East Med: Μια προτεινόμενη χάραξη που θα ισχυροποιούσε Ελλάδα και Κύπρο
Η συζήτηση που γίνεται τελευταία περί αλλαγής της
χάραξης της πορείας του αγωγού East Med προς την Ελλάδα, αφήνοντας εκτός την
Κύπρο θεωρώ ότι μας αποπροσανατολίζει από τον κύριο στόχο του συγκεκριμένου
αγωγού, ο οποίος είναι διττός. Πρώτον να μεταφέρει στην Ευρώπη τα ενεργειακά
αποθέματα της ανατολικής μεσογείου, μειώνοντας την ενεργειακή εξάρτηση της από
την Ρωσία και δεύτερον να αφήσει εκτός την Τουρκία ώστε η τελευταία να μην
καταστεί ο ενεργειακός κλειδοκράτορας της Ευρώπης.
Τούτων δωθέντων ποια είναι τα δεδομένα που πρέπει να
λάβουμε υπ’ όψιν στην χάραξη του αγωγού; Πρώτον να συμμετέχουν όλες οι χώρες
του East Med Gas Forum και δεύτερον να μην μπορεί να επηρεαστεί ο αγωγός
από την Τουρκία. Επίσης πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν ότι ο υποθαλάσσιος αγωγός
είναι περίπου 50% ακριβότερος του χερσαίου.
Υφιστάμενη χάραξη:
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΡΓΟΥ
Μήκος: 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου
υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. περίπου χερσαίο.
Αρχική Δυναμικότητα: 10 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
Επέκταση Δυναμικότητας: έως 20 ΔΚΜ φ.α. ετησίως.
Προϋπολογισμός (για την αρχική δυναμικότητα): €5,2
δισ.
165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη
της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως
την Κρήτη.
421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη
μέχρι την Πελοπόννησο.
292 χλμ. περίπου για τη διάσχιση της Πελοποννήσου
μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου.
17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση
του Πατραϊκού κόλπου.
245 χλμ. για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι
το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Στο Φλωροβούνι προβλέπεται η διασύνδεσή του με
τον υποθαλάσσιο αγωγού φ.α. Ελλάδας-Ιταλίας Ποσειδών, μήκους 210 χλμ. περίπου.
Συνολικό κόστος μέχρι την Ιταλία $ 6 δις.
Ας δούμε τώρα την προτεινόμενη χάραξη
και τα πλεονεκτήματά της:
Ο αγωγός προτείνεται να ξεκινάει από το Βασιλικό της
Κύπρου και να καταλήγει στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας
165 χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο
μέχρι την Λεκάνη της Λεβαντίνης.
250 χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη
της Λεβαντίνης μέχρι την Αίγυπτο.
700 χλμ περίπου χερσαίου αγωγού από την ανατολική
Αίγυπτο μέχρι τα σύνορα Αιγύπτου – Λιβύης.
390 χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από τα σύνορα
Αιγύπτου – Λιβύης μέχρι τον Αθερινόλακο της ανατολικής Κρήτης, μέσα από την
οριοθετημένη Ελληνο-αιγυπτιακή ΑΟΖ.
280 χλμ περίπου χερσαίου αγωγού από την ανατολική
μέχρι την δυτική Κρήτη
100 χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την δυτική
Κρήτη μέχρι τον κάβο Μαλέα στην Πελοπόννησο.
292 χλμ περίπου χερσαίου αγωγού για τη διάσχιση της
Πελοποννήσου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου.
17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση
του Πατραϊκού κόλπου.
245 χλμ περίπου χερσαίου αγωγού για τη διάσχιση της
Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Μήκος: 2439 χλμ., εκ των οποίων 922 χλμ. περίπου
υποθαλάσσιο τμήμα και 1517 χλμ. περίπου χερσαίο. (Κόστος 922 Χ 150% + 1517 Χ
100% = 2900), αντίστοιχα η υφιστάμενη χάραξη: 1355 Χ 150% + 537 Χ 100% =
2569,5.
Η διαφορά σε κόστος είναι μία μικρή επιβάρυνση όμως
τα πλεονεκτήματα είναι τεράστια. Πρώτον ενώνονται όλες οι χώρες του East
Med Gas Forum, είτε άμεσα είτε με υφιστάμενους αγωγούς. Η Λιβύη π.χ. μπορεί να
συμμετάσχει στο East Med Gas Forum διοχετεύοντας μέρος της παραγωγής της στον
αγωγό. Ο Λίβανος, η Παλαιστίνη και η Ιορδανία επίσης. Το γεγονός αυτό θα
μειώσει την επιρροή της Τουρκίας στις χώρες αυτές και θα καταστήσει τον αγωγό
βιώσιμο. Η χωρητικότητά του εξ’ αρχής θα μπορούσε να είναι τριπλάσια (30 ΔΚΜ
φ.α. ετησίως). Μέσω αυτού του αγωγού θα μπορούν να διοχετεύσουν την παραγωγή
τους, με τις κατάλληλες διασυνδέσεις, όλα τα κοιτάσματα που είτε έχουν
ανακαλυφθεί είτε θα ανακαλυφθούν στις ΑΟΖ της Κύπρου, του Λιβάνου, του Ισραήλ,
της Αιγύπτου, της Λιβύης και της Ελλάδος. Ο αγωγός αυτός θα μπορούσε να είναι
αμφίδρομης ροής ώστε να μπορεί να προμηθεύσει με φυσικό αέριο απευθείας τις
αγορές της Ευρώπης, αλλά και τις μονάδες υγροποίησης, είτε τις υφιστάμενες της
Αιγύπτου, είτε μελλοντικές (π.χ. Βασιλικό Κύπρου και Αθερινόλακος Κρήτης). Επίσης
θα μπορούσε να φτιαχτεί εξ’ αρχής με τα κατάλληλα υλικά ώστε να μπορεί να
μεταφέρει και πράσινο υδρογόνο (αυτό που έχει παραχθεί εξ’ ολοκλήρου από ΑΠΕ).
Η παράμετρος αυτή αφενός θα έδινε τη δυνατότητα μεγαλύτερης χρηματοδότησης από
την ΕΕ, δεδομένου ότι ο στόχος είναι μέχρι το 2050 το σύνολο της ενέργειας που
χρειάζεται η ΕΕ να παράγεται από ΑΠΕ. Αφετέρου θα έδινε την δυνατότητα μεγάλων
επενδύσεων σε φωτοβολταϊκά και υπεράκτια αιολικά πάρκα, είτε στην βόρεια
Αφρική, είτε στην Κύπρο, την Κρήτη και την υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και στις
συμμετέχουσες χώρες της Μέσης Ανατολής. Τα πάρκα αυτά θα διοχέτευαν την
ηλεκτρική ενέργεια μέσω του EuroAsia Interconnector, αλλά και του EuroAfrica
Interconnector και η περίσσεια ηλεκτρική ενέργειας θα μπορούσε να διοχετευτεί
στην παραγωγή, μέσω της ηλεκτρόλυσης, πράσινου υδρογόνου το οποίο θα
διοχετεύονταν μαζί με το φυσικό αέριο στον αγωγό East Med.
Αυτός είναι ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός, ο οποίος
είναι συμφέρων για όλες τις συμμετέχουσες χώρες, δημιουργεί θέσεις εργασίας,
μειώνοντας την ανάγκη για μετανάστευση και επίσης μειώνει την επιρροή των
φανατικών ισλαμιστών στους μουσουλμανικούς πληθυσμούς. Όσο μειώνεται η φτώχεια και
όσο ισχυροποιούνται τα κοσμικά καθεστώτα σε αυτές τις χώρες τόσο μειώνεται η
επιρροή των αδελφών μουσουλμάνων. Επίσης μειώνεται η επιρροή της Τουρκίας και
δημιουργείται ένας ισχυρός συνασπισμός χωρών απέναντί της, διαλύοντας τα
οθωμανικά όνειρά της.
Όσον αφορά το θέμα της ΑΟΖ, η
διαφορετική χάραξη του αγωγού East Med δεν μειώνει την διαπραγματευτική μας
ισχύ, και της Ελλάδος και της Κύπρου. Αντιθέτως την ισχυροποιεί.
Έχοντας στρατηγικό μας εταίρο την Αίγυπτο, η τελευταία δεν θα προχωρήσει σε συμφωνία με την Τουρκία εις βάρος των δικών μας συμφερόντων. Ούτως ή άλλως με την Κύπρο έχει οριοθετήσει ΑΟΖ και με την Ελλάδα έχει οριοθετήσει μερικώς. Τι μένει; Το κομμάτι ανατολικά του 28ου μεσημβρινού μέχρι την οριοθετημένη ΑΟΖ Κύπρου – Αιγύπτου. Έχοντας προχωρήσει η Ελλάδα με την Αίγυπτο σε μερική οριοθέτηση με μειωμένη επίρρεια των νησιών και δίνοντας στην Αίγυπτο περίπου το 55% έχει δημιουργήσει ένα δεδικασμένο το οποίο θα εφαρμοστεί και στην υπόλοιπη οριοθέτηση. Προσοχή όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι η Αίγυπτος δίνει στην Τουρκία την ΑΟΖ της Ρόδου και του συμπλέγματος της Μεγίστης. Αυτό σημαίνει ότι λόγω της εγγύτητας των νησιών στις τουρκικές ακτές η γραμμή οριοθέτησης θα είναι η μέση γραμμή Αιγύπτου – Τουρκίας σίγουρα στην Μεγίστη και με κάποιες διαφορές στα ανατολικά της Ρόδου. Αυτό εννοούσε η Αίγυπτος όταν έλεγε ότι δίνει 0% επίρρεια στο Καστελόριζο. Δεν σημαίνει ότι του εξαφάνιζε την ΑΟΖ και του έδινε μόνο χωρικά ύδατα. Σημαίνει ότι η οριοθέτηση θα γίνει με βάση την μέση γραμμή Αιγύπτου – Τουρκίας. Σίγουρα η προβολή της ελληνικής ΑΟΖ νοτίως του συμπλέγματος της Μεγίστης είναι αυτή που ακουμπάει τα ανατολικά όρια της Αιγυπτιακής ΑΟΖ και τα δυτικά όρια της κυπριακής ΑΟΖ. Όμως πόσο είναι το πλάτος αυτής της προβολής είναι θέμα του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης ή θέμα διαπραγματεύσεων μεταξύ Ελλάδος, Τουρκίας, Αιγύπτου και Κύπρου. Δεδικασμένο υπάρχει και είναι το ακόλουθο: (διαβάστε από το protothema.gr )
Όσον αφορά την περίπτωση των ανατολικών ακτών της
Ρόδου, εννοείται ότι η προβολή τους ακουμπάει την αιγυπτιακή ΑΟΖ, ίσως
μετακινώντας λίγο νοτιότερα την μέση γραμμή Αιγύπτου – Τουρκίας στα πρώτα
μίλια. Σε κάθε περίπτωση, αν το θέμα πάει στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης,
μπορεί μεταξύ της ΑΟΖ της Ρόδου και της ΑΟΖ της Μεγίστης για κάποια μίλια να
ακουμπάνε οι ΑΟΖ Αιγύπτου και Τουρκίας, αλλά αυτό δεν πρέπει να μας προκαλεί
κανένα φόβο. Δεν σημαίνει ότι αποκόπτεται η Ελλάδα από την Κύπρο. Θα ακουμπάνε
μέσω της ΑΟΖ του νησιωτικού συμπλέγματος της Μεγίστης. Και εδώ φαίνεται
πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του αγωγού East Med. Θα δημιουργήσει ένα μπλοκ
χωρών με έναν ενιαίο γεωστρατηγικό χώρο που θα βάζει φραγμό στην Τουρκία και θα
της κλείνει την πόρτα στην Μεσόγειο και στα στενά του Σουέζ, αποστερώντας της
τον ζωτικό χώρο που ονειρεύεται για να γίνει κυριαρχη ναυτική δύναμη της
ανατολικής μεσογείου καθιστώντας την τουρκική λίμνη.
Γράφει ο Κωνσταντίνος Γιανναδάκης (Μέλος του
ΕΛ.Ι.Σ.ΜΕ)
Από Militaire News 08/03/2021 militaire.gr
Γιάννης Μάζης, μεγάλο λάθος η αλλαγή της
χάραξης του EastMed και ο αποκλεισμός της Κύπρου
O καθηγητής Γιάννης Μάζης μιλάει στους Τάκη Χατζή και Δήμο Βερύκιο για την διαφαινόμενη αλλαγή χάραξης του EastMed και τον αποκλεισμό της Κύπρου από τον αγωγό. Ο καθηγητής τονίζει ότι θα είναι μεγάλο λάθος για τον Ελληνισμό αν δεχθεί η Ελλάδα ο αγωγός να παρακάμψει εντελώς την Κύπρο και να περάσει από τον Αιγυπτιακό διάδρομο
Alpha 989 (8/3/2021) youtube.com Ακούστε το ηχητικό από εδώ : alpha989.com
Διαβάστε επιπλέον άρθρα:
Aποκλειστικό : Σενάριο για πέρασμα του
East Med μέσα από την Αίγυπτο
Τι συζητούν στο παρασκήνιο Μητσοτάκης, Αλ Σίσι,
Νετανιάχου και Αναστασιάδης – Οι επιφυλάξεις της Λευκωσίας, τα ερωτήματα για τη
βιωσιμότητα του υποθαλάσσιου αγωγού και ο αστερίσκος του Καΐρου
Αθανασόπουλος Άγγελος Αλ. tovima.gr 01.03.2021,
East Med : Τι κρύβει η σκέψη
αλλαγής όδευσης – Οι αναταράξεις και το παρασκήνιο
Ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας και ο Πρόεδρος της Κύπρου Νίκος Αναστασιάδης συνομιλούν στη Λευκωσία στις 4 Δεκεμβρίου 2020 |
Αναταράξεις από την αποκάλυψη του «Βήματος» για τον
αγωγό – Γιατί πάει στο Κάιρο ο Δένδιας
Αθανασόπουλος Άγγελος Αλ. tovima.gr 08.03.2021,
Οι αποφάσεις Διεθνών Δικαστηρίων για τις
ΑΟΖ - τι σημαίνουν για την Ελλάδα
Μιχάλης Στούκας protothema.gr 13/10/2019,
Τι προβλέπει η Σύμβαση για το Διεθνές Δίκαιο της
θάλασσας- Τα Διεθνή Δικαστήρια και η οριοθέτηση της ΑΟΖ από αυτά- Οι
περιπτώσεις που απασχόλησαν τα Διεθνή Δικαστήρια και η συσχέτισή τους με τα
ζητήματα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.
Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τον αγωγό
EastMed
Offsite Team offsite.com.cy 01.01.2020
Ο EastMed το πιο ώριμο έργο για την επίτευξη του
στόχου της ΕΕ για δημιουργία ενεργειακού διαδρόμου
O αγωγός East Med απειλεί το δόγμα
Ελλάδας - Κύπρου
Σε think tank της Washington παρουσιάστηκε πρώτα η
ιδέα παράκαμψης της Κύπρου στη χάραξη. Οι τρεις χάρτες που κυκλοφορούν, η στάση
της ελληνικής πλευράς και οι ψευδείς διαρροές. «Θα τον καταστρέψουμε», διεμήνυε
από τον Ιανουάριο ο Τούρκος αντιπρόεδρος για τον αγωγό.
Αγγελική Παπαμιλτιάδου Δημοσιεύθηκε: euro2day.gr 9 Μαρτίου
2021
Αεριαγωγός EastMed, ένας νέος Nabucco;
Μ. Λ. ΜΥΡΙΑΝΘΗΣ kathimerini.gr 15.03.2021
Από τον Φεβρουάριο του 2002, στη διεθνή ενεργειακή
διπλωματία κυριαρχούσε για 11 χρόνια ένα μεγαλεπήβολο project, ο τουρκο-αυστριακός
αεριαγωγός Nabucco. Εργο τεραστίων διαστάσεων και σημασίας, ανάλογο του
σημερινού EastMed ή των Nord Stream I & II. Η υλοποίησή του θα αναβάθμιζε
καθοριστικά τον ενεργειακό και γεωπολιτικό ρόλο της Τουρκίας. Η Ελλάδα δεν είχε
ρόλο σε αυτό. Εντέλει το project ματαιώθηκε.
Ο αγωγός EastMed και οι τέσσερις
ευσεβείς πόθοι της ελληνικής στρατηγικής
O Σωτήρης Ρούσσος, Αναπληρωτής Καθηγητής στο
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και επιστημονικός υπεύθυνος του Κέντρου Μεσογειακών,
Μεσανατολικών και Ισλαμικών Σπουδών (www.cemmis.edu.gr) αναλύει στο ΕΝΑ τις
πρόσφατες εξελίξεις σχετικά με τον αγωγό EastMed και τις προεκτάσεις τους για
τα γεωπολιτικά δεδομένα στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, αποτιμώντας την ελληνική
στρατηγική συμμαχιών
enainstitute.org 16.03.2021
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου