του Σουέζ άνοιξε το 1957, η Αίγυπτος συνέχισε να μπλοκάρει τα ισραηλινά πλοία επειδή δεν αναγνώριζε το κράτος του Ισραήλ.

 Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας από το 1957 έως το 1967, μόνο ένα πλοίο με ισραηλινή σημαία και τέσσερα πλοία με ξένη σημαία έφθαναν στο λιμάνι του Εϊλάτ κάθε μήνα.

 Μεταξύ 1967-1975 λόγω του Δεύτερου, Τρίτου και Τέταρτου Ισραηλοαραβικού Πολέμου, καθώς και του επακόλουθου αραβικού εμπάργκο πετρελαίου, το Σουέζ έκλεισε ξανά.

 Στη συνέχεια, η ικανότητα του Ισραήλ να εμπορεύεται με την Αφρική και την Ασία (ειδικά την εισαγωγή πετρελαίου από τον Περσικό Κόλπο) παρεμποδίστηκε σοβαρά. 

Ωστόσο, από τα τέλη της δεκαετίας του 1960, οι Ισραηλινοί αντικατέστησαν το αραβικό πετρέλαιο με το πετρέλαιο της Βενεζουέλας, το οποίο ήταν φθηνότερο και έφτασε μέσω του Ατλαντικού Ωκεανού και της Μεσογείου. 

Ο Παλαιστίνιος πολιτικός εμπειρογνώμονας Δρ Sami al-Arian είπε ότι το σχέδιο Μπεν Γκουριόν είναι τόσο παλιό όσο και η ιστορία της ισραηλινής κατοχής. 

Τόνισε τη στρατιωτική, οικονομική, ενεργειακή και στρατηγική σημασία της διώρυγας. «Η γραμμή Ben Gurion θα συντομεύσει επίσης τη διαδρομή στην Αφρική κατά τρεις εβδομάδες. Αυτό θα έχει ισχυρό αντίκτυπο στις παγκόσμιες διαδρομές και αναπόφευκτα θα διαδραματίσει κλιμακωτό ρόλο στις περιφερειακές εντάσεις και την υποκίνηση πολέμου». 

Σύμφωνα με τον Al-Arian, η ανάπτυξη έχει άμεσες επιπτώσεις για το Αιγαίο και τη Μεσόγειο Θάλασσα, κάτι που απαιτεί συνεργασία μεταξύ Αιγύπτου και Τουρκίας.


Δυτικά κίνητρα για την ανασκαφή της διώρυγας Μπεν Γκουριόν ως εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ

Εκτός από το Ισραήλ, οι δυτικές δυνάμεις, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν επίσης κίνητρα να δημιουργήσουν εναλλακτικές λύσεις στο Σουέζ. 

Πρώτον, το κανάλι είναι στενό και ρηχό και μπορεί να μπλοκαριστεί πολύ εύκολα. Συχνά υπάρχει μποτιλιάρισμα.

 Εκτός από τον αιγυπτιακό αποκλεισμό της διώρυγας για πολιτικούς λόγους τις δεκαετίες του 1950, του 1960 και του 1970, υπήρξε επίσης ένας εβδομαδιαίος φυσικός αποκλεισμός πριν από δύο χρόνια. 

Τον Μάρτιο του 2021, η διώρυγα του Σουέζ αποκλείστηκε για έξι ημέρες λόγω του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, το οποίο κόλλησε στη μέση της πλωτής οδού λόγω ισχυρών ριπών ανέμου, εμποδίζοντας την κυκλοφορία. 

Ο αποκλεισμός μιας από τις πιο πολυσύχναστες εμπορικές οδούς του κόσμου έχει επιβραδύνει σημαντικά το εμπόριο μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Μέσης Ανατολής. 

Τουλάχιστον 369 πλοία περίμεναν στην ουρά για να περάσουν από το κανάλι με εμπορεύματα αξίας 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Λιμάνια, φορτωτές, διαμεταφορείς, εργοστάσια, σούπερ μάρκετ, κυβερνήσεις και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη υπέστησαν τεράστιες απώλειες. 

Στο τέλος, οι τελικοί καταναλωτές έπρεπε επίσης να περιμένουν να εμφανιστούν τα επιθυμητά προϊόντα στα ράφια των καταστημάτων. Αυτό που κανείς δεν θέλει να ξαναζήσει.


Η Δύση θα ήθελε να έχει μια εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ

 Η Δύση δεν θέλει να εξαρτάται από το κανάλι μέσω του οποίου γίνεται από την Αίγυπτο, στενό σύμμαχο της Ρωσικής Ομοσπονδίας, την οποία η Δύση θεωρεί μεγάλη απειλή για την ασφάλεια. 

Αυτό είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που θέλει η Ουάσιγκτον. 

Το 2022, οι εξαγωγές της Αιγύπτου στη Ρωσία αυξήθηκαν στα 595,1 εκατομμύρια δολάρια, αυξημένες κατά 21,6 τοις εκατό από το 2021. 

Νωρίτερα φέτος, έγινε γνωστό ότι η Αίγυπτος θα γίνει πλήρες μέλος των BRICS από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους. 

Η Δύση δεν θέλει η Αίγυπτος άμεσα, ούτε η Ρωσία και η Κίνα έμμεσα, να ελέγχουν το παγκόσμιο εμπόριο.


Εκτός από στενός σύμμαχος της Ρωσίας, το Κάιρο είναι επίσης σημαντικός εταίρος της Κίνας. 

Οι Αμερικανοί και οι εταίροι τους θέλουν να μπλοκάρουν το κινεζικό megaproject «New Silk Road», στο οποίο η Αίγυπτος παίζει σημαντικό ρόλο. 

Το 2014, το Πεκίνο και το Κάιρο υπέγραψαν συμφωνία στρατηγικής εταιρικής σχέσης, συμφωνώντας να συνεργαστούν στους τομείς της άμυνας, της τεχνολογίας, της οικονομίας, της καταπολέμησης της τρομοκρατίας και του εγκλήματος στον κυβερνοχώρο. 

Κατά την επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Xi Jinping στην Αίγυπτο το 2016, υπογράφηκαν άλλες 21 συμφωνίες, συμπεριλαμβανομένης συμφωνίας για κινεζικές επενδύσεις ύψους 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε διάφορα έργα. 

Τα έργα υποδομής σε πόλεις της Αιγύπτου έχουν προσελκύσει την ιδιαίτερη προσοχή των Κινέζων επενδυτών.
Όλα αυτά, φυσικά, αποτελούν αγκάθι για τους Αμερικανούς πολιτικούς, που αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους για να απομονώσουν την Αίγυπτο. Εάν δεν μπορούν πλέον να αλλάξουν την κυβέρνηση στην Αίγυπτο, μπορούν να την απομονώσουν μέσω άλλων εμπορικών οδών, όπως το κανάλι Μπεν Γκουριόν.


Η Λωρίδα της Γάζας και το κανάλι Μπεν Γκουριόν

Σύμφωνα με τις επιθυμίες ορισμένων Ισραηλινών πολιτικών, το τελευταίο λιμάνι της διώρυγας Μπεν Γκουριόν θα μπορούσε να είναι ακριβώς στη Γάζα.

 Εάν οι Παλαιστίνιοι εκτοπιστούν από τη Γάζα, που ήταν ένα από τα σενάρια που κυκλοφόρησαν στο κοινό, αυτό, σύμφωνα με πολιτικούς αναλυτές, «θα βοηθήσει τους σχεδιαστές να μειώσουν το κόστος και να συντομεύσουν τη διαδρομή του καναλιού που εκτρέπει τη Λωρίδα της Γάζας προς αυτήν». 

Αλλά το σχέδιο «Διώρυγα Μπεν Γκουριόν» δεν υλοποιήθηκε ποτέ γιατί οι Ισραηλινοί και οι Αμερικανοί γνώριζαν ότι κανένα αραβικό έθνος δεν θα συμφωνούσε σε μια τέτοια δήμευση της παλαιστινιακής γης, η οποία στη Λωρίδα της Γάζας ήταν από τις πιο πυκνοκατοικημένες στον κόσμο.

 Επίσης, ακόμα κι αν το κανάλι δεν τελειώνει στην ίδια τη Λωρίδα της Γάζας, είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι οι Ισραηλινοί θα το έχτιζαν κοντά σε εχθρικά παλαιστινιακά εδάφη όπως η Ασκελόν.

 Η απόσταση του καναλιού μόλις μερικών δεκάδων χιλιομέτρων από τη Λωρίδα της Γάζας θα το καταστήσει πολύ ευάλωτο και υπόκειται σε παλαιστινιακές επιθέσεις με ρουκέτες, οβίδες, drones και άλλους μηχανισμούς.

 Ως εκ τούτου, η βασική προϋπόθεση για την κατασκευή της διώρυγας είναι ο ισραηλινός στρατιωτικός έλεγχος της περιοχής της Γάζας.

(Διεθνής επικαιρότητα)

Νοέμβριος 28, 2023. Ελλάδα.

The Hellenic Information Team

Το διαβάσαμε στο  echedoros.blog  και στο  stoxos.gr


Διαβάστε και μια παλιότερη ανάρτησή μας:

Έκλεισε η διώρυγα του Σουέζ

Έκλεισε η διώρυγα του Σουέζ: Προσάραξε γιγάντιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

olympos2021