Κυριακή
10 Οκτωβρίου 2021
ΤΡΙΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ
ΛΟΥΚΑ
Νεανίσκε, σοί λέγω, ἐγέρθητι
Ἐκ τοῦ κατά Λουκᾶν Κεφ. 7:11-16
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,
ἐπορεύετο
ὁ ᾿Ιησοῦς εἰς πόλιν καλουμένην Ναΐν·
καὶ
συνεπορεύοντο αὐτῷ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ἱκανοὶ, καὶ ὄχλος πολύς.
Ὡς
δὲ ἤγγισε τῇ πύλῃ τῆς πόλεως,
καὶ
ἰδοὺ ἐξεκομίζετο τεθνηκὼς υἱὸς μονογενὴς τῇ μητρὶ αὐτοῦ·
καὶ
αὕτη ἦν χήρα·
καὶ
ὄχλος τῆς πόλεως ἱκανὸς ἦν σὺν αὐτῇ.
Καὶ
ἰδὼν αὐτὴν ὁ Κύριος, ἐσπλαγχνίσθη ἐπ᾿ αὐτῇ, καὶ εἶπεν αὐτῇ·
Μὴ
κλαῖε.
Καὶ
προσελθὼν ἥψατο τῆς σοροῦ, οἱ δὲ βαστάζοντες ἔστησαν, καὶ εἶπε·
Νεανίσκε,
σοί λέγω, ἐγέρθητι.
Καὶ
ἀνεκάθισεν ὁ νεκρὸς καὶ ἤρξατο λαλεῖν, καὶ ἔδωκεν αὐτὸν τῇ μητρὶ αὐτοῦ.
Ἔλαβε
δὲ φόβος ἅπαντας, καὶ ἐδόξαζον τὸν Θεόν, λέγοντες·
Ὅτι
Προφήτης μέγας ἐγήγερται ἐν ἡμῖν· καὶ
ὅτι ἐπεσκέψατο ὁ Θεὸς τὸν λαὸν αὐτοῦ.
Τὸ Εὐαγγέλιον christopherklitou.com
Κυριακή
Γ´ Λουκά (Λουκ.
7,11- 16)
Η Χριστός με τους μαθητές του, τους δώδεκα και πολλούς
άλλους από τον ευρύτερο κύκλο, μαζί με πολύ λαό που τον ακολουθούσε στην
περιοδεία του στη Γαλιλαία, μετά τη Καπερναούμ κατευθύνθηκαν στην πόλη της
Ναΐν. Αλλά, καθώς εισέρχονταν συνάντησαν να εξέρχεται μια πομπή, αρκετά
περίεργη εκ πρώτης όψεως· δεν έμοιαζε με τις συνηθισμένες, τα χαρακτηριστικά
της ήταν τα ωχρά πόσωπα, οι λυγμοί, οι κραυγές και ο κοπετός που έφθανε μέχρι
τα ουράνια· ήταν μια νεκρική πομπή, ένα νεαρό παλληκαράκι είχε αφήσει την
τελευταία πνοή την προηγουμένη ημέρα και τώρα τον συνόδευαν στην τελευταία
του κατοικία. Η εικόνα ήταν σπαραξικάρδια γιατί μεταξύ αυτών που συνόδευαν,
πίσω από τη σορό του νεκρού, μια άλλη φιγούρα αργοέσερνε τα βήματά της· ήταν η
χήρα μάνα του παιδιού, η οποία μετά τον θάνατο του άνδρα της συνόδευε τώρα και
τον γιο της στον τάφο. Η μάνα του παιδιού αδύναμη, περισσότερη νεκρή παρά
ζωντανή, ακολουθούσε τον μονάκριβό της και η μόνη σκέψη που πλανιόταν στο μυαλό
της ήταν, τι τη θέλω εγώ ζωή!
Ξαφνικά μια φωνή ακούγεται πάνω από τους ολοφυρμούς κι
ένας άγνωστος στέκεται μπροστά στο πλήθος· όλοι αναγκάζονται να σταματήσουν
είτε από περιέργεια, είτε από εκνευρισμό· ποιος είναι αυτός που δεν σέβεται
τον νεκρό και τη χαροκαμένη μάνα. Όλοι σώπασαν και αμήχανα κοίταζαν τον
άγνωστο να πλησιάζει στο νεκροκρέββατο και στην μάνα και να της απευθύνει μια
προτροπή, «μὴ κλαῖε» (μη
κλαις)! Σαν αστραπή θα πέρασε από το μυαλό τους η σκέψη, ποίος άραγε να είναι
αυτός ο άγνωστος που δεν σέβεται αυτή τη τραγική ώρα και τολμάει να παίζει με
τον πόνο τους! Πριν προλάβουν, όμως, να αντιδράσουν, ακούν τον άγνωστο να
φωνάζει… «νεανίσκε, σοί λέγω, ἐγέρθητι» (παιδί
μου σου λέω να σηκωθείς)... και βλέπουν να κρατά το χέρι του· ύστερα να
βοηθάει το παιδί να κατεβεί από το νεκροκρέββατο και να το παραδίδει στην
μητέρα του. Το παιδί βλέποντας όλο εκείνο το πενθοφορεμένο πλήθος και την
μάνα του έτοιμη να καταρρεύσει, αρχίζει τότε να μιλάει, να φωνάζει και να
διερωτάται γιατί όλος εκείνος ο κόσμος. Φαντάζεσθε την χαρά της μάνας· φαντάζεσθε
την χαρά όλου εκείνου του πλήθους που μοιρολογούσε! Το πένθος και ο κοπετός μεταστράφηκαν
αυτομάτως σε χαρά και ευφροσύνη· όλοι αλαλάζουν από ενθουσιασμό και δοξάζουν
τον Θεό για τον προφήτη που έστειλε ανάμεσά τους. Από το μυαλό όλων, σαν αστραπή
θα πέρασε η εικόνα από τη Παλαιά Διαθήκη που ο προφήτης Ηλίας ανέστησε τον γιο
της χήρας στα Σάρεπτα της Σιδωνίας (Γ´ Βασιλειών
17, 17-24). «Καί έδόξαζον τὸν Θεόν, λέγοντες
ὅτι προφήτης μέγας ἐγήγερται
ἐν ἡμῖν, καὶ ὅτι ἐπεσκέψατο
ὁ Θεὸς τὸν λαὸν αὐτοῦ»
(και αναφωνούσαν όλοι, μ᾽ ένα στόμα, Δόξα τον Θεό για
τον νέο προφήτη που απέστειλε· δεν ξεχνά ποτέ ο Θεός τον λαό Του, Λουκ. 7,
16).
Αν προσέξουμε καλύτερα τα θαύματα του Χριστού, με έκπληξη
θα παρατηρήσουμε ότι υπάρχει μια ομάδα τριών θαυμάτων που έχουν να κάνουν
με παιδιά. Εκτός της αναστάσεως του γιου της χήρας της Ναΐν, δηλαδή το παραπάνω
θαύμα, έχουμε την ανάσταση της κόρης του Ιαείρου (Λουκ. 8, 41-56) και την
θεραπεία του παιδιού που υπέφερε από δαιμονικό πνεύμα (Λουκ. 9, 37-43)· τα
παραπάνω θαύματα υπάρχουν στους ευαγγελιστές, Ματθαίο και Μάρκο. Η ομάδα αυτή
των θαυμάτων δεν είναι τυχαία, αλλά εκφράζει τη χαρακτηριστική στάση του
Χριστού απέναντι στα παιδιά και της κατανόησης του πόνου των γονέων για την αρρώστια
ή τον χαμό των παιδιών τους.
Η ενανθρώπιση του Υιού και Λόγου του Θεού σήμαινε ότι ο
Ιησούς Χριστός ανέλαβε πλήρως την ανθρώπινη φύση και τα προβλήματα που τη
βασανίζουν. Μεταξύ των άλλων προβλημάτων, το σοβαρότερο που πάντοτε ταλάνιζε
τον άνθρωπο ήταν ο θάνατος και μάλιστα στις ακραίες περιπτώσεις του· ο
θάνατος του παιδιού ήταν και παραμένει η μεγαλύτερη δοκιμασία των γονέων.
Ας μη ξεχνάμε άλλωστε ότι η πρώτη εμπειρία του θανάτου στους πρωτοπλάστους,
Αδάμ και Εύα, ήταν με τον θάνατο του παιδιού τους, του Άβελ από το χέρι του
αδελφού του Κάϊν μάλιστα! (Γεν. κεφ. 4).
Στον πόνο των γονέων αυτών ο Χριστός δείχνει πόσο πολύ συμπάσχει
και πόσο τους καταλαβαίνει και γιαυτό δίνει την διέξοδο στο δράμα τους, είτε
θεραπεύοντας την ασθένεια, είτε δίνοντας πίσω τη ζωή.
Είναι μεγάλη παρανόηση να λέγεται ότι ο Χριστός και η
Εκκλησία Του ασχολούνται μόνο με την σωτηρία της ψυχής· αντιθέτως από όσο μας
έδειξε ο Χριστός ασχολείται με την συνολική σωτηρία του ανθρώπου, διότι δεν
νοείται άνθρωπος δίχως το σώμα του. Αυτά που βιώνει ο άνθρωπος επηρεάζουν
συνολικά τη ζωή του με προεκτάσεις στη σωματική ή πνευματική υγεία του. Οι
θαυμαστές θεραπείες του Χριστού καθώς και όλα τα άλλα θαύματα και διδασκαλία
σκοπό έχουν να δείξουν πως ο Θεός θέλει τον άνθρωπο· τον θέλει ελεύθερο και
απαλλαγμένο από το άγχος και τον φόβο του θανάτου, ο οποίος θάνατος
στοιχειώνει πάντα τη ζωή μας είτε με τις ασθένειες, προμήνυμα θανάτου, είτε
με τον θάνατο αυτό καθεαυτό προσφιλών μας, που θυμίζει έτσι ότι μας περιβάλλει
ασφυκτικά και μας καρτερεί στη γωνία! Αλλά, ο Χριστός απέδειξε με όλα όσα έκανε
και δίδαξε ότι είναι ο Κύριος της ζωής και του θανάτου: «καὶ ὁ ζῶν, καὶ ἐγενόμην νεκρός, καὶ ἰδοὺ ζῶν εἰμι εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων,
καὶ ἔχω τὰς κλεῖς τοῦ θανάτου καὶ τοῦ Ἅδου»
(Αποκ. 1, 18).
Η απώλεια των αγαπητών προσώπων μας, των παιδιών μάλιστα,
μπορεί να είναι βαριά και επώδυνη, ίσως και να φαίνεται πολλές φορές
αξεπέραστη, αλλά ο θάνατος πλέον μετά την Ανάσταση του Χριστού δεν είναι αυτός
που ήταν πριν. Ο Χριστός νίκησε τον θάνατο και μας χάρισε ατέλειωτη ζωή· μας
έδωσε την Ελπίδα· μας έδειξε την διέξοδο από τη χώρα και τη σκιά του
θανάτου· μας έβγαλε από το αδιέξοδο του περιορισμένου ορίζοντος της ζωής που
φαίνεται να τελειώνει με τον θάνατο και μας χάρισε ατελεύτητη ζωή με την Ανάστασή
Του. Μας είπε ο Χριστός, «ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἐάν τις
τὸν λόγον τὸν ἐμὸν τηρήσῃ, θάνατον
οὐ μὴ θεωρήσῃ εἰς τὸν αἰῶνα»
(εάν κάποιος τηρήσει τον λόγο μου αυτός δεν θα αντιμετωπίσει ποτέ τον
θάνατο», Ιωάν. 8, 51), μας απάλλαξε δηλαδή από τον φόβο του θανάτου και αυτή
την πραγματικότητα ζούμε συνεχώς μέσα στην Εκκλησία.
Όσο κι αν φαίνεται δύσκολο κι αξεπέραστο, όπως είναι η
απώλεια ενός προσφιλούς προσώπου και πολύ περισσότερο ενός παιδιού, η
παραίνεση του Χριστού, «μη κλαις» στη χαροκαμένη μάνα, στη κάθε
μάνα και στους κάθε γονείς έχει νόημα και δίνει σιγουριά γιατί Αυτός που τη
λέει δεν είναι άλλος από αυτόν που ανέστησε τα παιδιά και δίνει τη Ζωή.
Η πίστη μας στο Χριστό είναι αυτή που κάνει τα θαύματα σε
κάθε εποχή και στις ημέρες μας. Ας πάρουμε κουράγιο, λοιπόν, και ας ακούσουμε
τον Χριστό να μας λέει, «ἐν τῷ κόσμῳ θλῖψιν ἕξετε·
ἀλλὰ θαρσεῖτε, ἐγὼ νενίκηκα
τὸν κόσμον»
(στον κόσμο θλίψη θἀχετε, αλλά πάρτε θάρρος
γιατί Εγώ έχω νικήσει τον κόσμο, Ιωάν. 16, 33).
Aρχιμανδρίτης Παντελεήμων Τσορμπατζόγλου, ΔρΘ
Το διαβάσαμε στο aganargiripsiri.wordpress.com
Δείτε ακόμα:
Pierre Bittar Gallery / Museum pierrebittar.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου