Σάββατο 13 Ιουνίου 2020

Κυριακή των Αγίων Πάντων

14 ΙΟΥΝΙΟΥ 2020

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ

 Άγιοι Πάντες – Νέα Σκήτη – Κυριακό, Άγιο Όρος, 1770 μ.Χ

(Κυριακῇ  A' Ματθαῖου)

κ τοῦ κατά Ματθαῖον. Κεφ.10: 32-33, 37-38, 19: 27-30


Εἶπεν  ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ Μαθηταῖς· Πᾶς ὅς τις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς. Ὅς τις δ᾿ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς.

῾Ο φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὁ φιλῶν υἱὸν ἢ θυγατέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος.  Καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ, καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστι μου ἄξιος.

 Ἀποκριθεὶς δὲ ὁ Πέτρος, εἶπεν αὐτῷ· Ἰδοὐ, ἡμεῖς ἀφήκαμεν πάντα καὶ ἠκολουθήσαμέν σοι· τί ἄρα ἔσται ἡμῖν;  ῾Ο δὲ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὅτι ὑμεῖς οἱ ἀκολουθήσαντές μοι, ἐν τῇ παλιγγενεσίᾳ, ὅταν καθίσῃ ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ, καθίσεσθε καὶ ὑμεῖς ἐπὶ δώδεκα θρόνους, κρίνοντες τὰς δώδεκα φυλὰς τοῦ ᾿Ισραήλ. Καὶ πᾶς ὃς ἀφῆκεν οἰκίας, ἢ ἀδελφοὺς, ἢ ἀδελφὰς, ἢ πατέρα, ἢ μητέρα, ἢ γυναῖκα, ἢ τέκνα, ἢ ἀγροὺς, ἕνεκεν τοῦ ὀνόματός μου, ἑκατονταπλασίονα λήψεται καὶ ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσει.  Πολλοὶ δὲ ἔσονται πρῶτοι ἔσχατοι καὶ ἔσχατοι, πρῶτοι.


ΑΓΙΟΙ ΠΑΝΤΕΣ έτος 1770
Νέα Σκήτη (Αγ. Όρους) - Κυριακό.

Στην εικόνα παριστάνεται η σύναξη των Αγίων Πάντων, θέμα που αποτελεί τμήμα της Δευτέρας Παρουσίας και έχει καθιερωθεί ήδη από το 15ο αιώνα.
Το άνω τμήμα το καταλαμβάνει σε κυκλική διάταξη η δόξα του Χριστού στο κέντρο, και γύρω οι χοροί των δικαίων. Η Ετοιμασία του θρόνου βρίσκεται πάνω από τη δόξα και οι δύο προφήτες Δαβίδ και Σολομών γονατιστοί με ανοιχτά ειλητάρια.
Κάτω εικονίζεται ο παράδεισος, τοπίο ειδυλλιακό με δένδρα και άνθη, και οι προπάτορες Αβραάμ, Ισαάκ και Ιακώβ καθισμένοι σε θρόνους. Μεταξύ τους παρεμβάλλεται ο ληστής, ντυμένος μόνο με περίζωμα και κρατώντας το σταυρό. (Γυμνός από αρετές, αλλά πρώτος στο παράδεισο).


Διαβάστε και το ΤΟ «ΙΣΤΟΡΙΚΟ» ΤΗΣ ΕΟΡΤΗΣ

Σάββατο 6 Ιουνίου 2020

Κυριακή της Πεντηκοστής

7 Ιουνίου 2020

Κυριακή της Πεντηκοστής


Πράξεων τῶν Ἀποστόλων Πραξ. 2: 1-11

ν τῷ συμπληροῦσθαι τὴν ἡμέραν τῆς πεντηκοστῆς ἦσαν ἅπαντες οἱ ἀπόστολοι ὁμοθυμαδὸν ἐπὶ τὸ αὐτό. Καὶ ἐγένετο ἄφνω ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομένης πνοῆς βιαίας, καὶ ἐπλήρωσεν ὅλον τὸν οἶκον οὗ ἦσαν καθήμενοι· καὶ ὤφθησαν αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός, ἐκάθισέ τε ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν, καὶ ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος ῾Αγίου, καὶ ἤρξαντο λαλεῖν ἑτέραις γλώσσαις καθὼς τὸ Πνεῦμα ἐδίδου αὐτοῖς ἀποφθέγγεσθαι. ῏Ησαν δὲ ἐν ῾Ιερουσαλὴμ κατοικοῦντες ᾿Ιουδαῖοι, ἄνδρες εὐλαβεῖς ἀπὸ παντὸς ἔθνους τῶν ὑπὸ τὸν οὐρανόν· γενομένης δὲ τῆς φωνῆς ταύτης συνῆλθε τὸ πλῆθος καὶ συνεχύθη, ὅτι ἤκουον εἷς ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ λαλούντων αὐτῶν. Ἐξίσταντο δὲ πάντες καὶ ἐθαύμαζον λέγοντες πρὸς ἀλλήλους· Οὐκ ἰδοὺ πάντες οὗτοί εἰσιν οἱ λαλοῦντες Γαλιλαῖοι; Καὶ πῶς ἡμεῖς ἀκούομεν ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ ἡμῶν ἐν ᾗ ἐγεννήθημεν, Πάρθοι καὶ Μῆδοι καὶ ᾿Ελαμῖται, καὶ οἱ κατοικοῦντες τὴν Μεσοποταμίαν, ᾿Ιουδαίαν τε καὶ Καππαδοκίαν, Πόντον καὶ τὴν ᾿Ασίαν, Φρυγίαν τε καὶ Παμφυλίαν, Αἴγυπτον καὶ τὰ μέρη τῆς Λιβύης τῆς κατὰ Κυρήνην, καὶ οἱ ἐπιδημοῦντες ῾Ρωμαῖοι, ᾿Ιουδαῖοί τε καὶ προσήλυτοι, Κρῆτες καὶ ῎Αραβες, ἀκούομεν λαλούντων αὐτῶν ταῖς ἡμετέραις γλώσσαις τὰ μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ;

Τὸ Εὐαγγέλιον

κ τοῦ κατά Ἰωάννην  Κεφ. 7: 37-52, 8:12

Τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ τῇ μεγάλῃ τῆς Ἑορτῆς, εἱστήκει ὁ ᾿Ιησοῦς καὶ ἔκραξε λέγων· Ἐάν τις διψᾷ, ἐρχέσθω πρός με καὶ πινέτω. Ὁ πιστεύων εἰς ἐμέ, καθὼς εἶπεν ἡ Γραφή, ποταμοὶ ἐκ τῆς κοιλίας αὐτοῦ ῥεύσουσιν ὕδατος ζῶντος. Τοῦτο δὲ εἶπε περὶ τοῦ Πνεύματος, οὗ ἔμελλον λαμβάνειν οἱ πιστεύοντες εἰς αὐτόν· οὔπω γὰρ ἦν Πνεῦμα ῞Αγιον, ὅτι ᾿Ιησοῦς οὐδέπω ἐδοξάσθη. Πολλοὶ οὖν ἐκ τοῦ ὄχλου ἀκούσαντες τὸν λόγον ἔλεγον· Οὗτός ἐστιν ἀληθῶς ὁ Προφήτης· Ἄλλοι ἔλεγον· Οὗτός ἐστιν ὁ Χριστός· Ἄλλοι δὲ ἔλεγον· Μὴ γὰρ ἐκ τῆς Γαλιλαίας ὁ Χριστὸς ἔρχεται; Οὐχὶ ἡ Γραφὴ εἶπεν, ὅτι ἐκ τοῦ σπέρματος Δαυῒδ, καὶ ἀπὸ Βηθλεὲμ τῆς κώμης, ὅπου ἦν Δαυΐδ, ὁ Χριστὸς ἔρχεται; Σχίσμα οὖν ἐν τῷ ὄχλῳ ἐγένετο δι᾿ αὐτόν. Τινὲς δὲ ἤθελον ἐξ αὐτῶν πιάσαι αὐτόν, ἀλλ᾿ οὐδείς ἐπέβαλεν ἐπ᾿ αὐτὸν τὰς χεῖρας. ῏Ηλθον οὖν οἱ ὑπηρέται πρὸς τοὺς Ἀρχιερεῖς καὶ Φαρισαίους, καὶ εἶπον αὐτοῖς ἐκεῖνοι· Διατί οὐκ ἠγάγετε αὐτόν;  Ἀπεκρίθησαν οἱ ὑπηρέται· Οὐδέποτε οὕτως ἐλάλησεν ἄνθρωπος, ὡς οὗτος ὁ ἄνθρωπος. Ἀπεκρίθησαν οὖν αὐτοῖς οἱ Φαρισαῖοι· Μὴ καὶ ὑμεῖς πεπλάνησθε; μή τις ἐκ τῶν ἀρχόντων ἐπίστευσεν εἰς αὐτὸν, ἢ ἐκ τῶν Φαρισαίων; ἀλλ᾿ ὁ ὄχλος οὗτος, ὁ μὴ γινώσκων τὸν νόμον ἐπικατάρατοί εἰσι! Λέγει Νικόδημος πρὸς αὐτούς, ὁ ἐλθὼν νυκτὸς πρὸς αὐτόν, εἷς ὢν ἐξ αὐτῶν· Μὴ ὁ νόμος ἡμῶν κρίνει τὸν ἄνθρωπον, ἐὰν μὴ ἀκούσῃ παρ᾿ αὐτοῦ πρότερον, καὶ γνῷ τί ποιεῖ· Ἀπεκρίθησαν καὶ εἶπον αὐτῷ· Μὴ καὶ σὺ ἐκ τῆς Γαλιλαίας εἶ; ἐρεύνησον καὶ ἴδε ὅτι προφήτης ἐκ τῆς Γαλιλαίας οὐκ ἐγήγερται. Πάλιν οὖν αὐτοῖς ὁ ᾿Ιησοῦς ἐλάλησε λέγων· Ἐγώ εἰμι τὸ φῶς τοῦ κόσμου· ὁ ἀκολουθῶν ἐμοὶ οὐ μὴ περιπατήσῃ ἐν τῇ σκοτίᾳ, ἀλλ᾿ ἕξει τὸ φῶς τῆς ζωῆς.


Απόστολος και Ιερόν Ευαγγέλιον

Περιγράφοντας την εικόνα της Πεντηκοστής

Παρασκευή 5 Ιουνίου 2020

Δημήτρης Λιαντίνης

Ο Δημήτρης Λιαντίνης, γεννημένος ως Δημήτρης Νικολακάκος.

23 Ιουλίου 1942 - εξαφανίστηκε την 1η Ιουνίου 1998

Το παρακάτω λιτό βιογραφικό είναι αυτό που επέλεξε ο ίδιος να αφήσει, και υπάρχει στο οπισθόφυλλο της Γκέμμας:

Ο Δημήτρης Λιαντίνης γεννήθηκε στην Πολοβίτσα της Λακεδαίμονος στις 23 Ιουλίου 1942. Σπούδασε κλασσικές γνώσεις, Ίωνες φυσικούς και ανθρωπολογία. Νέος περπάτησε για μια στιγμή, στην Ανω Ενγκαντίν και στο κάστρο του Εζέ. Στα πάρεργά του ασχολήθηκε με τους κήπους και με τον ουρανό, με τάξη και με κλιτότητα, και στο μέτρο του ανθρώπου.
Το ερώτημα που του τέθηκε στο δρόμο, κάτι σαν το αίνιγμα της Σφίγγας στις Θήβες, εστάθηκε το ακόλουθο: – Καθώς κοιτάς το μηδέν στα μάτια δύνεσαι να μην αποκαρτερήσεις;
Αποκρίθηκε: – Ναι.

Ο Δημήτρης Λιαντίνης (23 Ιουλίου 1942 – 1998) υπήρξε αναπληρωτής καθηγητής της Φιλοσοφίας της αγωγής και της Διδακτικής των Ελληνικών μαθημάτων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και συγγραφέας εννέα βιβλίων με φιλοσοφικό και παιδαγωγικό περιεχόμενο.

Υπήρξε από το 1975 μέχρι το 1998 βοηθός, επιμελητής, λέκτορας, επίκουρος καθηγητής και αναπληρωτής καθηγητής της Φιλοσοφίας της Aγωγής και της Διδακτικής των Ελληνικών μαθημάτων στον Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1978-79 με εκπαιδευτική άδεια παρακολούθησε στο Πανεπιστήμιο της Χαϊδελβέργης φιλοσοφία και συγχρόνως δίδασκε σε ελληνικό σχολείο στο Ludwigshafen. Εκτός του Πανεπιστημίου δίδαξε στο Μαράσλειο Διδασκαλείο και σε διάφορα ΠΕΚ.

Η οικογένεια του Θόδωρου και της Πολυτίμης Νικολακάκου. Από αριστερά όρθιοι ο Στέφανος, ο Γιώργος και ο Δημήτρης.

Το 1973 παντρεύτηκε την καθηγήτρια θεολογίας Νικολίτσα Γεωργοπούλου. Από το γάμο τους απέκτησαν μια κόρη.Το επώνυμό του ήταν Νικολακάκος, το οποίο άλλαξε σε Λιαντίνης για να τιμήσει την ιδιαίτερη πατρίδα του, το χωριό Λιαντίνα της Λακωνίας.

Τελείωσε το εξατάξιο γυμνάσιο της Σπάρτης. Το 1966 αποφοίτησε από τη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, Τμήμα Φιλολογίας. Από το 1968 μέχρι το 1970 υπηρέτησε ως φιλόλογος στη Μέση Εκπαίδευση στους Μολάους Λακωνίας. Τον Οκτώβριο του 1970 μετέβη στο Μόναχο, όπου παρέμεινε μέχρι το 1972 και σπούδασε τη γερμανική γλώσσα, διδάσκοντας συγχρόνως ως φιλόλογος στο ιδιωτικό ελληνικό σχολείο της Otto Gesellschaft του Μονάχου. Από το 1973 μέχρι το 1975 υπηρέτησε εκ νέου στη Μέση Εκπαίδευση στις Θεσπιές Βοιωτίας. Το 1975 διορίστηκε βοηθός στο Εργαστήριο Παιδαγωγικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το 1978 έγινε Διδάκτωρ με βαθμό «άριστα» και θέμα της διδακτορικής διατριβής: «Η παρουσία του ελληνικού πνεύματος στις ελεγείες του Duino του Ράινερ Μαρία Ρίλκε».

Την 1η Ιουνίου 1998 ο Λιαντίνης εξαφανίστηκε αφήνοντας γράμμα προς την κόρη του, στο οποίο δήλωνε πως είχε αποφασίσει «να αφανισθεί αυτοθέλητα», όπως χαρακτηριστικά έγραφε. Η υπόθεση της εξαφάνισής του απασχόλησε την κοινή γνώμη, λόγω ιδιαίτερης προβολής από τα ΜΜΕ. 

Στη φωτογραφία ο φυσικός τάφος του Λιαντίνη έτσι όπως είναι σήμερα.

Τον Ιούλιο του 2005 ο συγγενής του Παναγιώτης Νικολάκακος οδήγησε την κόρη του Λιαντίνη σε μία σπηλιά του Ταϋγέτου, όπου μέσα κείτονταν ο ίδιος. Όπως έγραψε στο τελευταίο γράμμα στην κόρη του, είχε προετοιμάσει αυτή τη στιγμή βήμα-βήμα μια ολόκληρη ζωή. Μετά την ανεύρεση του σκελετού, έγιναν ιατροδικαστικές εξετάσεις που κατέληξαν με απόλυτη βεβαιότητα ότι ο νεκρός ήταν ο Λιαντίνης. Όμως άφησαν αναπάντητο το πώς πέθανε, δεδομένου ότι δεν ανευρέθη στις τοξικολογικές εξετάσεις κάποια ουσία που να επιφέρει τον θάνατο. Άγνωστη είναι και η ακριβής ημερομηνία του θανάτου, η οποία ωστόσο δύναται να προσδιοριστεί μεταξύ 1ης και 5ης Ιουνίου 1998. Παρότι η επιθυμία του ίδιου ήταν τα οστά του να μείνουν στον Ταύγετο, τελικά ενταφιάστηκαν στις 20 Αυγούστου 2005 στο νεκροταφείο των Κεχρεών Κορινθίας.

Στην αυλή του πατρικού του. Μια ίδια πλάκα ατόφιου μαρμάρου έχει τοποθετηθεί στον Ταΰγετο, στο σημείο που ο ίδιος επέλεξε να πεθάνει.

Έγραψε εννέα βιβλία φιλοσοφικού και παιδαγωγικού στοχασμού. Τα βιβλία του είναι τα εξής:

  • Έξυπνον Ενύπνιον (1977): Ερμηνεύει φιλοσοφικά και σε σχέση με την αρχαία Ελλάδα τις ελεγείες του Ντούινο του Ρίλκε. Το βιβλίο με μικρές διαφοροποιήσεις αποτελεί απόδοση στη δημοτική της διδακτορικής του διατριβής (που ήταν σε καθαρεύουσα) με τον τίτλο “Η παρουσία του ελληνικού πνεύματος στς ελεγείες του Duino του R. M. Rilke”.
  • Χάσμα σεισμού (1977): Ερμηνεύει φιλοσοφικά το έργο του Σολωμού. Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών το 1978.
  • Ίδε ο άνθρωπος (1979) του Νίτσε: Απόδοση στην ελληνική με προλόγισμα (ο Λιαντίνης αναφερόμενος στη μεταφραστική του εργασία χρησιμοποιεί το ρήμα ελλήνισε).
  • Ο Νηφομανής (1982): Αναλύεται η ποίηση του Γιώργου Σεφέρη με φιλοσοφικές συντεταγμένες.
  • Homo educandus (1984): Εγχειρίδιο φιλοσοφίας της αγωγής.
  • Πολυχρόνιο (1987): Εξετάζει τη φιλοσοφία της στοάς και την επίδρασή της στην πολιτική της Ρώμης.
  • Διδακτική (1989): Παιδαγωγικό εγχειρίδιο αρχών και μεθόδων της διδακτικής, προορισμένο για τους φοιτητές.
  • Τα Ελληνικά (1992): Αναφέρεται στη διδακτική των αρχαίων και νέων ελληνικών, κυρίως της λογοτεχνίας (με κριτήρια για την αποτίμηση του ποιητικού έργου), και προορίζεται για εκπαιδευτικούς. Περιέχει ενδεικτικό κατάλογο κειμένων τα οποία πρέπει να κατέχει ο εκπαιδευτικός για προσωπική του κατάρτιση.
  • Γκέμμα (1997): Περιέχει 16 αυτόνομα κεφάλαια με κυρίαρχα ζητήματα το περί Θεού ερώτημα, τη συνείδηση του “ελληνοέλληνα” και το πρόβλημα του θανάτου στη σύζευξή του με τον έρωτα.

Έργα που εκδόθηκαν μετά θάνατον από τους κληρονόμους του:

  • Οι ώρες των άστρων (2006): Περιέχει ποιήματα της νιότης του.
Μάθημα στην Ακρόπολη μαζί με τους φοιτητές του


Κείμενο βιογραφίας
Διαβάστε και εδώ

Κυριακή 31 Μαΐου 2020

Κυριακή των 318 Πατέρων της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου

31 Μαΐου 2020

Κυριακή των Αγίων Πατέρων


Κάθε χρόνο την έκτη Κυριακή μετά το Πάσχα, η Εκκλησία τιμά τη μνήμη των 318 Πατέρων, που πήραν μέρος στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο, στην Νίκαια της Βιθυνίας το 325.


Α΄ Οικουμενική Σύνοδος Πρωτάτο, Άγιον Όρος 1770 - Μητροφάνης μοναχός (Κεντρική μορφή ο άγιος Κωνσταντίνος ο μέγας. Πίσω του αναγνωρίζονται οι μορφές των αγίων Νικολάου, Σπυρίδωνος κ.λ.π.)


Τὸ Εὐαγγέλιον

κ τοῦ κατά Ἰωάννην  Κεφ. 17: 1-13


Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἐπάρας ὁ ᾿Ιησοῦς, τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτοῦ εἰς τὸν οὐρανὸν καὶ εἶπε· Πάτερ, ἐλήλυθεν ἡ ὥρα· δόξασόν σου τὸν Υἱόν, ἵνα καὶ ὁ Υἱός σου δοξάσῃ σε, καθὼς ἔδωκας αὐτῷ ἐξουσίαν πάσης σαρκός, ἵνα πᾶν ὃ δέδωκας αὐτῷ δώσῃ αὐτοῖς ζωὴν αἰώνιον. Αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσί σε τὸν μόνον ἀληθινὸν Θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας ᾿Ιησοῦν Χριστόν. Ἐγώ σε ἐδόξασα ἐπί τῆς γῆς· τὸ ἔργον ἐτελείωσα ὃ δέδωκάς μοι ἵνα ποιήσω· καὶ νῦν δόξασόν με σύ Πάτερ, παρὰ σεαυτῷ τῇ δόξη ᾗ εἶχον πρὸ τοῦ τὸν κόσμον εἶναι παρὰ σοί. ᾿Εφανέρωσά σου τὸ ὄνομα τοῖς ἀνθρώποις οὓς δέδωκάς μοι ἐκ τοῦ κόσμου· σοὶ ἦσαν καὶ ἐμοὶ αὐτοὺς δέδωκας, καὶ τὸν λόγον σου τετηρήκασι. Νῦν ἔγνωκαν ὅτι πάντα ὅσα δέδωκάς μοι παρὰ σοῦ ἐστιν· ὅτι τὰ ῥήματα ἃ δέδωκάς μοι δέδωκα αὐτοῖς, καὶ αὐτοὶ ἔλαβον, καὶ ἔγνωσαν ἀληθῶς ὅτι παρὰ σοῦ ἐξῆλθον, καὶ ἐπίστευσαν ὅτι σύ με ἀπέστειλας. ᾿Εγὼ περὶ αὐτῶν ἐρωτῶ· οὐ περί τοῦ κόσμου ἐρωτῶ, ἀλλὰ περὶ ὧν δέδωκάς μοι, ὅτι σοί εἰσι. Καὶ τὰ ἐμὰ πάντα σά ἐστι, καὶ τὰ σὰ ἐμά, καὶ δεδόξασμαι ἐν αὐτοῖς. Καὶ οὐκ έτι εἰμὶ ἐν τῷ κόσμῳ, καὶ οὗτοι ἐν τῷ κόσμῳ εἰσί, καὶ ἐγὼ πρὸς σὲ ἔρχομαι. Πάτερ ἅγιε, τήρησον αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου ᾧ δέδωκάς μοι, ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς. Ὅτε ἤμην μετ᾿ αὐτῶν ἐν τῷ κόσμῳ, ἐγὼ ἐτήρουν αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου· οὓς δέδωκάς μοι ἐφύλαξα, καὶ οὐδεὶς ἐξ αὐτῶν ἀπώλετο εἰ μὴ ὁ υἱὸς τῆς ἀπωλείας, ἵνα ἡ Γραφὴ πληρωθῇ. Νῦν δὲ πρὸς σὲ ἔρχομαι, καὶ ταῦτα λαλῶ ἐν τῷ κόσμῳ, ἵνα ἔχωσι τὴν χαρὰν τὴν ἐμὴν πεπληρωμένην ἐν αὐτοῖς.



Δείτε ακόμα και τα παρακάτω

Τα θαύματα των Αγίων Αχιλλίου - Σπυρίδωνος - Το ράπισμα του Αγίου Νικολάου στον Άρειο...

Κανόνες τῆς ἐν Νικαίᾳ Ἁγίας καὶ Οἰκουμενικῆς Α´ Συνόδου

Συνεκλήθη ὑπὸ τοῦ Αὐτοκράτορος τῶν Ῥωμαίων Κωνσταντίνου τοῦ Μεγάλου ἐν Νικαίᾳ τῆς Βιθυνίας (325 μ.Χ.)

ιερόν ευαγγέλιον

εικόνα

Τετάρτη 27 Μαΐου 2020

Ο τελευταίος λόγος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου πριν από την Άλωση

Η Άλωση της Πόλης, στη θύμησή της ύστερα από σχεδόν έξι αιώνες, μας γεμίζει ταυτόχρονα πόνο και περηφάνια. Πόνο για την ήττα, την κατάκτηση, την σφαγή, το βύθισμα της Ρωμιοσύνης από την ανεξαρτησία στη δουλεία. Περηφάνια όμως για την ηρωική, αξιοπρεπή στάση των υπερασπιστών της, και πάνω από όλα του τελευταίου αυτοκράτορα.

Στην τελευταία του ομιλία, ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος παροτρύνει τους πολεμιστές του να αγωνιστούν για τον Θεό, τη βασιλεία, την πατρίδα και τις οικογένειες τους, να φανούν αντάξιοι της κληρονομιάς τους. Τα λόγια του προκαλούν ως σήμερα ανατριχίλα.

Κωνσταντινουπόλεως Άλωσις

Γεωργίου Φραντζή του Μεγάλου Λογοθέτου

Το απόγευμα τής Δευτέρας 28 Μαΐου 1453

Εκείνο το οδυνηρό απόγευμα, πάλι, ο βασιλιάς συγκέντρωσε όλους τους άρχοντες και τους αρχόμενους, τους δημάρχους, τους εκατοντάρχους και άλλα ηγετικά στελέχη τού στρατού, και τους είπε τα ακόλουθα:

«εσείς, ευγενέστατοι άρχοντες και εκλαμπρότατοι δήμαρχοι και στρατηγοί και γενναιότατοι συστρατιώτες και όλος ο πιστός και τίμιος λαός, γνωρίζετε καλά ότι έφτασε η ώρα και ότι ο εχθρός τής πίστης μας θέλει να μας περισφίξει δυνατότερα, με κάθε τέχνασμα και μηχανή, 

και να μας πολεμήσει σφοδρά, με μεγάλες συμπλοκές και συρράξεις, από ξηρά και θάλασσα, με όλη του την δύναμη, 

ώστε – αν του είναι δυνατόν – να χύσει σαν φίδι το δηλητήριό του και να μας καταπιεί σαν λιοντάρι. Σας λέω ότι βιάζεται να το κάνει και σας παρακαλώ να σταθείτε ανδρείοι και γενναιόψυχοι, όπως πάντοτε μέχρι τώρα κάνατε, απέναντι στους εχθρούς τής πίστης μας. Παραδίδω στα χέρια σας αυτή την εκλαμπρότατη και περίφημη πόλη και πατρίδα μας και βασιλεύουσα των πόλεων. Καλά γνωρίζετε, αδελφοί, ότι γιά τέσσερις λόγους όλοι μας οφείλουμε να προτιμήσουμε τον θάνατο από την ζωή: πρώτα γιά την πίστη και την ευσέβειά μας, έπειτα γιά την πατρίδα μας, μετά γιά τον βασιλιά μας, τον αντιπρόσωπο τού Κυρίου, και τέλος γιά χάρη των συγγενών και των φίλων μας. Αν, λοιπόν, αδελφοί, έχουμε χρέος ν’ αγωνιστούμε μέχρι θανάτου γιά ένα από αυτά τα τέσσερα, πολύ περισσότερο χρωστούμε να το κάνουμε γιά όλα, γιατί αλλιώς – όπως προφανώς βλέπετε – θα χάσουμε τα πάντα. Εάν εξαιτίας των δικών μου αμαρτημάτων ο Θεός παραχωρήσει την νίκη στους ασεβείς, κινδυνεύουμε να χάσουμε την αγία πίστη μας, την οποία ο Χριστός δώρισε σ’ εμάς με το ίδιο το αίμα του. Αυτό είναι και το σημαντικότερο απ’ όλα γιατί, εάν κάποιος κερδίσει όλο τον κόσμο και χάσει την ψυχή του, ποιό είναι το όφελός του; Έπειτα, κινδυνεύουμε να στερηθούμε την περίφημη πατρίδα και την ελευθερία μας. Μετά, θα χάσουμε την κάποτε επιφανή και τώρα ταπεινωμένη και χλευασμένη και εξουθενωμένη βασιλεία μας και θα κυβερνούμαστε από τον ασεβή τύραννο. Τέλος, θα στερηθούμε τα πολυαγαπημένα παιδιά και τις συζύγους και τους συγγενείς μας. 

Εκείνος ο αλιτήριος αμηράς συμπλήρωσε σήμερα πενήντα εφτά ημέρες πολιορκίας, αφότου ήρθε και μας απέκλεισε και δεν έπαψε να μας πολιορκεί νύχτα και μέρα, με κάθε μηχάνημα και δυνατότητα. 

                            Χριστός Παντοκράτορας Κωνσταντινούπολη Παμμακάριστος 1310.                                                             Πηγή: Χατζηδάκη Ν. . Βυζαντινά Ψηφιδωτά, 1994
Με την χάρη, όμως, τού παντεπόπτη Κυρίου μας Χριστού, πολλές φορές μέχρι τώρα διώχτηκε ντροπιασμένος από τα τείχη. Έτσι και τώρα πάλι, αδελφοί μου, μην δειλιάσετε αν το τείχος σε μερικά σημεία έχει πέσει από τους κρότους και τις ρίψεις των τηλεβόλων, γιατί – όπως βλέπετε – το διορθώσαμε και πάλι, κατά το δυνατόν. Εμείς την κάθε ελπίδα μας την έχουμε αναθέσει στην ακαταμάχητη δόξα τού Θεού. 

Εκείνοι στ’ άρματα και στους ίππους και στις δυνάμεις και στο πλήθος τού στρατού, ενώ εμείς στο όνομα τού Θεού και σωτήρα μας έχουμε εμπιστοσύνη, κ’ έπειτα στα χέρια και στην ρώμη μας, την οποία μάς δώρισε η θεϊκή δύναμη. Γνωρίζω ότι αυτή η αναρίθμητη αγέλη των ασεβών θα έρθει εναντίον μας – καθώς είναι συνήθειά τους – με βαναυσότητα και έπαρση και πολύ θράσος και βία, ώστε να μας συνθλίψει εξαιτίας τού μικρού αριθμού μας και να μας περισφίξει εξαιτίας τής κόπωσής μας και να μας φοβίσει με δυνατές φωνές και αναρίθμητους αλαλαγμούς. Καλά γνωρίζετε, όμως, αυτές τις φλυαρίες τους και δεν χρειάζεται να μιλήσω σχετικά. 


Σε λίγη ώρα θα τα κάνουν όλα τούτα και θα ρίξουν από πάνω μας αναρίθμητες πέτρες και πολλά βέλη και βλήματα, σαν την άμμο τής θάλασσας, με τα οποία, ωστόσο, ελπίζω ότι δεν θα μας βλάψουν γιατί σας βλέπω και πολύ ευχαριστιέμαι και με τέτοιες ελπίδες τρέφω τον λογισμό μου: αν και είμαστε πολύ λίγοι, είστε πάντοτε επιδέξιοι και επιτήδειοι και ρωμαλέοι και ισχυροί και ικανοί γιά μεγάλα έργα και καλά προετοιμασμένοι. Κατά την συμπλοκή και την σύρραξη σκεπάστε καλά την κεφαλή σας με την ασπίδα. Το δεξί χέρι σας, εκείνο που κρατά το σπαθί, να χτυπά πάντοτε μακριά. Οι περικεφαλαίες σας και οι θώρακες και τα σιδερένια ενδύματα – μαζί με τα υπόλοιπα όπλα – είναι πολύ αποτελεσματικά και θα φανούν πολύ ωφέλιμα κατά τις συμπλοκές. Τέτοια δεν χρησιμοποιούν οι εχθροί και ούτε έχουν. 

Εσείς, επίσης, βρίσκεστε σκεπασμένοι μέσα από τα τείχη, ενώ εκείνοι έρχονται ασκεπείς και με κόπο. Γι’ αυτό, συστρατιώτες, ετοιμαστείτε, μείνετε σταθεροί και θαρραλέοι, βέβαιοι γιά την βοήθεια τού Θεού. Μιμηθείτε τους λίγους ελέφαντες των Καρχηδονίων που κάποτε, με τις φωνές και την παρουσία τους, έτρεψαν σε φυγή ένα μεγάλο πλήθος ρωμαϊκών ίππων. Αν, λοιπόν, ένα άλογο ζώο το κατάφερε, πόσο μάλλον εμείς, που είμαστε κύριοι των ζώων και των αλόγων. Και αυτοί, που έρχονται εναντίον μας γιά ν’ αντιπαραταχθούν σ’ εμάς, είναι σαν άλογα ζώα, και ακόμη χειρότεροι. 

Τα δόρατά μας και τα σπαθιά και τα τόξα και τ’ ακόντιά μας ας στραφούν από εμάς εναντίον αυτών, οπότε φανταστείτε ότι κυνηγάτε ένα πλήθος αγριόχοιρων, γιά να μάθουν οι ασεβείς ότι δεν αντιμάχονται άλογα ζώα, όπως είναι οι ίδιοι, αλλά τους κυρίους και αφέντες τους, τους απογόνους Ελλήνων και Ρωμαίων. Γνωρίζετε καλά ότι εκείνος ο ασεβής αμηράς και εχθρός τής αγίας πίστης μας διέλυσε χωρίς εύλογη αιτία την ειρήνη που είχαμε μαζί του και αθέτησε τους πολλούς όρκους του χωρίς να υπολογίζει τίποτε και ήρθε αιφνιδιαστικά να κατασκευάσει φρούριο πάνω στο στενό των Ασωμάτων γιά να μπορεί καθημερινά να μας βλάπτει. Ήδη πυρπόλησε τους αγρούς και τους κήπους και τα περιβόλια και τις κατοικίες μας και θανάτωσε ή αιχμαλώτισε τους χριστιανούς αδελφούς μας, όσους βρήκε, και διέλυσε την φιλία του μαζί μας και συμμάχησε με τους κατοίκους τού Γαλατά 

και αυτοί χαίρονται επειδή δεν γνωρίζουν, οι ταλαίπωροι, τον μύθο τού παιδιού τού γεωργού, που έψηνε τα σαλιγκάρια και είπε «ανόητα ζώα» και τα λοιπά. Ήρθε, λοιπόν, αδελφοί μου, μας απέκλεισε, και καθημερινά ανοίγει το αχανές στόμα του αναζητώντας τον κατάλληλο καιρό γιά να καταπιεί εμάς και τούτη την πόλη, την οποία ανήγειρε εκείνος ο τρισμακάριστος και μέγας βασιλιάς Κωνσταντίνος, αφιερώνοντάς την στην πάναγνη και υπέραγνη δέσποινά μας, στην Θεοτόκο και αειπάρθενο Μαρία, και της την χάρισε γιά να είναι κυρία και βοηθός και σκέπη τής πατρίδας μας και καταφύγιο των χριστιανών, ελπίδα και χαρά όλων των Ελλήνων και καύχημα όλων όσων βλέπουν την ανατολή τού ήλιου. 

Τούτος εδώ, λοιπόν, ο ασεβέστατος, θέλει να κάνει δική του την κάποτε περιφανή και ανθισμένη σαν ρόδο τού αγρού Πόλη, η οποία υποδούλωσε – μπορώ να πω – σχεδόν όλη την υφήλιο και υπέταξε κάτω από τα πόδια της τον Πόντο και την Αρμενία, την Περσία και την Παφλαγονία, τις Αμαζόνες και την Καππαδοκία, την Γαλατία και την Μηδία, τους Κολχούς και τους Ίβηρες, τους Βοσποριανούς και τους Αλβανούς, την Συρία, την Κιλικία και την Μεσοποταμία, την Φοινίκη και την Παλαιστίνη, την Αραβία και την Ιουδαία, τους Βακτριανούς και τους Σκύθες, την Μακεδονία και την Θεσσαλία, την Ελλάδα, την Βοιωτία, τους Λοκρούς και τους Αιτωλούς, την Ακαρνανία, την Αχαΐα και την Πελοπόννησο, την Ήπειρο και το Ιλλυρικό, τους Λυχνίτες τής Αδριατικής, την Ιταλία, τους Τοσκανούς, τους Κέλτες και τους Κελτογαλάτες, την Ιβηρία μέχρι τα Γάδειρα, την Λιβύη, την Μαυριτανία και την Μαυρουσία, την Αιθιοπία, τις Βελέδες, την Σκούδη, την Νουμιδία, την Αφρική και την Αίγυπτο, και αυτός εδώ θέλει τώρα να την υποδουλώσει και να βάλει στον ζυγό και στην δουλεία την κυρία των πόλεων και τις αγίες εκκλησίες μας, όπου προσκυνούνταν η αγία Τριάδα και δοξολογούνταν ο πανάγιος Θεός και όπου οι άγγελοι ακούγονταν να υμνούν τον Θεό και την ένσαρκη οικονομία τού Θεού, και αυτός θέλει να τις κάνει προσκυνήματα τής βλασφημίας του και τού ανόητου ψευδοπροφήτη του Μωάμεθ, και οίκημα γιά τ’ άλογα ζώα και τις καμήλες. Βάλτε, λοιπόν, αδελφοί και συστρατιώτες μου, αυτά στο μυαλό σας γιά να μείνει αιώνια η ανάμνησή μας και η μνήμη και η φήμη και η ελευθερία μας».

 Έπειτα στράφηκε προς τους Ενετούς, που έστεκαν στα δεξιά του, και τους είπε: «ευγενείς Ενετοί, στο όνομα τού Χριστού, τού Θεού μας, αγαπημένοι αδελφοί, άνδρες ισχυροί, στρατιώτες δυνατοί και δοκιμασμένοι στον πόλεμο, που με τα στιλβωμένα σπαθιά και με την χάρη σας πολλές φορές θανατώσατε το πλήθος των Αγαρηνών, ενώ το αίμα τους έτρεξε σαν ποτάμι από τα χέρια σας, σήμερα σάς παρακαλώ να γίνεται ολόψυχα και μέσα από την ψυχή σας οι υπερασπιστές αυτής τής πόλης, η οποία βρίσκεται σε τέτοια πολεμική συμφορά. Καλά γνωρίζετε ότι παντοτινά την είχατε και δεύτερη πατρίδα και μητέρα, γι’ αυτό, γιά δεύτερη φορά, αυτή την ώρα, σάς λέω και σάς παρακαλώ να ενεργήσετε ως φιλόπιστοι και ομόπιστοι και αδελφοί».

Ciovani Giustiniani Longo

Μετά στράφηκε στ’ αριστερά του και είπε στους Λιγούριους: «Λιγούριοι, εντιμότατοι αδελφοί, άνδρες πολεμιστές και μεγαλόκαρδοι και φημισμένοι, καλά γνωρίζετε ότι αυτή η δυστυχισμένη πόλη πάντοτε ήταν όχι μόνον δική μου, αλλά και δική σας, γιά πολλούς λόγους. Εσείς πολλές φορές την βοηθήσατε με προθυμία και την λυτρώσατε – με την συνδρομή σας – από τους Αγαρηνούς, τους εχθρούς της. Τώρα, πάλι, ο καιρός είναι κατάλληλος γιά να δείξετε την χριστιανική αγάπη και την ανδρεία και την γενναιότητά σας βοηθώντας την».

Έπειτα, απευθυνόμενους σε όλους, είπε: «δεν έχω χρόνο γιά να σας πω περισσότερα. Αφήνω, μόνον, το ταπεινωμένο σκήπτρο μου στα χέρια σας, γιά να το φυλάξετε με καλή διάθεση. Σας παρακαλώ και γιά κάτι άλλο, και προσεύχομαι στην αγάπη σας, ώστε να δείξετε την πρέπουσα τιμή και υποταγή στους στρατηγούς και στους δημάρχους και στους εκατοντάρχους σας, καθένας κατά την τάξη του και το τάγμα του και την υπηρεσία του. Και να γνωρίζετε και τούτο: εάν με την καρδιά σας τηρήσετε όσα σάς πρόσταξα, ελπίζω στον Θεό ότι θα λυτρωθούμε από την παρούσα δίκαιη απειλή του. Στην συνέχεια, απομένει γιά εμάς και ο ουράνιος αδαμάντινος στέφανος, καθώς και η εγκόσμια αιώνια και άξια ανάμνηση».

Αυτά είπε και τελείωσε την ομιλία του και ευχαρίστησε τον Θεό με δάκρυα και στεναγμούς, ενώ οι πάντες – σαν να ήταν ένα στόμα – αποκρίνονταν με κλάματα και έλεγαν: «θα πεθάνουμε γιά την πίστη τού Χριστού και γιά την πατρίδα μας». Όταν τους άκουσε ο βασιλιάς, τους ευχαρίστησε πολύ και τους έταξε πολλά δώρα και – στην συνέχεια – ξαναείπε: «λοιπόν, αδελφοί και συστρατιώτες, το πρωί να είστε έτοιμοι. Με την χάρη και την αρετή, που ο Θεός μάς δώρισε, και με την συνεργασία τής αγίας Τριάδας, στην οποία έχουμε αποθέσει όλη την ελπίδα μας, θα κάνουμε τους εχθρούς να φύγουν από εδώ κακήν κακώς και ντροπιασμένοι».

Δείτε και ακούστε:

Ο τελευταίος λόγος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου πριν από την Άλωση

Γεώργιος Φραντζής 

Ο Γεώργιος Φραντζής ή Σφραντζής (1401 – 1477) είναι ο σημαντικότερος από τους μέχρι σήμερα γνωστούς ιστορικούς τής άλωσης τής Κωνσταντινούπολης, τής οποίας υπήρξε αυτόπτης μάρτυρας, όντας Μεγάλος Λογοθέτης τής Αυτοκρατορικής Αυλής τού Κωνσταντίνου ΙΑ΄ Παλαιολόγου, με τον οποίον διατηρούσε άριστες σχέσεις εμπιστοσύνης, φιλίας και συνεργασίας.

Η διήγησή του, η αναφερόμενη στην θρυλική άλωση, εμπεριέχεται στο περίφημο έργο του «Χρονικόν», το οποίο συνέγραψε στην Κέρκυρα, όπου – ως μοναχός τής Ιεράς Μονής Ταρχανειωτών – πέρασε τα τελευταία έτη τής ζωής του.

Φώτης Κόντογλου, «Κωνσταντίνος ο Παλαιολόγος, Γεώργιος Φραντζής»

(τοιχογραφία στο δημαρχείο Αθηνών, 1937-1939)

Από την τοιχογραφία του Κόντογλου στην οποία παρελαύνουν αγωνιστές, στρατηγοί, ηγεμόνες, βασιλείς, φιλόσοφοι, καλλιτέχνες, άγιοι. Μυθολογικοί ήρωες, όπως ο Θησέας, ιστορικά πρόσωπα της αρχαιότητας, όπως ο Φίλιππος και ο Μέγας Αλέξανδρος, βυζαντινοί αυτοκράτορες και πολέμαρχοι σαν τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο, όλοι τους δοσμένοι με βυζαντινή τεχνοτροπία. Το πιο σημαντικό που κάνει σε αυτή την τοιχογραφία ο καλλιτέχνης είναι ότι αναπαριστά τις κυριότερες μορφές του ελληνισμού σαν να είναι άγιοι της Εκκλησίας


“Η Πολιορκία και άλωσις της Κωνσταντινουπόλεως” 

– Χρονικό του Γεωργίου Φραντζή

Μετάφραση: Θεόδωρος Ρηγόπουλος Εκ του τυπογραφείου της Αρκαδίας  Έτος έκδοσης: 1859

Το κείμενο του αποσπάσματος προέρχεται από την 

Ψηφιακή έκδοση 2017

Ωραίες φωτογραφίες:

Τρίτη 26 Μαΐου 2020

Η Ανάληψη του Κυρίου

ΤΗ ΠΕΜΠΤΗ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ

Πέμπτη 28 Μαΐου 2020
Η Ανάληψη του Κυρίου - Ι.Ν. Ζωοδόχου Πηγής, Λαρίσης 

Εἰς τὴν Λειτουργίαν

Ἐκ τοῦ κατά Λουκᾶν Κεφ.  24:36-53

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ,  ἀναστὰς ὁ ᾿Ιησοῦς ἐκ νεκρῶν ἔστη ἐν μέσῳ τῶν Μαθητῶν αὐτοῦ, καὶ λέγει αὐτοῖς· Εἰρήνη ὑμῖν. Πτοηθέντες δὲ καὶ ἔμφοβοι γενόμενοι ἐδόκουν πνεῦμα θεωρεῖν. Καὶ εἶπεν αὐτοῖς· Τί τεταραγμένοι ἐστέ, καὶ διατί διαλογισμοὶ ἀναβαίνουσιν ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; Ἴδετε τὰς χεῖράς μου καὶ τοὺς πόδας μου, ὅτι αὐτὸς ἐγώ εἰμι· ψηλαφήσατέ με καὶ ἴδετε· ὅτι πνεῦμα σάρκα καὶ ὀστέα οὐκ ἔχει, καθὼς ἐμὲ θεωρεῖτε ἔχοντα. Καὶ τοῦτο εἰπὼν, ἐπέδειξεν αὐτοῖς τὰς χεῖρας καὶ τοὺς πόδας. Ἔτι δὲ ἀπιστούντων αὐτῶν ἀπὸ τῆς χαρᾶς, καὶ θαυμαζόντων, εἶπεν αὐτοῖς· Ἔχετέ τι βρώσιμον ἐνθάδε; Οἱ δὲ ἐπέδωκαν αὐτῷ ἰχθύος ὀπτοῦ μέρος, καὶ ἀπὸ μελισσίου κηρίου. Καὶ λαβὼν ἐνώπιον αὐτῶν ἔφαγεν. Εἶπε δὲ αὐτοῖς· Οὗτοι οἱ λόγοι οὓς ἐλάλησα πρὸς ὑμᾶς, ἔτι ὢν σὺν ὑμῖν, ὅτι δεῖ πληρωθῆναι πάντα τὰ γεγραμμένα ἐν τῷ νόμῳ Μωσέως καὶ Προφήταις καὶ Ψαλμοῖς περὶ ἐμοῦ. Τότε διήνοιξεν αὐτῶν τὸν νοῦν, τοῦ συνιέναι τὰς γραφάς· καὶ εἶπεν αὐτοῖς· Ὅτι οὕτω γέγραπται, καὶ οὕτως ἔδει παθεῖν τὸν Χριστὸν, καὶ ἀναστῆναι ἐκ νεκρῶν τῇ τρίτῃ ἡμέρᾳ, καὶ κηρυχθῆναι ἐπὶ τῷ ὀνόματι αὐτοῦ μετάνοιαν, καὶ ἄφεσιν ἁμαρτιῶν εἰς πάντα τὰ ἔθνη, ἀρξάμενον ἀπὸ ῾Ιερουσαλήμ. Ὑμεῖς δέ ἐστε μάρτυρες τούτων. Καὶ ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὴν ἐπαγγελίαν τοῦ Πατρός μου ἐφ᾿ ὑμᾶς· ὑμεῖς δὲ καθίσατε ἐν τῇ πόλει ῾Ιερουσαλὴμ, ἕως οὗ ἐνδύσησθε δύναμιν ἐξ ὕψους. ᾿Εξήγαγε δὲ αὐτοὺς ἔξω ἕως εἰς Βηθανίαν, καὶ ἐπάρας τὰς χεῖρας αὐτοῦ, εὐλόγησεν αὐτούς. Καὶ ἐγένετο ἐν τῷ εὐλογεῖν αὐτὸν αὐτοὺς, διέστη ἀπ᾿ αὐτῶν, καὶ ἀνεφέρετο εἰς τὸν οὐρανόν. Καὶ αὐτοὶ προσκυνήσαντες αὐτὸν, ὑπέστρεψαν εἰς ῾Ιερουσαλὴμ μετὰ χαρᾶς μεγάλης. Καὶ ἦσαν διαπαντὸς ἐν τῷ Ἱερῷ, αἰνοῦντες καὶ εὐλογοῦντες τὸν Θεόν. Ἀμήν.

ιερόν ευαγγέλιον

εικόνα

Κυριακή 24 Μαΐου 2020

Κινήσεις της Αθήνας στον «μύλο» της Λιβύης

Κινήσεις της Αθήνας στον «μύλο» της Λιβύης, ενώ η κρίση κλιμακώνεται


Διπλή κίνηση πραγματοποιεί η Αθήνα στο Λιβυκό με αποστολή ρηματικής διακοίνωσης στην κυβέρνηση της Τρίπολης για το τουρκολυβικό Μνημόνιο και με παρέμβαση προς τους Αμερικανούς για την ανάγκη συμμετοχής της Ελλάδας στις ειρηνευτικές διαδικασίες για την κρίση στην Λιβύη.

Η Αθήνα όπως ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών Ν. Δένδιας αποκάλυψε σε συνέντευξη του (στην ΕΡΑ) πρόκειται τις επόμενες ημέρες να επιδώσει ρηματική διακοίνωση στην λιβυκή πρεσβεία στην Αθήνα με την οποία θα παρουσιάζει αναλυτικά το σημείο στο οποίο είχε φθάσει η διαπραγμάτευση μεταξύ των δυο χωρών πριν διακοπούν το 2010 για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών.

Βασικό σημείο στο οποίο είχε επέλθει συνεννόηση ήταν η αποδοχή της μέσης γραμμής ως βασική αρχή για την οριοθέτηση και φυσικά πλήρη επήρεια στην Κρήτη. Ατύπως η ρηματική αυτή διακοίνωση δηλώνει ότι η διαπραγμάτευση αυτή μπορεί να συνεχισθεί στην βάση φυσικά της παραδοχής της ακυρότητας του Τουρκολυβικού Μνημονίου.

Γιατί είναι προφανές ότι καμία συζήτηση ή διαπραγμάτευση δεν θα μπορούσε να υπάρξει με το Τουρκολυβικό Μνημόνιο στο τραπέζι καθώς το κείμενο αυτό όχι μόνο δεν αποδέχεται την μέση γραμμή ,αλλά αφαιρεί από τα νησιά ακόμη και του μεγέθους της Κρήτης οποιαδήποτε επήρεια πέραν των χωρικών υδάτων των 6 ν.μ.. Αυτή η Ρηματική Διακοίνωση ουσιαστικά θα απαντά στην επιστολή της κυβέρνησης Σαράτζ στον ΟΗΕ (27 Δεκεμβρίου 2019) που είχε αναφορά στις ελληνολιβυκές διαπραγματεύσεις και συγχρόνως θα έχει καταγραφεί η διάθεση της Ελλάδας για ουσιαστικές διαπραγματεύσεις όπως προβλέπει το Δίκαιο της Θάλασσας για την οριοθέτηση θαλασσίων ζωνών μεταξύ κρατών με έναντι ακτές. Μια κίνηση που κοιτάζει κυρίως στην επόμενη ημέρα της λιβυκής κρίσης.

Συγχρόνως όμως η Αθήνα δεν έχει εγκαταλείψει την προσπάθεια να επιδιώξει την συμμετοχή της στις ειρηνευτικές διαδικασίες και κυρίως στο «Berlin Process» κάτι που τυπικά είναι ιδιαίτερα δύσκολο καθώς η Τουρκία που συμμετείχε στην συγκρότηση της μπλοκάρει την συμμετοχή της Ελλάδας.

Παρ' όλα αυτά η Ελλάδα με παρεμβάσεις όπως αυτή με την χθεσινή τηλεδιάσκεψη του Υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια με τον Αμερικανό πρεσβευτή στην Λιβύη Ρ. Νόρλαντ, παρουσία του πρεσβευτή στην Ελλάδα Τ. Πάιατ, εξήγησε αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους η λιβυκή κρίση αφορά άμεσα την Ελλάδα. Η τελευταία έχει ρόλο εποικοδομητικό, ενώ και με δικές της πρωτοβουλίες επιτεύχθηκε η συμφωνία για την συγκρότηση της ναυτικής αποστολής IRINI για την επιτήρηση και εφαρμογή του εμπάργκο μεταφοράς όπλων στην Λιβύη.

Η Αθήνα είναι σταθερά υπέρ της εκεχειρίας και της πολιτικής διευθέτησης της κρίσης, καθώς με τον τρόπο αυτό εξυπηρετείται και ο στόχος της ειρήνευσης στην σημαντική αυτή χώρα της βόρειας Αφρικής με την οποία η Ελλάδα έχει θαλάσσια σύνορα. Ταυτόχρονα, μέσω μιας πολιτικής διευθέτησης στην οποία φυσικά δεν θα συμμετέχει μόνος του ο κ. Σαράτζ και με μια νέα κυβέρνηση, η επιβίωση της οποίας δεν θα εξαρτάται από την στρατιωτική βοήθεια της Τουρκίας, θα είναι δυνατή η επανεξέταση του τουρκολυβικού Μνημονίου και η συνεννόηση με την Ελλάδα στην βάση του διεθνούς δικαίου και του δίκαιου της Θάλασσας.

Σε αυτό το κλίμα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι ο πρόεδρος της Βουλής (που εδρεύει στο Ανατολικό μέρος της χώρας) Ακίλα Σάλεχ ζήτησε από τα Ηνωμένα Έθνη να αποσύρουν την αναγνώριση τους στην κυβέρνηση Εθνικής Συμφωνίας (GNA) και να αποδεχθεί ως μόνη νόμιμη οντότητα στην χώρα το Κοινοβούλιο (HoR).

Στην επιστολή του προς τον ΓΓ του ΟΗΕ ο κ. Σάλεχ καταγγέλλει την τουρκικά για την παράνομη μεταφορά όπλων κατά παράβαση του εμπάργκο που έχει αποφασίσει ο διεθνής οργανισμός και δηλώνει ότι τα Μνημόνια που υπέγραψε η κυβέρνηση Σαράτζ και η Τουρκία τον περασμένο Νοέμβριο «συνιστούν παραβίαση της Πολιτικής Συμφωνίας. Καλεί μάλιστα τον ΓΓ του ΟΗΕ να μην αναγνωρίσει τα «ύποπτα» Μνημόνια καθώς η νεα οριοθέτηση των θαλασσίων συνόρων μεταξύ της Τουρκίας και της Λιβύης είναι άκυρες.

Ο κ. Σάλεχ κατηγορεί ακόμη την Τουρκία ότι παραβιάζει την κυριαρχία της Λιβύης παίρνοντας υπό τον έλεγχο της λιβυκό έδαφος, εναέριο χώρο, λιμάνια και χωρικά ύδατα, ενώ δηλώνει ότι η κυβέρνηση Σαράτζ (GNA) έχει «απονομιμοποιηθεί λόγω της αποτυχίας της να σεβαστεί την ενότητα, την κυριαρχία και την ανεξαρτησία της Λιβύης αποδεχόμενη τον ξένο έλεγχο των συνόρων και εσωτερικών υποθέσεων της».

Οι Αμερικανοί πάντως το τελευταίο διάστημα αντιλαμβάνονται ότι η εγκατάλειψη της Λιβύης ,οδήγησε στην «νομιμοποίηση» των ξένων παρεμβάσεων, που δεν περιορίζονται μόνο στην Τουρκία ή στην Αίγυπτο και στα ΗΑΕ, αλλά και στην Ρωσία τόσο με την εμπλοκή δυνάμεων της Wagner Group όσο και με την αποστολή όπλων στο στρατόπεδο του στρατηγού Χάφταρ και όλα αυτά σε μια κρίσιμη καμπή της κρίσης.

Η κατάσταση στην Λιβύη κινδυνεύει να μπει σε επικίνδυνη κλιμάκωση, καθώς ο στρατηγός Χάφταρ στριμωγμένος μετά τις εδαφικές απώλειες των τελευταίων εβδομάδων, απειλεί με γενικευμένη αεροπορική επίθεση εναντίον όλων των τουρκικών στόχων». Η επιδίωξη μιας τέτοιας επίθεσης του είναι να εκβιάσει άμεση στρατιωτική εμπλοκή της Τουρκίας η οποία με την σειρά της θα προκαλέσει εμπλοκή και των άλλων περιφερειακών δυνάμεων ώστε έτσι να ανατραπεί το δυσμενές για τις δυνάμεις του LNA σκηνικό στο πολεμικό πεδίο..

Η Τουρκία με ανακοίνωση του ΥΠΕΞ προειδοποίησε και πάλι ότι εάν οι δυνάμεις του Χάφταρ στραφούν σε στόχους τουρκικών συμφερόντων στην Λιβύη, αυτό θα έχει σοβαρές επιπτώσεις και οι δυνάμεις του Χάφταρ θα θεωρηθούν νόμιμοι στόχοι».

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg ο επικεφαλής ασφάλειας του λιβυκού Στρατού στην Τρίπολη δήλωσε ότι έχουν ήδη φθάσει στο ανατολικό μέρος της χώρας που ελέγχεται από τον Χάφταρ ,τουλάχιστον 6 ρωσικά μαχητικά MiG 29 και δύο Sukhoi 24 προερχόμενα από ρωσική αεροπορική βάση στην Συρία...

Άρθρο του Νίκου Μελέτη στις 22.05.2020 στην   https://www.liberal.gr/   

κείμενο δημοσίευσης