Κυριακή, 23 Ιανουαρίου 2022
† ΚΥΡΙΑΚΗ ΙΔ ́ ΛΟΥΚΑ.
Κλήμεντος ἱερομάρτυρος ἐπισκόπου Ἀγκύρας († 312), Ἀγαθαγγέλου μάρτυρος (†312)· Διονυσίου ὁσίου τοῦ ἐν Ὀλύμπῳ (†1540)
Άγιος Διονύσιος ο εν Ολύμπω
Ο όσιος Διονύσιος ο εν Ολύμπω (έζησε το 16ο
αιώνα) ήταν μοναχός, ο οποίος έζησε στην περιοχή του Ολύμπου, όπου βρίσκεται
η Ιερά Μονή του. Είναι πολιούχος άγιος του Λιτοχώρου Πιερίας.
Γεννήθηκε από φτωχούς αλλά ευσεβείς γονείς περίπου το
1500, στο χωριό Σκλάταινα Μουζακίου στην Καρδίτσα. Το χωριό του
σήμερα ονομάζεται Δρακότρυπα. Από νωρίς έδωσε δείγματα της αφοσίωσής του στο
Θεό και του ότι ήθελε να απαρνηθεί τα εγκόσμια. Δε δίστασε μάλιστα να
περιορίσει την τροφή του σε χαρούπια (ξυλοκέρατα). Μετά το θάνατο των γονέων
του, σε ηλικία περίπου 18 ετών, ακολούθησε στα Μετέωρα το γέροντα
Άνθιμο και εκάρη μοναχός στη Μονή Μεγάλου Μετεώρου με το όνομα Δανιήλ. Έγινε
δόκιμος μοναχός, υποτακτικός του γέροντα Σάββα.
Στη συνέχεια πήγε στο Άγιο Όρος, όπου εκάρη
μεγαλόσχημος μοναχός με το όνομα Διονύσιος. Χειροτονήθηκε ιερέας και έγινε
μέλος της συνοδείας του Πρώτου του Αγίου Όρους Σεραφείμ. Ασκήτευσε κοντά στη
Μονή Καρακάλλου. Έζησε με άσκηση, νηστεία και προσευχή, και κατάφερε να εκλεγεί
ηγούμενος της Μονής Φιλοθέου. Εκεί, όμως, επειδή η Μονή ήταν βουλγαρική,
συνάντησε μεγάλες αντιδράσεις και αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τον Άθω και να
πάει, γύρω στο 1524, στην περιοχή της Βεροίας, στη σκήτη του οσίου
Αντωνίου του νέου, όπου έχτισε τη Μονή του Τιμίου Προδρόμου.
Από ταπείνωση προτίμησε να αποφύγει την εκλογή του ως επισκόπου Βεροίας και έτσι έφυγε για μία ακόμη φορά προς την Πιερία και τη Θεσσαλία. Εγκαταστάθηκε σε δυσπρόσιτη περιοχή στον Όλυμπο, όπου ασκήτευσε μέσα σε σπηλιά, που σώζεται μέχρι σήμερα.
Επειδή υπέστη διωγμούς σε
εκείνον τον τόπο έφυγε προσωρινά για το Πήλιο, στη Ζαγορά όπου
οικοδόμησε τη Μονή της Αγίας Τριάδας Σουρβίας. Αργότερα επέστρεψε στον Όλυμπο
και γύρω στο 1542 οικοδόμησε τη Μονή της Αγίας Τριάδας για να
βρίσκουν εκεί καταφύγιο οι κλέφτες. Αυτή η μονή από τότε μέχρι σήμερα
αποτελεί κέντρο πνευματικής ακτινοβολίας. Εκεί συγκεντρώθηκαν πολλοί μοναχοί
εξαιτίας της φήμης του οσίου, ο οποίος δεν παρέλειπε να περιοδεύει στα γύρω
χωριά για να κηρύττει το Χριστό και να υποστηρίζει τους υπόδουλους Έλληνες.
Ο Διονύσιος ο εν Ολύμπω απεβίωσε στις 23
Ιανουαρίου, ημερομηνία κατά την οποία εορτάζεται η μνήμη του.
Δεν είναι γνωστή η ακριβής ημερομηνία κοιμήσεως του οσίου. Σίγουρα όμως πέθανε
μετά το 1542, οπότε και ναοδομήθηκε η Αγία Τριάδα. Στη Δρακότρυπα η εορτή
του πανηγυρίζεται επίσης την τελευταία Κυριακή του Ιουλίου. Λείψανά του
φυλάσσονται στην Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου, στον Όλυμπο, ενώ η κάρα του κλάπηκε
στις 12 Ιουλίου 1890 στη Νιγρίτα Σερρών, όπου είχε μεταφερθεί για
προσκύνημα.
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια el.wikipedia.org
Μονή Αγίου Διονυσίου στον Όλυμπο (1542). Γκραβούρα της μονής. |
Μονή Αγίου Διονυσίου εν Ολύμπω
Η Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή
του Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω είναι η σημαντικότερη Μονή
στον νομό Πιερίας. Βρίσκεται στον Όλυμπο, σε υψόμετρο
900 μ. σε θέση φύσει οχυρή ανάμεσα σε δύο ρέματα και απέχει 18 χιλιόμετρα από
το Λιτόχωρο.
Η Παλαιά Μονή ιδρύθηκε το 16ο αιώνα από τον Άγιο
Διονύσιο εν Ολύμπω και στα χρόνια της Τουρκοκρατίας σημείωσε οικονομική
και πνευματική ακμή. Μετά το 1821 καταλήφθηκε από τον τουρκικό
στρατό, πυρπολήθηκε και λεηλατήθηκε. Το 1943 ανατινάχθηκε από τους
Ναζί επειδή στα κτήριά της κρύβονταν Έλληνες αντάρτες. Έκτοτε μεταφέρθηκε στο
Μετόχι της, κοντά στο Λιτόχωρο. Μέχρι το 1928 το Μοναστήρι ήταν Σταυροπηγιακό,
Πατριαρχικό υπό την δικαιοδοσία του Οικουμενικού θρόνου. Το 1928 υπήχθη στις
Νέες Χώρες.
Σήμερα αναπτύσσει πνευματική και φιλανθρωπική δραστηριότητα,
με ολοήμερες εξομολογήσεις και πνευματικές διδαχές κάθε Κυριακή πρωί μετά το
τέλος της Θείας Λειτουργίας, όπως επίσης διαλόγους, συνέδρια και ολονύκτιες
αγρυπνίες. Πανηγυρίζει στις 23 Ιανουαρίου, που είναι και η ημέρα
μνήμης του Αγίου Διονυσίου. Επίσης, στις 14 Σεπτεμβρίου τελείται η
τοπική εορτή του Σταυρού, στην Παλαιά Μονή του Αγίου Διονυσίου.
Το μοναστήρι ιδρύθηκε από τον Άγιο Διονύσιο
εν Ολύμπω γύρω στο 1542, επί Πατριάρχη Ιερεμία του Β'
(1522-1546) και όταν ήταν Σουλτάνος ο Σουλεϊμάν Α' (1520-1566). Ο
Άγιος, επιστρέφοντας από το Πήλιο, έλαβε από τον Τούρκο Αγά της περιοχής
την άδεια να κτίσει ελεύθερα μοναστήρι και μάλιστα του δόθηκε και η κυριότητα
της περιοχής.
Ο Διονύσιος εν Ολύμπω έχτισε κελιά, παρεκκλήσια και
μύλους ενώ φρόντισε για τον εμπλουτισμό του μοναστηριού με κειμήλια, λείψανα
αγίων, εικόνες (ήταν ο ίδιος αγιογράφος), με βιβλιοθήκη πατερικών κειμένων και
έγραψε κανονισμούς για την ομαλή λειτουργία της Μονής. Σύντομα τον ακολούθησαν
στο Μοναστήρι πολλοί μοναχοί, καθώς η φήμη του Αγίου εξαπλώθηκε με τα θαύματά
του και τη λιτή χριστιανική ζωή του. Έπειτα από 35 χρόνια σχεδόν από την ίδρυση
της Μονής, έχουμε γραπτή μαρτυρία για την ακτινοβολία που εξέπεμπε σε επιστολή
του Θεοδόσιου Ζυγομαλά προς το Στέφανο Γκέρλαχ, καταδεικνύοντας τον εντυπωσιακά
μεγάλο αριθμό μοναχών που υπήρχαν στη μονή σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα από
την ίδρυσή της.
Ο Άγιος Διονύσιος επιδόθηκε σε τριπλή εργασία μέχρι τον
θάνατό του. Έκανε περιοδείες στην ευρύτερη περιοχή του Ολύμπου, διδάσκοντας και
εξομολογώντας αλλά και στήριζε τον υπόδουλο ελληνισμό, ενθαρρύνοντας την
απελευθέρωση από τον τουρκικό ζυγό. Ο βιογράφος του Δαμασκηνός Ρεντίνης
αναφέρει χαρακτηριστικά ότι ο Άγιος εργαζόταν για όλα αυτά.
Ο Όσιος απεβίωσε εκεί στις 23 Ιανουαρίου του
1541. Τάφηκε στο αριστερό παρεκκλήσι του Καθολικού της Μονής, όπου σώζεται
ο τάφος του μέχρι και σήμερα. Αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες προσκυνητές κάθε
χρόνο.
Μετά την αποδημία εις Κύριον του Διονυσίου, η φήμη του
Μοναστηριού ξεπέρασε τα όρια της Θεσσαλίας και Μακεδονίας και έφτασε μέχρι και
τη Ρωσία. Αυτό φαίνεται από σωζόμενη στη Μονή επιστολή των Αυτοκρατόρων
της Ρωσίας με χρονολογία 13 Ιουνίου 1692, με την οποία επιτρέπεται στους
Μοναχούς του Ολύμπου να περιφέρουν την κάρα του Αγίου Διονυσίου στη Ρωσία.
Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά μοναστήρια και ναοί στη Βόρεια Ήπειρο
κοσμούνται με αγιογραφίες, έργα των αγιογράφων-μοναχών του Ολύμπου. Μερικά
αφιερώματα στο σκευοφυλάκιο της Μονής φέρουν ρουμανικές επιγραφές, που δείχνει
ότι και στην τότε Μολδοβλαχία είχε απλωθεί η φήμη της Μονής.
Το μοναστήρι δέχθηκε την οργή των Τουρκαλβανών του Αλή
Πασά αλλά και των Τούρκων και Γερμανών αργότερα. Οι πολλές πυρκαγιές και
καταστροφές που υπέστη η μονή έχουν καταστήσει άγνωστη την ιστορία της το 17ο
και 18ο αιώνα.
Το 1790-91 κάηκε από πυρκαγιά, όπως αναφέρεται στην
αλληλογραφία των πατέρων της Μονής με τον επίσκοπο Καμπανίας Θεόφιλο, αδελφό
διατελέσαντα της Μονής του 'Ολύμπου και καυχώμενον δια τον τίτλο του "
Ώλυμπίτου". Την περίοδο της Επανάστασης του 1821 η Μονή
πυρπολήθηκε από τους Τούρκους, όπως μνημονεύει ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης
Γεννάδιος. Από τις πυρκαγιές αυτές καταστράφηκε το μεγαλύτερο μέρος της
βιβλιοθήκης, των κειμηλίων και των υπαρχόντων στη Μονή. Πολλά από αυτά τα
έκαψαν οι ίδιοι οι μοναχοί από το φόβο τους το 1878 κατά την Επανάσταση
του Ολύμπου.
Το μοναστήρι από πολύ παλιά αποτέλεσε κέντρο όλων των
κλεφτών και αρματολών του Ολύμπου, αλλά και την έδρα των επαναστατικών
κυβερνήσεων, κατά το 1821, 1828 και 1878. Κατά την εξέγερση του 1878, στη μονή
κατέφυγαν τα γυναικόπαιδα από το Λιτόχωρο και μεγάλη ήταν η βοήθειά της στον
αγώνα για την Απελευθέρωση, στον Ελληνοτουρκικό Πόλεμο (1897) και επίσης κατά
το Μακεδονικό Αγώνα.
Στη Μονή διεξήχθη στις 15 Ιουνίου 1936 και το Πρώτο
Πανελλήνιο Ορειβατικό Συνέδριο, με επίσημο προσκεκλημένο τον επίτιμο πρόεδρο
του Ελληνικού Ορειβατικού Συνδέσμου, Διάδοχο Παύλο.
Στα χρόνια της Ναζιστικής κατοχής, το μοναστήρι δέχθηκε
το τελευταίο πλήγμα με τον βομβαρδισμό του από τους Γερμανούς και την ανατίναξη
των κτηρίων του (διασώθηκε μόνο το ηγουμενείο), επειδή σε αυτά είχαν καταφύγει
αντάρτες. Έπειτα μεταφέρθηκε στο Μετόχι ή Σκάλα, που υπάρχει από το 18ο αιώνα,
κοντά στο Λιτόχωρο. Το εν λόγω Μετόχι αναφέρεται σε σιγγίλιο του
Οικουμενικού Πατριαρχείου το 1753.
Σήμερα το Μοναστήρι λειτουργεί ως ανδρώα κοινοβιακή Μονή
με καθηγούμενο τον Αρχιμανδρίτη Μάξιμο Κυρίτση και με 24 μοναχούς.
Μέσα στο μοναστήρι, σε πρόσφατα ανακαινισμένο κτήριο
του 1860 λειτουργεί και το νέο σκευοφυλάκιο (Εκκλησιαστικό Βυζαντινό
Μουσείο), το οποίο εγκαινιάστηκε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο,
στις 29 Μαΐου 1999. Σε αυτό φυλάσσονται εκκλησιαστικά κειμήλια
μεγάλης καλλιτεχνικής και ιστορικής αξίας. Ενδεικτικά αναφέρονται εικόνες του
15ου-19ου αιώνα, πατριαρχικά σιγγίλια, κεντητά άμφια, πατριαρχικοί σταυροί, τμήμα
Τιμίου Ξύλου, άγια λείψανα και παλαιά χειρόγραφα. Από αυτά γνωρίζουμε σήμερα
πολλά στοιχεία για την Ιστορία της Μονής.
Η Μονή προσπαθεί και ακολουθεί σχεδόν κατά γράμμα το
αγιορείτικο τυπικό και οι γυναίκες εκκλησιάζονται στο εξωτερικό καθολικό της
Μονής (γιατί η Μονή διατηρεί το άβατο).
Κοντά στη σημερινή θέση της Μονής Αγίου Διονυσίου
βρίσκεται η τοποθεσία Μύλοι, που έλαβε την ονομασία της από το νερόμυλο, ο
οποίος είναι ακόμα σε λειτουργία και έχει διαμορφωθεί σε χώρο αναψυχής.
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια el.wikipedia.org
Μια επιστολή «ξαναχτίζει» τη μονή
Πώς οι φωτογραφίες ενός Γερμανού στρατιώτη έγιναν «οδηγός» για την αναστήλωση του κατεστραμμένου Αγ. Διονυσίου εν Ολύμπω
Ο φάκελος που έφτασε ταχυδρομικώς μια ημέρα του 1996
στη Νέα Μονή Αγίου Διονυσίου, στις παρυφές του Ολύμπου, είχε ως
αποδέκτη τον ηγούμενο Μάξιμο και αποστολέα έναν άγνωστο ονόματι Καρλ Φάμπερ,
από τη Γερμανία, ο οποίος προειδοποιούσε τους μοναχούς ότι θα εκπλαγούν
«λαμβάνοντας αυτή την επιστολή από μένα». Και πράγματι εξεπλάγησαν.
29 Απριλίου 1943: Ένα
απόσπασμα επίλεκτων καταδρομέων της γερμανικής στρατιωτικής δύναμης κατοχής που
έδρευε στο Λιτόχωρο σκαρφάλωσε όλη τη νύχτα, μεταφέροντας με μουλάρια ποσότητες
εκρηκτικών, σε υψόμετρο 800, στην καρδιά του Ολύμπου. Προς το ξημέρωμα το
απόσπασμα προσέγγισε τον «στόχο» που δεν ήταν άλλος από το ιστορικό μοναστήρι
του Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω, στην κορυφή του φαραγγιού του Ενιπέα, και
αφού το έζωσε με ποσότητες δυναμίτη το ανατίναξε. Οι δώδεκα μοναχοί πρόλαβαν να
το εγκαταλείψουν παίρνοντας μαζί τους μόνο μία εικόνα, αυτή του κτήτορα Αγίου
Διονυσίου, και να καταφύγουν στο μετόχι της μονής στους πρόποδες του Ολύμπου,
όπου συνελήφθησαν και ανακρίθηκαν.
Γερμανοί στρατιώτες τοποθετούν εκρηκτικά στον προαύλιο χώρο του Αγίου Διονυσίου. |
Η Μονή Αγίου Διονυσίου είχε τεθεί στο στόχαστρο
των δυνάμεων κατοχής που διέθεταν πληροφορίες, όχι αβάσιμες, ότι λειτουργούσε
ως κέντρο παροχής βοήθειας και υποστήριξης στις αντάρτικες ομάδες του Ολύμπου.
Διέθετε εξάλλου και «ιστορικό» στους αντιστασιακούς αγώνες του έθνους το
συγκεκριμένο μοναστήρι, αφού πυρπολήθηκε και λεηλατήθηκε από τους Τούρκους
το 1821, οπότε ύστερα από τριήμερη μάχη ο ηγούμενος Μεθόδιος και οι δώδεκα
μοναχοί απαγχονίστηκαν, ενώ ενεργά συμμετείχε και στην Επανάσταση του 1878 αλλά
και στον Μακεδονικό Αγώνα.
Όπως και σε προηγούμενες καταστροφές, έτσι και τώρα η αγάπη των μοναχών που εγκαταβιούν πλέον στη Νέα Μονή του Αγίου Διονυσίου, τρία χιλιόμετρα πάνω από το Λιτόχωρο, αλλά και των πιστών για τον προστάτη άγιο, «αγκάλιασε» τα λείψανα του κατεστραμμένου μοναστηριού και ξεκίνησε σιγά σιγά η προσπάθεια αναστήλωσής του με βάση κυρίως τις μαρτυρίες για την αρχιτεκτονική της μονής. Δεν ήταν φυσικά καθόλου εύκολο, δεδομένου ότι δεν υπήρχαν αρχιτεκτονικά σχέδια και το κτίριο είχε ισοπεδωθεί.
Ο μοναχός Σιλουανός στο υπό αναστήλωση μοναστήρι.(ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΒΡΑΜΙΔΗΣ) |
«Δώρο Θεού»
Ώσπου το 1996 το γράμμα του αγνώστου, «δώρο Θεού», όπως
το εξέλαβαν οι μοναχοί, άλλαξε τα δεδομένα στην αναστηλωτική προσπάθεια. Μέσα
στον φάκελο υπήρχαν φωτογραφίες που είχαν τραβηχτεί λίγα μόλις λεπτά πριν από
την πυροδότηση των εκρηκτικών, από ένα μέλος του αποσπάσματος. Και αυτό δεν
ήταν άλλος από τον αποστολέα, Καρλ Φάμπερ, που στη δύση της ζωής του έστειλε,
μισό αιώνα μετά και λίγο προτού πεθάνει, στους μοναχούς τις φωτογραφίες, με την
προσδοκία, όπως σημείωνε στο γράμμα που τις συνόδευε, ότι «ίσως να είναι
χρήσιμες στην ανακαίνιση του μοναστηριού». Και όντως βοήθησαν τα μέγιστα.
«Από τις φωτογραφίες αυτές του Γερμανού και τα
υπολείμματα του κτιρίου η ομάδα των μελετητών μας έφτιαξε το σχέδιο
αποκατάστασης. Δεν είχε μείνει σχεδόν τίποτα όρθιο. Μας βοήθησαν αφάνταστα
αυτές οι εικόνες», είπε στην «Κ» ο αρχιτέκτονας Σωτήρης Τζήμας (συνωνυμία με
τον γράφοντα), ο οποίος επιβλέπει την αναστήλωση μιας μεγάλης πτέρυγας της
μονής.
«Οι φωτογραφίες που εστάλησαν ελήφθησαν υπόψη στη μελέτη
αναστήλωσης, καθώς μας αποκάλυψαν στοιχεία τα οποία έλειπαν από το υπόλοιπο
υλικό που είχαμε στη διάθεσή μας», επιβεβαιώνει ο μοναχός Σιλουανός, που
ξενάγησε την «Κ» στο πληγωμένο βυζαντινό κόσμημα του Ολύμπου. Πλην των
φωτογραφιών, ο Φάμπερ περιγράφει στην επιστολή αλλά και στο σχετικό κομμάτι του
ημερολογίου του, το οποίο επίσης έστειλε στη μονή, το τι ακριβώς έγινε στο
φαράγγι του Ενιπέα στις 29 Απριλίου του 1943.
Ο Άγιος Διονύσιος στο φαράγγι του Ενιπέα το 1943 (φωτ. του Φάμπερ). |
«Ήμουν 21 ετών ως στρατιώτης στην ομάδα Κυνηγών (κωδικός
μονάδας) και είχαμε στρατοπεδεύσει στο Λιτόχωρο στις 27/4/1943. Ένας δικηγόρος
από το Αμβούργο, λάτρης της Ελλάδας, μου απέστειλε έγχρωμες φωτογραφίες από το
κατεστραμμένο μοναστήρι τις οποίες τράβηξε ο ίδιος. Το ότι μου προκαλεί μεγάλη
λύπη η καταστροφή αυτού του μεγάλου και ωραίου μνημείου δεν χρειάζεται να σας
το εξηγήσω.
»Στις 29/4/1943 η μονάδα μας είχε αναλάβει την ασφάλεια
(κάλυψη) ύψους από Βορρά πάνω απ’ το μοναστήρι. Είχαμε ξεκινήσει στις 00.00 ώρα
απ’ το στρατόπεδό μας και φθάσαμε χαράματα πάνω απ’ το μοναστήρι. Ήμουν
διαβιβαστής στον διοικητή της μονάδας, ο οποίος ήταν καθηγητής από τη Βιέννη. Άκουσα
ακόμη που έλεγε στον αντικαταστάτη του να αναλάβει αυτός τη διοίκηση, γιατί ο
ίδιος ήθελε να δει το μοναστήρι. Εγώ είχα πάντα τη φωτογραφική μου μηχανή Leica
στην ψωμοθήκη μου και τον παρακάλεσα να μου επιτρέψει να πάω μαζί του. Είχε την
καλοσύνη να μου το επιτρέψει να φωτογραφίσω.
»Σας αποστέλλω τέσσερις μεγεθυμένες φωτογραφίες τις
οποίες έβγαλα τότε. Απ’ αυτές τις φωτογραφίες βλέπει κανείς μερικώς πώς ήταν το
μοναστήρι. Η φωτογράφισή μου έπρεπε να γίνει γρήγορα, διότι δεν είχα τον
απαιτούμενο χρόνο γι’ αυτό. Ίσως αυτές οι φωτογραφίες να είναι χρήσιμες στην
ανακαίνιση του μοναστηριού.
»Σας ευχαριστώ εγκάρδια και σας εύχομαι υγεία και σε
όλους μας ειρήνη επί γης για να μην καταστρέφονται πλέον άλλα μοναστήρια».
Η επιστολή που έστειλε ο Φάμπερ στη Νέα Μονή το 1996, καθώς και σημειώσεις του για την ανατίναξη. |
Οι σημειώσεις του
Στο δε ημερολόγιό του έγραφε τότε:
«29/4/1943
Ώρα 00.30 (μεσάνυχτα). Εκκίνηση πορείας προς το Μοναστήρι
του Αγίου Διονυσίου. Δύσκολη πορεία στο βουνό, πάνω από πέτρες κι από ξύλα
κομμένα. Κατά τα χαράματα βρισκόμαστε σε οπτική επαφή με το μοναστήρι. Για
ασφάλεια υπάρχουν δεξιά στο βουνό οπλοπολυβόλα. Βλέπω το μοναστήρι, ηλικία πάνω
από έξι αιώνες. Επιστρέφοντας ακούμε τις πρώτες ανατινάξεις. Το απόγευμα
επιστρέφουμε στο στρατόπεδο.
Ήμουν διαβιβαστής στον διοικητή Strohmeier (Bιεννέζος
στην καταγωγή). Άκουγα που έλεγε σ’ έναν ανώτερο αξιωματικό να αναλάβει τη
διοίκηση, γιατί ο ίδιος προσωπικά ήθελε να δει το μοναστήρι. Τον παρακάλεσα να
είμαι μαζί του. Συμφώνησε. Είχα μαζί μου στην ψωμοθήκη τη Leica (φωτογραφική
μηχανή)».
Ο Καρλ Φάμπερ. |
Ο Καρλ Φάμπερ δεν επέστρεψε ποτέ στον τόπο
του εγκλήματος. Θεώρησε, ίσως, ότι η αποστολή των
φωτογραφιών και το γράμμα του θα λειτουργούσαν ως μια εξιλέωση. Ήρθαν όμως μετά
τον θάνατό του (Σεπτέμβριος 2003) και επισκέφθηκαν την κατεστραμμένη μονή η
σύζυγος και η κόρη του, ανταποκρινόμενες στην πρόσκληση του ηγουμένου Μαξίμου να
συμμετάσχουν σε συνέδριο για τον Άγιο Διονύσιο στο Λιτόχωρο.
«Για εμάς είναι μεγάλη η τιμή που παρευρισκόμαστε μαζί
σας. Ο μακαρίτης ο πατέρας μου ήταν πριν από 60 χρόνια εδώ κατά τη διάρκεια του
πολέμου και σας απέστειλε το 1996 μια επιστολή και μερικές φωτογραφίες του
μοναστηριού, πριν ακόμα καταστραφεί.
»Θα χαιρόταν πολύ ο ίδιος ο πατέρας να είχε λάβει την
πρόσκλησή σας, αλλά και εμείς τα παιδιά του συνεχίζουμε να είμαστε θαυμαστές
της χώρας σας και του πολιτισμού σας», ανέφερε η κόρη του από το βήμα του
συνεδρίου.
Με κονδύλια του υπουργείου Πολιτισμού και του ΕΣΠΑ η αναστήλωση του μοναστηριού προχωράει, με βραδείς ρυθμούς, καθώς για να γίνει πιστή αποκατάσταση χρειάζεται προσεκτική δουλειά. Η δικαστική προσπάθεια να ενταχθεί η αναστήλωση της μονής στις γερμανικές πολεμικές αποζημιώσεις δεν απέφερε καρπούς. Ο πρέσβης της Γερμανίας, που επισκέφθηκε τα χαλάσματα, εξέφρασε τη συμπάθειά του, αλλά είπε πως αυτό το θέμα εντάσσεται στο γενικότερο «παγωμένο» ζήτημα των πολεμικών επανορθώσεων.
«Με σεβασμό στην πιστή απόδοση της
αρχιτεκτονικής»
Το ροδοκόκκινο σεντόνι είχε αρχίσει ν’ απλώνεται στις
κατάφυτες πλαγιές του Ολύμπου. Τέτοια εποχή το «βουνό των θεών» από τη
φθινοπωρινή μελαγχολία ετοιμάζεται να υποδεχθεί τη λευκή φλοκάτη του χιονιού
και η προσέγγιση από ένα υψόμετρο και μετά θα είναι αδύνατη.
Τον χειμώνα ο Όλυμπος «κλείνει» για τους αμύητους στα
μυστικά των ορέων. Οι συνεχείς και απότομες στροφές στον μοναχικό δρόμο που
οδηγεί από το Λιτόχωρο προς την κορυφή καθιστούν, από ένα σημείο και μετά,
απαγορευτική την οδήγηση στα παγωμένα βάθη του χειμώνα.
Ακόμα και τώρα, μέσα στην ηλιόλουστη μέρα, η διαδρομή
ήταν έρημη. «Ίσα που προλάβατε», μας λέει ο μοναχός Σιλουανός. «Σε λίγο
που θα πιάσουν τα χιόνια παύει κάθε δραστηριότητα στο βουνό από ένα σημείο και
πάνω».
Μερικές εκατοντάδες μέτρα πριν από το αναψυκτήριο στα
Πριόνια, ο δρόμος διακλαδώνεται και ένα κομμάτι του κατεβαίνει στο δασοσκεπές
φαράγγι του Ενιπέα. Τα ερείπια του μοναστηριού του Αγίου Διονυσίου ξεπροβάλλουν
από το πουθενά. Μέχρι πριν από λίγες μέρες τα χτυπήματα από τα σφυριά των
πελεκητάδων της πέτρας αντιλαλούσαν στη χαράδρα. Τώρα πάνω από τα χαλάσματα
απλώνεται πέπλο σιωπής.
«Η πέτρα με τις βροχές γίνεται μούσκεμα και δεν μπορούμε
να τη δουλέψουμε, η αναστήλωση ενός μοναστηριού απαιτεί σεβασμό στην πιστή
απόδοση της αρχιτεκτονικής του», λέει ο κ. Τζήμας.
Ο μοναχός Σιλουανός μπαινόβγαινε με καταπληκτική σβελτάδα
στις υπό επισκευή ετοιμόρροπες πτέρυγες, οι οποίες νόμιζες ότι με το παραμικρό
μπορεί να πέσουν στο κεφάλι σου.
Η ζημιά που προκάλεσαν οι ποσότητες του ΤΝΤ ήταν
συντριπτική. Σείστηκε ο Όλυμπος από τις εκρήξεις. Ούτε ο κτήτορας Άγιος
Διονύσιος μπόρεσε να προστατέψει το ησυχαστήριό του από την εκδικητική μανία
των ναζί ούτε ο Δίας έριξε αστροπελέκι για να σώσει το βυζαντινό κόσμημα στα
σπλάχνα του βασιλείου του.
Τα μοναστήρια στην ορεινή Ελλάδα είχαν τεθεί υπό διωγμόν στην Κατοχή. Οι Γερμανοί
τα είχαν χαρακτηρίσει στόχους, υποψιαζόμενοι πως λειτουργούσαν ως «άντρα»
ένοπλων αντιστασιακών. Ο αρχιτέκτονας κ. Τζήμας, όπως μας είπε, έχει
συμμετάσχει σε μελέτες και αναστηλώσεις δώδεκα μοναστηριών που κατέστρεψαν τα
ναζιστικά στρατεύματα.
Σταύρος Τζίμας
kathimerini.gr 30.11.2021
Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω
(παλιά και Νέα Μονή)
Δείτε αυτό το μικρό οδοιπορικό στην Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω, στο Λιτόχωρο Πιερίας στις Παρυφές του Ολύμπου! youtu.be
Παραγωγή από agiotopia: youtube.com
επίσης δείτε:
Ιερά Πατριαρχική και Σταυροπηγιακή Μονή
του Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω
Επίσημη ιστοσελίδα imado.gr
Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπου στο Λιτόχωρο Πιερίας choratouaxoritou.gr
Ιερά Μονή Αγίου Διονυσίου εν Ολύμπω
Ιστοσελίδα του Δήμου Δίου-Ολύμπου dion-olympos.gr
Άγιος Διονύσιος Ολύμπου facebook.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου