Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2021

Εξήλθεν ο σπείρων, τού σπείραι, τον σπόρον αυτού...

Κυριακή 17  Οκτωβρίου 2021

 ΤΕΤΑΡΤΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΛΟΥΚΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ ΤΗΣ ΕΝ ΝΙΚΑΙΑ Ζ' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

παραβολή το σπορέως

κ τοῦ κατά Λουκᾶν  Κεφ. 8:5-15

Εἶπεν ὁ Κύριος τήν παραβολήν ταύτην·

Ἐξῆλθεν ὁ σπείρων τοῦ σπεῖραι τὸν σπόρον αὐτοῦ·

καὶ ἐν τῷ σπείρειν αὐτὸν ὃ μὲν ἔπεσε παρὰ τὴν ὁδόν, καὶ κατεπατήθη, καὶ τὰ πετεινὰ τοῦ οὐρανοῦ κατέφαγεν αὐτό·

 καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐπὶ τὴν πέτραν, καὶ φυὲν ἐξηράνθη διὰ τὸ μὴ ἔχειν ἰκμάδα·

καὶ ἕτερον ἔπεσεν ἐν τῷ μέσῳ τῶν ἀκανθῶν, καὶ συμφυεῖσαι αἱ ἄκανθαι ἀπέπνιξαν αὐτό·

καὶ ἕτερον ἔπεσεν εἰς τὴν γῆν τὴν ἀγαθήν, καὶ φυὲν ἐποίησε καρπὸν ἑκατονταπλασίονα.

᾿Επηρώτων δὲ αὐτὸν οἱ Μαθηταὶ αὐτοῦ λέγοντες·

Τίς εἴη ἡ παραβολὴ αὕτη;

Ὁ δὲ εἶπεν·

Ὑμῖν δέδοται γνῶναι τὰ μυστήρια τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, τοῖς δὲ λοιποῖς ἐν παραβολαῖς, ἵνα βλέποντες μὴ βλέπωσι καὶ ἀκούοντες μὴ συνιῶσιν.

Ἔστι δὲ αὕτη ἡ παραβολή·

Ὁ σπόρος ἐστὶν ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ·

Οἱ δὲ παρὰ τὴν ὁδόν ,εἰσιν οἱ ἀκούσαντες· εἶτα ἔρχεται ὁ διάβολος, καὶ αἴρει τὸν λόγον ἀπὸ τῆς καρδίας αὐτῶν, ἵνα μὴ πιστεύσαντες σωθῶσιν.

Οἱ δὲ ἐπὶ τῆς πέτρας, οἳ ὅταν ἀκούσωσι, μετὰ χαρᾶς δέχονται τὸν λόγον, καὶ οὗτοι ρίζαν οὐκ ἔχουσιν, οἳ πρὸς καιρὸν πιστεύουσι καὶ ἐν καιρῷ πειρασμοῦ ἀφίστανται.

Τὸ δὲ εἰς τὰς ἀκάνθας πεσόν, οὗτοί εἱσιν οἱ ἀκούσαντες, καὶ ὑπὸ μεριμνῶν καὶ πλούτου καὶ ἡδονῶν τοῦ βίου πορευόμενοι συμπνίγονται, καὶ οὐ τελεσφοροῦσι.

Τὸ δὲ ἐν τῇ καλῇ γῇ, οὗτοί εἰσιν, οἵ τινες ἐν καρδίᾳ καλῇ καὶ ἀγαθῇ, ἀκούσαντες τὸν λόγον, κατέχουσι, καὶ καρποφοροῦσιν ἐν ὑπομονῇ.

Ταῦτα λέγων ἐφώνει·

Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν, ἀκουέτω.


Τὸ Εὐαγγέλιον  christopherklitou.com

Εξήλθεν ο σπείρων, τού σπείραι, τον σπόρον αυτού...

Η Κυριακή πού μας έρχεται είναι αφιερωμένη στην λεγόμενη «Παραβολή του σπορέως» και χει ρισθ π τν γία μας κκλησία πρς τιμν τν Αγίων Πατέρων. Δηλαδή τν εραρχν κείνων πο συνεκρότησαν τν βδόμη (Ζ΄) Οκουμενικ Σύνοδο πο κατεδίκασε τος εκονομάχους κα νεστήλωσε τς εκόνες.

Γιατί εν σήμερα χουμε εκόνες στις Εκκλησίες, ατ τ φείλουμε στος γνες πο καναν ο γιοι κενοι πατέρες τς βδόμης Οκουμενικς Συνόδου.

Μέχρι σήμερα μία ακόμη διαφορ πο χουμε μ τος αρετικος ενε, τι όλοι ατο ―κα μάλιστα ο Χιλιαστές― εκόνες δν προσκυννε.

Ενε γυμνς ο λεγόμενες αίθουσες -- «κκλησίες» τους, εν ρθόδοξος κκλησία ενε γεμάτη εκόνες, πο ποτελον και τν στολισμό της.( Μια εικόνα – χίλιες λέξεις...)

Σήμερα λοιπόν χει ρισθ ν διαβάζεται π τ Εαγγέλιο μι ραία περικοπή. Περιέχει μία π τς παραβολς το Χριστο. Ενε γνωστ παραβολ το σπορέως. Τί λέει σ᾿ ατν Χριστός;

Κάποιος γεωργς γέμισε τ δισάκκι του μ σπόρο κα πγε ν τν σπείρ. να μέρος το σπόρου πεσε πάνω σ δρόμο πο ταν χιλιοπατημένος π ζα κα νθρώπους· μεινε κε στν πιφάνεια, δν ρίζωσε, κα ρθαν τ πουλι το ορανο κα τν ρπαξαν...

Τ δεύτερο μέρος το σπόρου πεσε σ μέρος που ταν πέτρες· κα φύτρωσε μέν, λλ δν πρχε νερ κα τσι ξεράθηκαν τ στάχυα. Τ τρίτο μέρος το σπόρου πεσε σ  δαφος πο εχε χμα, λλ χμα γεμτο γκάθια· κα τ᾿ γκάθια μεγάλωσαν, πνιξαν τ σπόρο, κα δν τν φησαν ν᾿ ναπτυχθ κα ν καρποφορήσ. Τ τελευταο μέρος το σπόρου πεσε σ δαφος γόνιμο, καθαρό· κε σπόρος φύτρωσε κα πέδωσε λλο μν τριάντα, λλο ξήντα, λλο δ κατό. Ατ ενε παραβολή.

Τί θ π όμως "παραβολή";

Είναι το μέρος τού λόγου εκείνο πού άλλα λέει Χριστς κα λλα ννοε.

παραβολ το σπορέως ενε μι εκόνα π τν φυσικ αγροτικό κόσμο. Ποιός ενε σπορεύς; Σπορες ενε Κύριος μν ησος Χριστός· ατς φερε τν πνευματικ σπόρο π τν ορανό. Κα σπόρος ενε γία του διδασκαλία, πο δν πάρχει λλη νωτέρα διδασκαλία π ατήν· ενε σπόρος κλεκτός. Κα πως γεωργς φροντίζει στ χωράφι του ν σπείρ κλεκτ σπόρο, τσι κ᾿ μες πρέπει ν φροντίζουμε μέσα στς καρδιές μας ν σπέρνουμε κλεκτ σπόρο, τ διδασκαλία το Χριστο.

σπόρος! Τί ενε σπόρος; φυσικς σπόρος ενε να μικρ πραγματάκι, πο δν το δίνουμε σημασία. Κα μως τί δύναμι χει μέσα του! Φτάνει νας σπόρος ν᾿ ποδείξ, τι πάρχει Θεός. ν μπορ, ς φτειάξ πιστήμη να σπόρο. Μέχρι σήμερα, παρ᾿ λες τς προόδους της, δν τ κατώρθωσε. δύνατον.

Τ σπόρο, πο τ ίχνουμε μέσ᾿ στ χμα, τν φτιαξε Θεός. Κα χει δύναμι τεραστία. Φυτρώνει κα πρασινίζει γ.
Σπόρος λοιπόν, μ
τ μεταφορικ ννοια τς παραβολς, ενε λόγος το Θεο. Σπορες ενε Χριστός. Σπορες ενε κα ο κήρυκες το εαγγελίου, σπορες ενε κα ο εράρχαι, σπορες ενε κα ο διδάσκαλοι κα πατέρες τς κκλησίας μας, σπορες ενε καθένας πο διαδίδει τ λόγο το Θεο.

λλ᾿ πως σπόρος πεσε σ διάφορα δάφη, τσι κα λόγος το Θεο πο κηρύττουν ο κήρυκες το εαγγελίου. λλοτε μν πέφτει πάνω σ δαφος πο μοιάζει μ τν πατημένο δρόμο. Κα πως στν πατημένο δρόμο ενε δύνατον ν φυτρώσ σπόρος, τσι κα στς ψυχς ατές.

πάρχουν νθρωποι πο μένουν διάφοροι, τελείως διάφοροι. Κα ν κόμη βρίσκωνται μέσ᾿ στν κκλησία, δν τος νδιαφέρει τίποτε, δν προσέχουν τ νεκτίμητα λόγια πο σπέρνει κκλησία μας· διότι θεία λειτουργία, π τν ρα πο θ᾿ ρχίσ μέχρι τέλους, χίλια λόγια ενε· χρυσ λόγια, αώνια, σπουδαα λόγια. Ατο τίποτα.

Κα βρίσκονται μν ντς τς κκλησίας σωματικς, λλ ψυχικς δν ενε κε· βρίσκονται ξω, ταξιδεύουν πέρα μακριά. Κα πως λέει λαός μας, π τ να ατ μπαίνει λόγος το Θεο κι π τ λλο βγαίνει. Ατ ενε πρώτη κατηγορία δάφους πο πεσε σπόρος· ενε δηλαδ ο διάφοροι Χριστιανοί.

λλη κατηγορία ενε ο νθρωποι πο κονε τ λόγο το Θεο, νθουσιάζονται, εχαριστον τ Θεό, λλ δυστυχς ενε λιγόπιστοι. Κα ταν συμβ στν βίο τους κάποιο μπόδιο, κάποια δυστυχία, κάποιος θάνατος, κάποιο τύχημα, τότε γογγύζουν πλέον κατ το Θεο κα πομακρύνονται π τ Θε κα λένε· Πο ενε Θεός; γιατί συνέβη σ᾿ μένα ατ τ τύχημα, ατ δυστυχία;… Κα πομακρύνονται π τ Θεό. Ατο ενε ο λιγόπιστοι.

Πρτοι λοιπν ο διάφοροι, δεύτεροι ο λιγόπιστοι. Τρίτοι; Ο τρίτοι ενε κενοι πο χουν μν καλς διαθέσεις, λλ χουν μέσα τους κα γκάθια. Ποιά ενε τ᾿ γκάθια;

πως που φυτρώνει γκάθι κε συμπνίγεται γαθς σπόρος, τσι κα μέσ᾿ στς καρδις ατν. γκάθια ενε τ πάθη. Ποιά πάθη; ποιοδήποτε πάθος, ενε γκάθι φοβερό. Τρία μως ενε τ μεγάλα γκάθια πο πνίγουν κάθε εγεν προσπάθεια μέσα στν νθρωπο. Τ πρτο ενε φιλαργυρία, τ δεύτερο ενε φιληδονία, κα τ τρίτο γκάθι ενε φιλοδοξία. Ατ τ τρία πάθη ενε τ μεγάλα κενα γκάθια πο δν φήνουν ν καρποφορήσ λόγος το Θεο.

Τέλος να μόνο μέρος το σπόρου πεσε σ κλεκτ δαφος· κα φύτρωσε, κα τ 1 γινε 30, 60, 100. Ποιό δαφος ενε ατό; Ενε ο Χριστιανο πο κονε τ λόγο το Θεο κα τν φαρμόζουν μ προθυμία. Δν κονε μόνο, δν νθουσιάζονται μόνο, λλ κα φαρμόζουν. Ατο ποτελον τν κλεκτ μερίδα το λαο το Θεο.

Ατ ενε μ λίγα λόγια παραβολή. μιλε γι τέσσερα διαφορετικ δάφη γς, πο εκονίζουν τς τέσσερις κατηγορίες κροατν το θείου λόγου. Στ δια ατ δάφη σπείρεται κα σήμερα λόγος το Θεο. Κα πρέπει λοι μας, κήρυκες κα κροαταί, ν᾿ παντήσουμε σ κάποια ρωτήματα.
ς κροατα πρέπει ν᾿ παντήσουμε στ ρώτημα· τί δαφος είμαστε; κα τί θέσι λαμβάνουμε πέναντι στ λόγο το Θεο; Είμεθα γαθ γ πο δέχεται τ λόγο το εαγγελίου κα καρποφορε; μήπως καρδιά μας ενε γονο, λιθδες κα κανθδες δαφος;

ς κοπιάσουμε, γι ν κάψουμε τ᾿ γκάθια τν παθν, ν πετάξουμε τς πέτρες τς λιγοπιστίας, τν κακν συνηθειν, τν εδωλολατρικν καταλοίπων, τν ντιχριστιανικν κα σατανικν θν κα θίμων, κα ς ργώσουμε τ σκληρ δαφος τς ψυχς μας δι μετανοίας, δι κατανύξεως κα δακρύων, στε ν γίνουμε καλ γ.
σοι πάλι ενε εροκήρυκες κα κηρύττουν τν θεο λόγο, πρέπει ν᾿ παντήσουν σ᾿ να ρώτημα το πειρασμο, πο πάει ν τος πογοητεύσ.

ρχεται διάβολος κα τος λέει· Μ κηρύττεις, διότι  ο κόποι σου ενε σχεδν καταδικασμένοι· μόνο τ να τέταρτο το σπόρου πιάνει, τ λλα τρία τέταρτα πνε χαμένα… Τν ασθάνομαι κ᾿ γ τ διάβολο κα τν κούω ν μο λέ· Τί κάνεις; Κήρυξες κήρυξες κήρυξες, ποιά τ ποτελέσματα;… Τί χω ν᾿ παντήσω σ᾿ ατ τ ρώτημα;

Μ παρηγορε νας λόγος το ερο Χρυσοστόμου, μεγάλου κήρυκος το εαγγελίου, πο λέει· «Κήρυξε τ λόγο το Θεο, κα μν πογοητεύεσαι. Κήρυξε. Ενε πεντακόσοι ο κροαταί; ν δν κούσουν ο πεντακόσοι, θ᾿ κούσουν ο διακόσοι πενήντα, ο μισοί. Δν θ᾿ κούσουν ο μισοί; θ᾿ κούσουν ο κατό. Δν θ᾿ κούσουν ο κατό; θ᾿ κούσουν ο πενήντα.

Δν θ᾿ κούσουν ο πενήντα; θ᾿ κούσουν ο εκοσι. Δν θ᾿ κούσουν ο εκοσι; θ᾿ κούσουν ο δέκα. Δν θ᾿ κούσουν ο δέκα; θ᾿ κούσουν ο πέντε. Δν θ᾿ κούσουν ο πέντε; θ᾿ κούσ νας. νας φτάνει». τσι εροκήρυκας δν πογοητεύεται.

Συμπέρασμα. Κανείς ν μν πογοητευθ. ς δεχθομε λοι κα ς καλλιεργήσουμε τ θεο σπόρο, σες ντιξοότητες κα ν συναντήσουμε.
Ε
χομαι πάντα τ ατιά σας ν ενε νοιχτά, γι ν κονε κα ν φαρμόζουν τ λόγο το Θεομήν.

πίσκοπος Αγουστνος

πηγή: kivotoshelp.gr

Δείτε και την περσινή μας ανάρτηση:

παραβολή το σπορέως

Αγ. Κοσμάς ο Αιτωλός: Διδαχή εις την παραβολήν του Σπορέως  - Ομιλία του Αγίου νέου Ιερομάρτυρος και Ισαποστόλου Κοσμά του Αιτωλού, εις την παραβολήν του Σπορέως - Μνήμη Της Ζ' Οικουμενικής Συνόδου  olympos/2020/10

Διαβάστε ακόμα:

Η  ΠΑΡΑΒΟΛΗ  ΤΟΥ  ΣΠΟΡΕΩΣ 

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΑΘ. ΤΕΛΙΟΣ - Η πρσληψ της, διαχρονικ, απ τους Πατρες της Εκκλησας μχρι και τους συγχρνους σχολιαστς - Διπλωματικ Εργασα για την απκτηση Μεταπτυχιακο  Διπλματος - ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ  2015  ikee.lib.auth.gr

Κανόνες τς ν Νικαί γίας κα Οκουμενικς Ζ Συνόδου

Συνεκλήθη π το Ατοκράτορος τν ωμαίων Κωνσταντίνου το κτου κα τς μητρς ατο Αγούστας Ερήνης τς θηναίας ν Νικαί τς Βιθυνίας ν τ Πανσέπτ Να τς το Θεο Σοφίας (787 μ.Χ.)  users.uoa.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου